وزیر امورخارجه روز دوشنبه 8 بهمن در نشست مطبوعاتی با خبرنگاران، به تشریح دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران در عرصه سیاست‌خارجی پرداخت.

منوچهر متکی در خصوص تاثیر صدور قطعنامه جدید علیه ایران بر روابط ایران و چین اظهار داشت: امیدواریم که واقع بینی و مدیریت هوشمندانه طی یک ماه آینده بر تمام اعضای شورای امنیت سازمان ملل و بویژه اعضای دائم آن حاکم باشد تا تصمیم ناپخته‌ای را اتخاذ نکنند. زیرا قطعنامه جدید با واکنش جدی و منطقی ایران مواجه خواهد شد.

وی تصریح کرد: چنانچه قطعنامه جدیدی از سوی شورای امنیت صادر شود ما در آن هنگام مواضع خود را اعلام خواهیم کرد و بدون شک این تصمیم آثار خاص خود را خواهد داشت.

وزیر امور خارجه یاد آوری کرد: توجه داشته باشید که هنوز متن قطعنامه شورای امنیت نهایی نشده است که ما بگوییم اگر تصویب شود چه تاثیری بر روابط خواهد داشت اما به هر حال آن‌ها می توانند از تاثیرات قطعنامه‌های قبلی دریابند  که بحث تحریم که در دهه 60 و 70 نیز بر ایران تحمیل می‌شده تاثیری بر ایران نخواهد داشت.

متکی یاد آوری کرد: جمهوری اسلامی ایران کشوری است که بیش از 120 میلیارد دلار ظرفیت تجاری داشته و تاکنون با حضور کشورهای همسایه و سایر اعضای جامعه بین‌المللی گام‌های موثری در زمینه مناسبات اقتصادی دو کشور برداشته شده است.

توصیه متکی به رایس
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، در ادامه کنفرانس مطبوعاتی با خبرنگاران به همتای آمریکایی خود توصیه کرد که چنانچه حرفی دارد، آن را در قالب ‪ ۵+۱‬با ایران مطرح کند. منوچهر متکی افزود: ما کاملا مواضع خود را شفاف و منطقی مطرح می‌کنیم و بر حقمان نیز در دستیابی به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای پافشاری داریم. متکی اضافه کرد: توصیه من به خانم رایس این است که اگر حرفی دارند، بیایند بنشینند، حرفهایشان را در قالب ‪ ۵+۱‬با ایران بزنند.

وزیر امور خارجه در عین حال گفت: من بارها گفته‌ام که ظاهرا خانم‌ها در آمریکا در اظهار نظر شجاع‌تر از آقایان هستند. متکی ضمن توصیه به آمریکایی‌ها به ‌اینکه واقع بین باشند ، افزود: آنها روند مخالفت قاطع خود را بانداشتن انرژی هسته‌ای‌از سوی ایران شروع کردند و امروز این روند مخالفت به اینجا رسیده است که حق ایران در برخورداری از انرژی هسته‌ای را پذیرفته‌اند اما می‌گویند مدتی مکث یا تعلیق کنید.

وی تصریح کرد: برخورداری‌از فناوری هسته‌ای حق ایران است و قابل مناقشه نیست و در مورد این حق مذاکره نمی‌کنیم. وزیر امور خارجه ایران اضافه کرد که اگر قرار بود میلیاردها دلار برای ساخت نیروگاه به دیگران بدهیم‌و بعد برای تامین سوخت محتاج خارجی‌ها باشیم، با این قضاوت افکار عمومی مواجه می‌شدیم که چرا به رغم گزیده‌شدن به غربی‌ها اعتماد کرده‌ایم.

مناقصه برای هشت نیروگاه داخلی
متکی اظهار داشت: امروز نیز آخرین بحث آنها این است که شما آنقدر نیروگاه ندارید که می‌خواهید غنی‌سازی داشته باشید.

وزیر خارجه بااشاره به‌ساخت نیروگاه بومی دارخوین اضافه کرد: هم اکنون هشت نیروگاه دیگر نیز در خط مناقصه است . روند غنی‌سازی نیز روندی طولانی مدت است و باید مدتها غنی‌سازی کرد تا بتوان سوخت یک نیروگاه را تامین کرد.

متکی بابیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در طول هشت سال جنگ تحمیلی از هیچ گونه سلاح کشتار جمعی استفاده نکرده است، گفت: چگونه کشوری که اولین استفاده‌ کننده سلاح هسته‌ای در جهان بوده است خود را طلبکار و مدعی می‌داند و می‌گوید آنچه من می‌گویم باید عمل شود.

سفر بوش و سناریوی تنگه هرمز
وی همچنین به سیاست‌های تحمیلی پنج سال اخیر آمریکا در منطقه اشاره کرد و افزود: آمریکایی‌ها در آستانه سفر  بوش به منطقه نیز یک سناریو در تنگه هرمز درست کردند.

وزیر امور خارجه در مورد حادثه تنگه هرمز اظهار داشت: روزی بیش از صد مکالمه بین قایق‌های گشتی و رادارهای ما در این منطقه صورت می‌گیرد و سه سوال اساسی مطرح می‌شود که خودتان را معرفی کنید، بدنه شناور را اعلام‌ کنید و بگویید به کجا می‌روید.

 متکی اظهار داشت: ما این نوار مکالمه را در شورای عالی امنیت ملی گوش کردیم و نوار آن روی کاغذ پیاده شد اما جمله‌ای مبنی بر اینکه به زودی منفجر خواهید شد، در این نوار مکالمه وجود نداشت.

وزیر امور خارجه اظهار داشت: متوجه شدیم عبارت به زودی منفجر خواهید شد از روی یک فیلم سینمایی مونتاژ شده بود که آمریکایی‌ها آن را پخش می‌کردند. وی تصریح کرد: امروز که عصر حجر نیست، همه چیز با تکنولوژی مشخص می‌شود. آنها این کار را انجام دادند تا بگویند منطقه بحرانی شده و این امر توجیهی باشد بر اظهارات بوش در ابوظبی.

متکی اضافه کرد: یکی از سران کشورها در گفت و گویی که با بوش کرده بود، به وی گفته بود مراقب باش، ایرانی‌ها ظلم را فراموش نمی‌کنند. یکهزار و ‪ ۴۰۰‬سال پیش شمر امامشان را کشت، برای او عزاداری می‌کنند و آن ظلم را به یاد دارند.

وزیر خارجه ایران با تاکید بر ‌شکست سفر منطقه‌ای اخیر بوش، گفت: یک روز پس از حضور بوش در کویت، وزیر خارجه این کشور به ایران سفر کرد و در همان زمان با مقامات منطقه مذاکراتی داشتیم.

وی گفت: اگر واقعیات این قدر صریح است، سوال این است که بوش با چه فرمانی و چه تاکتیکی به منطقه می‌آید. باید به محتوای مذاکرات پنهانی او با سران کشورهای منطقه مراجعه کرد.

وزیر خارجه در عین حال گفت: پاسخ عملی در مورد این مذاکرات پنهانی، جنایات شرم آوری است که رژیم صهیونستی علیه مردم غزه انجام داده است و آمریکا باید در این‌باره پاسخگو باشد.

سفر احمدی‌نژاد به عراق نهایی شده است
منوچهر متکی در ادامه گفت و گو با خبرنگاران داخلی و خارجی، در پاسخ به سوالی درخصوص سفر رییس جمهوری اسلامی ایران به عراق و نیز سفر وی به چند کشور اروپایی گفت: معمولا سفرهای رییس جمهوری، چند روز قبل از انجام سفر اعلام می‌شود.

متکی تصریح کرد:سفر دکتر احمدی نژاد به عراق نهایی شده و در سفر اخیر من به بغداد، دعوتنامه کتبی مقامات عراقی نیز منتقل شد و انشاء‌الله تا پایان سال سفر به عراق انجام خواهد شد. وزیر امور خارجه اضافه کرد: تا پایان سال‌البته سفرهای متقابلی نیز از سوی سران کشورها به ایران خواهیم داشت.

کلاهک‌های هسته‌ای کمکی به اسرائیل نمی‌کند
متکی در پاسخ به سوال دیگری درباره آزمایش موشک جدید اسرائیل گفت:اگر کلاهک‌های هسته‌ای اسرائیل می‌توانست کمکی به این رژیم کند، در جنگ تابستان گذشته باید او را پیروز می‌کرد.

وزیر امور خارجه تاکید کرد: هنوز ساختار درونی رژیم صهیونیستی شاهد شکست مفتضحانه ارتش مغرور این رژیم است. متکی تاکید کرد: اسرائیل وزنی کمتر از آن دارد که به فکر رویارویی با ایران بیافتد. وزیر امور خارجه تصریح کرد: سران این رژیم جعلی به خوبی می‌دانند با چه حوادثی در منطقه روبه‌رو هستند.

تکذیب شایعه استعفا
متکی در خصوص شایعاتی که درباره احتمال استعفایش از وزارت امور خارجه مطرح شده، اظهار داشت: حدود 3 ماه قبل در مجلس عرض کردم که ما برنامه‌ای شش ماهه برای انجام تا پایان سال تدوین کرده‌ایم و با توجه به ترافیک کاری خیلی فرصت نداریم که به این مباحث و شایعات بپردازیم.

وی افزود: ما به شدت در حال طراحی و برنامه ریزی کارهای مهم سال آینده و سال جاری میلادی هستیم و در همین چارچوب برنامه‌های مهمی را در دستور کار داریم.

وزیر امور خارجه ادامه داد: اجلاس وزرای کشورهای عدم تعهد و همچنین برگزاری سه جلسه با کشورهای آفریقایی در راستای نهادینه شدن روابط ایران و آفریقا و همچنین اجلاس سران کشورهای آفریقایی در تهران و علاوه بر آن سفر سران برخی کشورها به ایران از جمله این برنامه ها است.

کد خبر 42840

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز