گروه ورزشی: علی کفاشیان روز یکشنبه 5 اسفند در گفت‌وگو با ایرنا اسامی گزینه‌های نهایی برای احراز سمت سرمربیگری تیم‌ملی را اعلام کرد.

طبق اعلام رسمی رئیس فدراسیون فوتبال مجید جلالی، محمد مایلی‌کهن، امیر قلعه‌نویی، افشین قطبی و بیژن ذوالفقارنسب که طی یکی، دو روز اخیر برنامه‌های فنی خود را به فدراسیون ارائه کرده‌اند، همچنان برای سرمربی شدن در تیم‌ملی صاحب شانس هستند.

این در حالی است که علی کفاشیان قبل از انتخاب یکی از این نفرات صراحتاً سیاست فدراسیون فوتبال را عقد قرارداد به صورت مرحله‌ای عنوان کرده بود.

 اما پس از پایان جلسه بعد‌ازظهر دیروز هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال این نام افشین قطبی بود که در صدر گزینه‌های مربیگری تیم‌ملی قرار گرفت.

هیات‌رئیسه و کمیته تیم‌های ملی فدراسیون فوتبال با انتخاب و معرفی قطبی به رئیس فدراسیون از وی خواست که سرمربی جدید را انتخاب کند، هرچند گفته می‌شود اعلام حکم نهایی با بررسی بیشتری صورت خواهد پذیرفت.از سویی گفته می‌شود باشگاه پرسپولیس و حبیب کاشانی هم با انتخاب قطبی مخالفتی ندارند و پیش از این در خصوص حضور مربی سرخ‌پوشان در تیم ملی به فدراسیون قول مساعد داده اند.

برخی خبرگزاری‌ها و حتی برخی شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی هم این خبر را تایید کردند و از افشین قطبی به عنوان گزینه اصلی مربیگری تیم ملی نام بردند.

آرای پیچیده هیأت‌رئیسه

 در حالی که جلسه روز شنبه کمیته فنی فدراسیون فوتبال حکایت از موافقت برخی اعضا با سرمربیگری امیر قلعه‌نویی داشت اما قطبی هم چند طرفدار در این کمیته داشت. اعضای کمیته فنی عصر روز شنبه طی دو جلسه شرایط و برنامه‌های ارائه‌شده از سوی گزینه‌ها را مورد بحث قرار دادند. طبق اعلام مهدی محمدنبی در پایان، اعضا به دو گزینه نهایی رأی دادند. دبیر فدراسیون فوتبال اما ترجیح داد تا نامی از این افراد نبرد.

این در حالی است که روز گذشته یکی از خبرگزاری‌ها از امیر قلعه‌نویی و افشین قطبی به عنوان گزینه‌های منتخب کمیته فنی فدراسیون فوتبال نام برد. در هیأت‌رئیسه اما شرایط و تغییر آرا موضوع تعجب‌برانگیزی نیست. سکوت آیت‌اللهی، بهروان و گنجعلی‌خانی که در آخرین واکنش‌های خود تأکید کرده‌اند: «تا روز رأی‌گیری موضع خودمان را اعلام نمی‌کنیم» پیچیدگی آرا در هیأت‌رئیسه را باعث شده است.

یک مقام آگاه در این باره توضیح می‌دهد: «واقعاً معلوم نیست چه کسی قرار است به عنوان سرمربی معرفی شود؟ کفاشیان موضع میانه اتخاذ کرده و در درون هیأت‌رئیسه هریک از اعضا به دنبال گزینه دلخواه خود هستند.»چینش آرا اما در هیأت‌رئیسه به گونه‌ای است که افشین قطبی مخالف چندانی در هیأت‌رئیسه ندارد و به همین دلیل شانس مناسبی برای سرمربیگری تیم‌ملی دارد.

نایب‌رئیس فدراسیون: خودتان حدس بزنید

 مهدی تاج می‌گوید: «ما گزینه‌ها را مورد بررسی قرار داده‌ایم. به طور حتم سرمربی تیم‌ملی از نظر فدراسیون فوتبال باید شاخصه‌هایی داشته باشد.»

سخنگوی هیأت‌رئیسه فدراسیون در توضیح این شاخصه‌ها ادامه می‌دهد: «رفتار سرمربی تیم‌ملی برای ما خیلی مهم است. باید ارتباط خوبی با رسانه‌ها داشته باشد. شخصیت اجتماعی سرمربی تیم‌ملی اهمیت زیادی دارد.

 او باید قدرت تصمیم‌گیری و مدیریت داشته باشد. از سوی دیگر تسلط به زبان انگلیسی بحث مهمی است، ضمن اینکه گزینه مقبول ما شخصی است که اطرافش شلوغ نباشد. ما به دنبال سرمربی کردن چنین شخصی هستیم.» اظهارات مهدی تاج اما کاملاً نشان می‌دهد که در بین گزینه‌های نهایی کدام مربی مورد مخالفت اکثریت اعضای هیأت‌رئیسه قرار گرفته است. چه نایب‌رئیس فدراسیون در پایان گفت‌وگوی خود تصریح کرده است: «با این اطلاعات و شاخصه‌ها خودتان می‌توانید سرمربی تیم‌ملی را حدس بزنید.»

وی همچنین به نکته دیگری اشاره کرده است؛ «در نهایت علی کفاشیان حرف آخر را خواهد زد.» به نظر می‌رسد نشانی‌های نایب‌رئیس فدراسیون هم بیش از هر گزینه‌ای به قطبی نزدیک است.

 تکرار خردجمعی

ماجرای انتخاب سرمربی تیم‌ملی انگار در حال تکرار است. ماجرایی که برای اولین بار پس از ناکامی تیم‌ملی در جام‌جهانی از سوی سازمان ورزش انجام شد؛ «خردجمعی».

محمد مایلی‌کهن، مجید جلالی و امیر قلعه‌نویی در همان مقطع زمانی نیز گزینه سرمربیگری تیم‌ملی بودند اما با کناره‌گیری مایلی‌کهن و حمایت نشدن از مجید جلالی، در نهایت امیر قلعه‌نویی سکان هدایت تیم‌ملی را برعهده گرفت. رأی سازمان ورزش، تلاش‌های دبیرکل وقت فدراسیون را بی‌نتیجه گذاشت تا بیژن ذوالفقارنسب به سرمربیگری تیم‌ملی نرسد.

 اما محمد علی‌آبادی این بار صراحتاً اعلام کرده‌است که سازمان ورزش در مورد انتخاب سرمربی هیچ‌گونه دخالتی نخواهد داشت. این در حالی است که در ماجرای منتفی شدن حضور خاویر کلمنته در تیم‌ملی ایران موضع‌گیری و مخالفت سازمان ورزش بیشترین نقش ممکن را ایفا کرد. هرچند این بار رئیس سازمان ورزش تصریح کرده: «از هیچ مربی‌ حمایت نمی‌کنیم و نقشی بی‌طرف خواهیم داشت.»

اما برخی خبرها از این موضوع حکایت دارد که در صورت سرمربیگری قطبی در تیم‌ملی او همچنان سرمربی پرسپولیس خواهد ماند. او در این مورد گفت: «هم با پرسپولیس قهرمان ایران می‌شویم و هم ایران را به جام جهانی می‌برم.»

گفتنی است که تا لحظه تنظیم این گزارش، افشین قطبی شانس خوبی برای مربیگری تیم‌ملی دارد.

کد خبر 45172

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز