سه‌شنبه ۷ اسفند ۱۳۸۶ - ۰۸:۵۱
۰ نفر

گروه ورزشی: تأخیر این‌بار نه در انتخاب بلکه در اعلام نام سرمربی تیم‌ملی رخ داده است.

علی کفاشیان در گفت‌وگو با یکی از خبرگزاری‌ها اعلام کرده بود تا پیش از ظهر روز گذشته سرمربی جدید را معرفی می‌کند اما به نظر می‌رسد در جریان بررسی دو گزینه نهایی اتفاق تازه‌ای رخ داده که البته بی‌ارتباط با جهت‌گیری سازمان ورزش نیست.

قطبی و قلعه‌نویی

 رئیس فدراسیون فوتبال 5 گزینه را شانس‌های اصلی احراز سمت سرمربیگری تیم‌ملی دانسته بود؛ مجید جلالی، بیژن ذوالفقارنسب، محمد مایلی‌کهن، امیر قلعه‌نویی و افشین قطبی. اتفاقات روز یکشنبه 3 گزینه نخست را کنار زد. گویا مایلی‌کهن، جلالی و ذوالفقارنسب مورد اقبال اعضای کمیته فنی قرار نگرفتند.

در نهایت نام امیر قلعه‌نویی و افشین قطبی به عنوان اصلی‌ترین گزینه‌ها به رئیس فدراسیون فوتبال اعلام شد تا وی پس از جلسه با هیأت‌رئیسه، سرمربی جدید تیم‌ملی را معرفی کند. علی کفاشیان نیز در گفت‌وگویی تأکید کرد: «پس از رأی‌گیری در هیأت‌رئیسه سرمربی جدید را روز دوشنبه اعلام خواهیم کرد.»

 اما چه اتفاقی در فاصله کمتر از 24 ساعت رخ داد تا اعلام نام سرمربی تیم‌ملی به تأخیر بیفتد؟ موضوعی که علی کفاشیان سعی دارد آن را به نحوی توجیه کند. روز دوشنبه در حالی که اکثریت اعضای هیأت‌رئیسه خواستار حضور افشین قطبی در تیم‌ملی بودند، اعمال نفوذ مرجعی بالاتر باعث شد تا علی کفاشیان حین بحث و بررسی اعضا پیرامون دو گزینه نهایی جلسه را ترک کند و در جمع خبرنگاران حاضر در فدراسیون فوتبال بگوید: «نباید برای انتخاب سرمربی تیم‌ملی عجله کرد.» کفاشیان ادامه داد: «سرمربی جدید را تا پایان هفته و یا در نهایت تا شنبه هفته آینده معرفی خواهیم کرد.» کفاشیان البته در گفت و گو با همشهری شانس قطبی را بیش از دیگران دانست.

 مذاکره با پرسپولیس و مس کرمان

 امیر قلعه‌نویی و افشین قطبی برای پیوستن به تیم‌ملی هیچ‌گونه مشکلی بابت صدور رضایت‌نامه باشگاه ندارند.گفته می‌شود امیر قلعه‌نویی قبل از عقد قرارداد با مس کرمان موافقت باشگاه با حضور احتمالی‌اش در تیم‌ملی را شرط کرده است. قطبی نیز برای حضور در تیم‌ملی موافقت باشگاه را با خود همراه می‌بیند. حبیب کاشانی به صراحت در این باره گفته است: «باعث افتخار ماست که قطبی سرمربیگری تیم‌ملی را برعهده بگیرد.»

 قطبی؛ گزینه نهایی کمیته فنی

 افشین قطبی در تمامی شاخصه‌هایی که کمیته فنی برای انتخاب سرمربی تیم‌ملی به آن استناد کرده، نمرات بالایی را به دست آورده است. در همین حال گفته می‌شود امیر قلعه‌نویی در کمیته فنی با اقبال خاصی روبه‌رو نشده است. با این حساب حدس این مورد که در پایان جلسات کمیته فنی نام کدام گزینه به علی کفاشیان اعلام شده است، کار چندان سختی به نظر نمی‌رسد. این در حالی بود که برخی اعضای هیأت‌رئیسه در گفت‌وگو با دوستان نزدیک خود از سرمربیگری افشین قطبی در تیم‌ملی خبر می‌دادند. هرچند که اصرار داشتند تا قبل از اعلام رسمی از سوی علی کفاشیان هیچ چیز قابل پیش‌بینی نیست.

شانس مجدد امیر قلعه‌نویی

 امیر قلعه‌نویی اگرچه به مانند قطبی مورد اقبال اکثریت اعضای هیأت‌رئیسه فدراسیون فوتبال قرار نگرفته اما نتایج خیره‌کننده او با مس کرمان همچنان امیر را در رقابت با قطبی نگه داشته است.

 در این بین شایعه حمایت سازمان ورزش از سرمربیگری وی در تیم‌ملی برای قلعه‌نویی امتیازی منفی محسوب می‌شود. هرچند که مسئولان سازمان ورزش هرگونه جانبداری از گزینه خاصی را رد کرده‌اند. محمد علی‌آبادی 2 روز پیش در گفت‌وگویی تأکید کرد: «مدتی است با فوتبال کاری ندارم.» اما منابع آگاه علت تأخیر در اعلام نام گزینه نهایی سرمربیگری تیم‌ملی را بی‌ارتباط با دخالت سازمان ورزش نمی‌دانند، به‌خصوص اینکه نزدیکان افشین قطبی درباره معادلات حضور او در تیم‌ملی گفته‌اند: «همه شرایط مهیا است اما گویا سازمان ورزش چندان موافق حضور قطبی در تیم‌ملی نیست.»

 البته هنوز هیچ منبع رسمی این خبر را تأیید یا تکذیب نکرده است. شایعه مخالفت سازمان ورزش با سرمربیگری قطبی در تیم‌ملی در حالی جدی به نظر می‌رسد که مدیرعامل باشگاه پرسپولیس سابقه چالش با سازمان ورزش را در کارنامه‌اش دارد. این شرایط، ناخواسته شانس امیر قلعه‌نویی را برای رسیدن به تیم‌ملی افزایش داده است.

طبق اظهارات یک مقام آگاه در فدراسیون فوتبال، قلعه‌نویی در حالی اعلام نام قطبی به عنوان سرمربی جدید تیم‌ملی را با تأخیر روبه‌رو کرده است که در هیأت‌رئیسه تنها دو نفر موافق بازگشت دوباره امیر به تیم‌ملی هستند. گویا علی کفاشیان قصد دارد در تأخیر چندروزه برای اعلام گزینه نهایی موافقت سازمان ورزش را جلب کند. در همین خصوص برخی از اعضای هیأت‌رئیسه نیز ترجیح دادند در حرکتی رو به جلو پیشاپیش مواضع خود با سازمان ورزش را هماهنگ کنند.

ناصر شفق گفت: «میان فدراسیون و سازمان ورزش تعامل خوبی وجود دارد و برخلاف شایعات، فدراسیون برای تصمیم‌گیری در زمینه انتخاب سرمربی اختیار تام دارد.» روز گذشته همچنین سایت فیفا با توجه به اتفاقات چند روز اخیر و رویکرد مثبت کمیته فنی فدراسیون فوتبال نسبت به افشین قطبی، شانس این مربی را از رقیب جدی‌اش یعنی امیر قلعه‌نویی بیشتر دانست. این سایت با اشاره به اعتبارنامه قدرتمند قطبی در تیم‌ملی کره‌جنوبی و باشگاه پرسپولیس از وی به عنوان گزینه اصلی فدراسیون فوتبال ایران نام برد.

 شانس گزینه سوم

علی کفاشیان گفته است: «امیر قلعه‌نویی، افشین قطبی و بیژن ذوالفقارنسب، 3 گزینه‌ای هستند که ما در هیأت‌رئیسه در موردشان به بحث و بررسی می‌پردازیم.» وی تأکید کرده است: «در پایان جلسه با هر 3 گزینه، رأی نهایی‌ام را اعلام خواهم کرد.» آخرین خبرها حاکی از آن است که فدراسیون فوتبال به موضوع حضور قطبی در تیم‌ملی اصرار دارد. این در حالی است که سازمان ورزش چندان با رأی فدراسیون همراه نشده است.

 شاید در میانه این چالش مخفیانه شانس گزینه سوم بیشتر شود. اتفاقی که اظهارنظر عجیب کفاشیان نشانه خوبی برای آن به حساب می‌آید؛ «سرمربی تیم‌ملی را مخفیانه می‌آوریم.»

کد خبر 45257

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز