دوشنبه ۶ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۲:۱۸
۰ نفر

فرهاد عشوندی: عضو هیات رئیسه فدراسیون فوتبال اعلام کرد برای انتخاب قطبی به اجماع رسیده‌اند.

«نظر شخصی من امیر قلعه‌نویی است چون فکر می‌کنم تجربه بیشتری را در فوتبال ایران داشته و از بازیکنان ملی ما شناخت بیشتری دارد اما حقیقت این است که نظر جمع با نظر شخصی من تفاوت‌های زیادی دارد و فکر می‌کنم که در نهایت این افشین قطبی است که رای می‌آورد.»

غلامرضا بهروان یکی از 9 عضو هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال دقایقی پیش از جلسه هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال که از ساعت 9 در ساختمان سئول برگزار شد، این جمله را به خبرنگار همشهری گفت.

این نشست برگزار شد تا پیش از ظهر امروز تکلیف مربی تیم ملی از میان دو گزینه نهایی باقی مانده برای هدایت تیم که از سوی کمیته فنی تیم‌های ملی به هیات‌رئیسه معرفی شده بودند، روشن شود. امیر قلعه‌نویی و افشین قطبی دو گزینه‌ای بودند که اعضا از میان آنها باید یک نفر را برمی گزیدند.

این درحالی بود که یک روز پیش از برگزاری این نشست، 5 عضو کمیته تیم‌های ملی که 2 عضو از اعضای هیات‌رئیسه فدراسیون هم در میان شان حضور داشتند با مرور برنامه‌های 5 نامزد پیشنهادی مربیگری تیم ملی، افشین قطبی را به‌عنوان گزینه اصلح انتخاب و به رئیس فدراسیون فوتبال معرفی کرده بودند: «ما 8 ساعت کار کارشناسی انجام دادیم و براساس معیار‌هایی که داشتیم، افشین قطبی را به‌عنوان گزینه پیشنهادی‌مان برای هدایت تیم ملی برگزیدیم.»

این انتخاب بر این اساس انجام گرفت که افشین قطبی در برنامه پیشنهادی‌اش برای هدایت تیم ملی، به نکاتی اشاره کرده بود که باعث شگفتی اعضای کمیته فنی شده بود. این مربی حتی در این برنامه زمان‌های پیشنهادی‌اش را برای مراحل آماده‌سازی‌، بازی‌های تدارکاتی، شکل تمرینات و همه آنچه را که تیم ملی برای صعود نیاز دارد، لحاظ کرده بود.

درست به عکس امیر قلعه‌نویی که سند چشم‌انداز 3 ساله‌اش برای فوتبال را که طرحی کلی بود و پیش از این هم یکبار در زمان حضورش در تیم ملی به کیومرث هاشمی داده بود دوباره ارائه کرد؛ طرحی که نتوانست نظر اعضای حاضر در جلسه را جلب کند. این اما تنها دلیل مخالفت اعضا با امیر قلعه‌نویی نبود؛

«انتخاب افشین این حسن را داشت که تیم را متشنج نمی‌کرد. او محبوب است. مردم و بازیکنان دوستش دارند و شخصیتش طوری است که با حضور در تیم به‌دنبال ایجاد انشعاب‌های قدرتمند و ساخت امپراتوری نمی‌رود و گروهی از بازیکنان هم علیه او موضع نمی‌گیرند.» این جمله نظر اکثریت اعضای کمیته تیم‌های ملی بود که مکتوب شده و به کفاشیان ارائه شد؛

اعضایی که دو نفر از آن جمع یعنی مهدی تاج نفر دوم تشکیلات فدراسیون و فریده شجاعی نایب رئیس بانوان فدراسیون فوتبال، در جلسه امروز هیات‌رئیسه که باید از میان افشین قطبی و امیر قلعه نویی، یکی را برای هدایت تیم ملی برمی‌گزیدند دو رای مثبت را برای قطبی به همراه داشتند. فریده شجاعی در این باره به همشهری می‌گوید: «انتخاب ما کاملا مبتنی بر کاری کاشناسی بود.

کاندیدایی که ما در این شرایط برای هدایت تیم ملی معرفی کردیم از جمیع جهات، بهترین بود. امیدوارم که سایر اعضا هم نظر ما را تصدیق کنند.» او این جمله را پیش از شروع جلسه به خبرنگار ما گفت.

البته همه اعضا مثل او روی افشین نظر مثبتی نداشتند. یکی از این اعضا آیت‌اللهی رئیس هیات فوتبال شیراز است که به خبرنگار ما گفت: «من نمی‌دانم روی چه معیاری دوستان به این دو اسم رسیدند. من به شخصه مخالف این دو گزینه هستم و اگر قرار باشد از میان قطبی و قلعه‌نویی به یک نفر رای بدهم، رای سفید خواهم داد.»

این اظهار نظر شباهت زیادی به گفته دیگر عضو هیات‌رئیسه یعنی سردار عزیز محمدی دارد: «قرار بود که ما یک نام را از میان 5 مربی برگزینیم. اصلا قرار نبوده نام مایلی کهن، ذوالفقارنسب و کریمی از میان نامزدها حذف شود. گزینه مورد نظر من هیچ‌کدام از این دو کاندیدا نیستند و نمی‌دانم بر چه معیاری دایره انتخاب ما را محدود کرده‌اند. امیدوارم که برای این کار دلایل قانع‌کننده‌ای داشته باشند.»

این در حالی است که پیش از شروع جلسه تقریبا همه اعضا می‌دانستند که علی فتح‌الله‌زاده به‌دلیل اختلافات دیرینش با امیر قلعه‌نویی به این گزینه رای نمی‌دهد. اختلافی که پس از بازی اخیر دو تیم مس کرمان و استقلال بیشتر و بیشتر هم شده است. فتح‌الله‌زاده در تمام روزهایی که هیات‌رئیسه به‌دنبال انتخاب گزینه‌ای داخلی بود، تلاش زیادی کرد تا علی دایی را بر مسند رهبری تیم ملی بنشاند.

ناصر شفق هم مثل علی فتح‌الله‌زاده در صف موافقین دایی بود. شفق به عکس همه روزهای قبل در 48 ساعت گذشته سعی کرده بود تا خودش را دور از دسترس خبرنگاران نگه دارد تا کسی نداند که انتخابش چه کسی خواهد بود. گنجعلی خانی دیگر عضو هیات‌رئیسه که رئیس هیات فوتبال کرمان است، به قلعه‌نویی رای می‌دهد.

علی کفاشیان، رئیس فدراسیون هم گفته می‌شود به قلعه‌نویی تمایل بیشتری دارد. هرچند تا پیش از جلسه هنوز قلعه‌نویی به حمایت سازمان ورزش امید داشت و آرایی در حمایت از او در هیات‌رئیسه وجود داشت.

 روز گذشته علی رغبتی یکی از مسئولان عالی‌رتبه سازمان ورزش هر نوع دخالت سازمان در امور فوتبال را رد کرد تا شانس قلعه‌نویی پیش از جلسه کمتر و کمتر شود: «شما بنویسید افشین قطبی. او سرمربی تیم ملی می‌شود.» این جمله را یکی از اعضا، پیش از شروع نشست صبح، با قطعیت گفت.

کد خبر 45207

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز