همشهری آنلاین: قزوینی‌ها برای قصه‌گوی ایرانی کودکان حاضر در حماسه بزرگ کربلا سوگواره برپا می‌کنند.

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، این سوگواره سراسری به یاد اسلم‌بن عمر جنگاور رشید ایرانی و از یاران حضرت امام حسین(ع) در روز عاشورا برپا می‌شود تا شخصیت و رشادت‌های این شاعر شهید و کاتب اباعبدا... به کودکان و نوجوانان معرفی شود.

اسلم‌بن عمر یا سلیمان از اهالی دیلمان ایران، منطقه‌ای مابین قزوین و گیلان و از یاران و همراهان صمیمی امام حسین(ع) و امام سجاد(ع) و آشنا به ادبیات عرب، فارسی و ترکی و از راویان حدیث بوده است.

از او به عنوان قاری قرآن با صدایی محزون و جذاب، ادیب و شاعر، و کاتب حضرت ابا عبدا... ‌الحسین(ع) نام برده‌اند ضمن این که وی در تمامی طول مسیر مدینه تا صحرای کربلا با سیمای جذاب و بیان گیرا و دلپذیر خود برای کودکان کاروان اصحاب و یاران امام حسین(ع) قصه‌گویی می‌کرد.

اسلم‌بن عمر در زمان وقوع حادثه کربلا 45 ساله بود و پس از نبردی سنگین و شجاعانه با سپاه یزید سر در آغوش امام شیعیان در حالی که حضرت ابا عبدا... الحسین(ع) گونه بر گونه او نهاده بود، به شهادت رسید.

سوگواره این شهید ایرانی کربلا صبح روز 6 اسفند در مجتمع فرهنگی هنری کانون قزوین با حضور بیش از 40 کودک و نوجوان شاعر و قصه‌گو و مربیان کانون از 10 استان کشور آغاز می‌شود و عصر روز 7 اسفند نیز پایان خواهد یافت.

شعرخوانی و قصه‌گویی اعضا و مربیان کانون و سخنرانی و برپایی دو کارگاه تخصصی شعر و قصه‌ عاشورایی توسط دکتر محمدرضا سنگری نویسنده و شاعر صاحب‌نام از برنامه‌های این سوگواره است.

در این سوگواره از سیدمهدی شجاعی نویسنده توانای داستان‌های مذهبی نیز دعوت شده است.

سوگواره دو روزه شعرخوانی و قصه‌گویی اسلم‌بن عمر ساعت 9 صبح روز 6 اسفند در مجتمع فرهنگی‌، هنری کانون قزوین واقع در شهرک کوثر، فلکه دوم، بلوار شهید محلاتی آغاز می‌شود.

کد خبر 45114

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز