همشهری آنلاین: مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی اعلام کرد تبلیغات بازرگانی در کشور از نظر حقوقی در وضعیت نامناسبی است و مدیریت واحدی برای این موضوع وجود ندارد.

به گزارش دفتر اطلاع رسانی مرکز پژوهش‌ها، معاونت پژوهشی این مرکز ضمن بررسی آثار، وضعیت حقوقی و بایسته‌های قانون‌گذاری در عرصه تبلیغات بازرگانی اعلام کرد: به رغم پیشینه طولانی و غنی قانونی – در قانون اساسی مشروطه - متاسفانه در حال حاضر حقوق تبلیغات بازرگانی در کشور ما از وضعیت مناسبی برخوردار نیست و با اینکه 100 سال پیش و در ابتدای شروع قانون نویسی قواعد و مقررات بسیار پیشرفته و نسبتا کاملی در این زمینه وجود داشته، اما اکنون پس از تحولات 100 ساله اخیر، مقررات خاصی بجز آیین‌نامه‌ مصوب شورای انقلاب و تعدادی بخش نامه‌ پراکنده در این زمینه وجود ندارد.

این گزارش می‌افزاید: محتوای آن آیین‌نامه و بخش‌نامه‌های موجود درباره تبلیغات بازرگانی نه مبتنی بر تحقیق و تجربه و نه هماهنگ و کارآمد هستند به گونه‌ای که مطبوعات به آن آیین‌نامه ارجاع شده‌اند، صدا و سیما دستورالعمل جداگانه‌ای برای خود تنظیم کرده است، شهرداری‌ها در این زمینه مقررات خاصی را اعمال می‌کنند و در نهایت هم مدیریت واحدی برای این پدیده مهم دنیای معاصر در کشور وجود ندارد.

این در حالی است که تولیدکنندگان کالاها و خدمات و همچنین آژانس‌های تبلیغاتی و بالاخره رسانه‌هایی که پیام‌های بازرگانی را پخش می‌کنند، از حقوق و مسئولیت‌های روشنی برخوردار نیستند. ضمن این که حقوق معنوی تولیدکنندگان آثار هنری نیز رعایت نمی‌شود و معلوم نیست به تخلفات و جرائم تبلیغاتی چگونه باید رسیدگی شود. از سوی دیگر حقوق مخاطبان تبلیغات بازرگانی و شیوه‌های رقابت تبلیغاتی شفاف نیستند و از همه مهمتر نهاد و نیز ساز و کار روشنی برای نظارت‌های مدنی، صنفی و قضایی در این بخش وجود ندارد.

مرکز پژوهش ها سپس با بیان این مطلب که ورود به عرصه رقابت‌های خارجی، تکیه بر صادرات غیرنفتی، افزایش سهم تجارت الکترونیکی و ظهور فناوری‌های ارتباطی جدید را نیز باید در فهرست مشکلات مذکور ضرب کرد تا به عنوان نتیجه دریافت که تاخیر در پرکردن این خلا قانونی دیگر روا نخواهد بود، افزود: تبلیغات بازرگانی به یکی از اصلی‌ترین منابع مالی رسانه‌ها تبدیل شده و رقابت آن‌ها در جذب و انتشار پیام‌های تجاری را برانگیخته است.

کافی است به حجم تبلیغات در مجله‌ها، روزنامه‌ها، اینترنت، تابلوهای خیابانی، بدنه خودروهای جمعی و ازهمه مهم‌تر صدا و سیما نگاهی بیندازیم تا ببینیم چگونه در محاصره انبوه پیام‌های رنگارنگ و اثرگذار قرار گرفته‌ایم. این واقعیت‌ها خود را بر همه ما تحمیل کرده‌اند و خلا قانونی بستر مناسبی برای سوء استفاده کنندگان و موجب خساراتی شده که تا همین جا هم شاید غیرقابل جبران است.

نسخه کامل این گزارش پژوهشی در نشانی www.majlis.ir موجود است.

کد خبر 45030

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز