دوشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۸۵ - ۱۰:۵۲
۰ نفر

رئیس جمهور در آستانه سفر به نیویورک گفت: دولت آمریکا باید رفتار خودرا عوض کند و سپس همه چیز حل می شود.

به گزارش ایرنا، به نقل از پایگاه اینترنتی ریاست جمهوری، احمدی نژاد در گفت وگو با مجله آمریکایی تایم و در پاسخ به این پرسش که " آیا شما حاضرید مذاکرات مستقیم با آمریکا را آغاز کنید؟" ،گفت :ما برای آنها نامه فرستادیم ، یک نامه‌طولانی. ما می‌گوییم دولت آمریکا باید رفتار خود را عوض کند و سپس همه‌چیز حل خواهد شد. این آمریکا بود که روابطش را با ما قطع کرد . ما چنین موضعی نگرفتیم و لذا آنها باید برای برقراری روابط اقدام کنند.

"محمود احمدی‌نژاد " در آستانه سفر به نیویورک برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل در گفت‌وگو با مجله آمریکایی"تایم" موضع ایران در مسئله هسته‌ای و پیشنهاد مناظره با " جرج بوش " رییس جمهوری آمریکا را تشریح کرد.

متن کامل این گفت‌وگو به شرح زیر است:

  • در سفر سال گذشته‌تان به آمریکا، برداشتتان از نیویورک چگونه بود ؟

متاسفانه ما هیچ تماسی با مردم آمریکا نداشتیم.، اما برداشت کلی من این است که مردم آمریکا، مردم خوبی هستند. در همه جای دنیا مردم خوب هستند.

  • آیا از محل مرکز تجارت جهانی دیدار کردید؟

خیر، ضرورتی نبود، به اندازه کافی در رسانه‌ها پوشش داده شده بود.

  • شما اخیرا جرج بوش را به مناظره دعوت کرده‌اید،اگر وی اکنون به جای من در اینجا نشسته بود ، شما رو در رو به او چه می‌گفتید؟

مسایل مورد نظر ما، مسایل بین‌المللی و چگونگی حل آنها است. من در نامه شخصی‌ام به رییس جمهوری بوش چند پیشنهاد ارائه کرده‌ام و امیدوارم به آنها توجه کند. من از او خواهم پرسید آیا منطق، معنویت، انسان‌دوستی و خرد وجود دارد؟ آیا اینها برای بشر خوب است یاخیر؟ چرا ما باید به‌دنبال خصومت باشیم ؟ چرا باید تسلیحات کشتار جمعی تولید کنیم؟ همه می‌توانند همدیگر را دوست بدارند.

  • آیا شما هیچ نزدیکی با رئیس جمهوری بوش احساس می‌کنید، زیرا وی نیز یک مرد مذهبی ، یک مسیحی قدرتمند است؟

من درباره این مسئله چیزهایی شنیده‌ام. اما مسایل بسیاری وجود دارد که در این جهان اتفاق می‌افتد و با آموزه‌های عیسی مسیح همخوانی ندارد.

  • چرا حامیان شما شعار "مرگ بر آمریکا" سر می‌دهند؟

زمانی که آنها چنین شعاری سر می‌دهند ، منظورشان ابراز انزجار از خشونت، ابراز تنفر از روش‌های تهدیدآمیز و ابراز تنفر از نقض حقوق ملت‌ها و تبعیض است. من به رییس جمهور بوش پیشنهاد کردم رفتارش را عوض کند و آنگاه همه چیز عوض خواهد شد.

  • فکر می‌کنید زمانی که مردم آمریکا می‌شنوند ایرانی‌ها شعار " مرگ بر آمریکا" سرمی دهند و رییس جمهوری ایران از این اقدام انتقاد نمی‌کند ، چه احساسی پیدا می‌کنند؟

ملت‌ها هیچ مشکلی ندارند . مردم آمریکا چه نقشی در اتفاقاتی که در جهان می‌افتد، دارند؟ مردم آمریکا نیز به دنبال صلح ، دوستی ، عشق و عدالت هستند.

  • اما اگر مردم آمریکا شعار "مرگ بر ایران" بدهند، مردم ایران احساس می‌کنند به آنها توهین شده است.

اگر دولت ایران هم چنین رفتاری داشته باشد، آنگاه مردم آمریکا حق چنین کاری را دارند.

  • آیا سرنوشت ایران و آمریکا آن است که در تقابل باشند؟

نه تقدیر این نیست . این مسئله می‌تواند پایان یابد . من گفته‌ام که می‌توانیم جهان را از طریق منطق اداره کنیم . ما زندگی خودمان را می‌کنیم .

دولت آمریکانباید در امور ما دخالت کند.آنها باید زندگی خودشان را بکنند.

آنها باید منافع مردم آمریکا را تامین کنند. آنها نباید در امور ما دخالت کنند. در این صورت هیچ مشکلی وجود نخواهد داشت.

  • آیا شما حاضرید مذاکرات مستقیم با آمریکا را آغاز کنید؟

ما برای آنها نامه فرستادیم،یک نامه طولانی.ما می‌گوییم دولت آمریکا باید رفتار خود را عوض کند و سپس همه چیز حل خواهد شد. این آمریکا بود که روابطش را با ما قطع کرد . ما چنین موضعی نگرفتیم و لذا آنها باید برای برقراری روابط اقدام کنند.

  • آیا ایران حق داشتن تسلیحات هسته‌ای را دارد؟ 

ما مخالف تسلیحات هسته‌ای هستیم . ما معتقدیم این سلاح تنها برای کشتار انسان‌ها تولید شده است . این سلاح در خدمت منافع بشری نیست. به همین دلیل من در سخنرانی سال گذشته‌ام در مجمع عمومی سازمان ملل پیشنهاد کردم بایدکمیته‌ای برای خلع سلاح تمامی کشورهای دارای تسلیحات هسته‌ای تشکیل شود.

  • اما شما توسط عراق با تسلیحات کشتارجمعی هدف حمله قرارگرفتید. شما می‌گویید آمریکاشما را تهدید می‌کندو نیز شما در میان‌کشورهایی‌قرار گرفته‌اید که تسلیحات هسته‌ای در اختیار دارند.

امروزه تسلیحات هسته‌ای ابزاری کم اثر است. ما هیچ مشکلی با هند یا پاکستان نداریم.در واقع آنها دوستان ایران هستند و در طول تاریخ نیز دوست ما بوده‌اند.رژیم صهیونیستی نیز قادر به استفاده‌از سلاح هسته‌ای نیست. مشکلات را نمی‌توان با توسل به بمب حل کرد . امروزه بمب‌ها کاربرد کمی دارند . ما نیازمند منطق هستیم.

  • چرا شما با تعلیق غنی‌سازی به‌عنوان اقدامی اعتمادساز موافقت نمی‌کنید؟

ما اعتماد چه کسی را باید جلب کنیم؟

  • اعتماد جهان؟

جهان ؟ جهان چه کسی است ؟ ایالات متحده؟ دولت آمریکا کل جهان نیست.

اروپا یک بیستم جهان را نیزشامل نمی‌شود. زمانی که من مفاد پیمان منع گسترش (ان پی تی) را مطالعه می‌کردم ، در هیچ جا ندیدم که نوشته شده باشد برای تولید سوخت هسته‌ای ما باید اعتماد آمریکا و برخی کشورهای اروپایی را جلب کنیم.

  • ایران در رد درخواست‌های غرب تا کجا پیش خواهد رفت؟ آیا صبر می‌کنید تا به شما حمله شود و تاسیسات هسته‌ای‌تان از بین برود؟

آیا فکر می‌کنید دولت آمریکا تا این حد غیرمنطقی باشد؟

  • شما بگویید.

امیدوارم اینگونه نباشد. گفتم که مابه منطق نیاز داریم. ما به حمله نیاز نداریم.

  • آیا نگران حمله هستید؟

خیر.

  • از شما نقل شده است که گفته‌اید اسرائیل باید از نقشه حذف شود. آیا این تنها یک لفاظی بود یا واقعا جدی گفتید؟

مردم دنیا آزادند هرگونه که می‌خواهند فکر کنند. ما اصرار نداریم که آنها دیدگاه خود را عوض کنند. موضع ما در برابر فلسطین روشن است،ما می‌گوییم یک ملت از سرزمین خود آواره شده است . مردم فلسطین در سرزمین خود به دست کسانی کشته می‌شوند که ساکنان واقعی آنجا نبوده از مناطق دور دنیا آمده و خانه آنهارا اشغال کرده‌اند. پیشنهاد ما آن است که ‪ ۵‬میلیون آواره فلسطینی به خانه‌هایشان برگردند و سپس کل مردم آن سرزمین همه پرسی را برگزار کنند و سیستم دولتی خود را انتخاب کنند. این روشی دموکراتیک و مردمی است . آیا شما پیشنهاد دیگری دارید؟ 

  • آیا شما اعتقاد دارید یهودیان حق داشتن کشور خود را دارند؟

ما با این مسئله مخالف نیستیم. در هر کشوری که مردم آماده باشند به رسیدن یهودیان به قدرت رای مثبت بدهند ، مربوط به خودشان است. در کشور ما یهودیان زندگی می‌کنند و در مجلس نیز نماینده دارند . اما صهیونیست‌ها با یهودی‌ها متفاوتند.

  • آیا فکر کرده‌اید که‌یهودیان کشور شما از سخنانتان که‌کشتار ‪ ۶‬میلیون یهودی در هولوکاست را انکار کرده‌اید ، رنجیده شده‌اند؟

درباره هولوکاست،من فقط چند سووال مطرح کردم و هیچ پاسخی هم برای سوالاتم دریافت نکردم. من گفتم در دوران جنگ جهانی دوم حدود ‪ ۶۰‬میلیون نفر کشته شده‌اند،تمام آنهاانسان بودند و هویت‌خود را داشتند، چرا فقط ‪ ۶‬میلیون نفر؟ و اگر این اتفاق افتاده‌باشد و یک واقعه تاریخی است. پس چرا ما نباید اجازه تحقیقات مستقل را بدهیم؟

  • اما تحقیقات گسترده‌ای انجام شده است.

آنها کسانی را که سعی دارند تحقیق کنند به زندان می‌اندازند . همه باید برای تحقیق درباره وقایع تاریخی آزاد باشند . فرض کنیم چنین اتفاقی افتاده باشد.کجا اتفاق افتاده است؟ پس تقصیر مردم‌فلسطین چیست؟ این سووالات کاملا روشن است . ما منتظر پاسخ هستیم.

کد خبر 4344

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز