همشهری آنلاین: برنده نخل طلا و سه فیلم برگزیده جشنواره کن، برنده شیر طلایی ونیز و نمایندگان قزاقستان، آلمان، دانمارک و کلمبیا در فهرست ابتدایی اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان قرار گرفتند.

مراسم اهداي اسكار

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایندی‌وایر، فهرست ۹ فیلم برگزیده بخش بهترین فیلم خارجی‌زبان نود و یکمین دوره مراسم اهدای جوایز اسکار اعلام شد که نام «رما» به کارگردانی آلفونسو کوارون از مکزیک، «دله‌دزدها» از ژاپن، «کفرناحوم» از لبنان و «جنگ سرد» پاول پاولیکوفسکی از لهستان در آن به چشم می‌خورد. ایران که امسال بخت خود را با «بدون تاریخ، بدون امضا» آزموده بود، در فهرست ابتدایی حضور ندارد.

از مهم‌ترین غایبان بخش اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان می‌توان به «خاطره‌های جنگ» امانوئل فینکل از فرانسه، «غروب» لاسلو نمش از مجارستان، «داگمن» متئو گارونه از ایتالیا و «دختر» لوکاس دونت از بلژیک اشاره کرد. در مجموع ۸۷ کشور (پنج کشور کمتر از سال گذشته) نمایندگان خود را به آکادمی اسکار معرفی کرده بودند که در این مرحله ۹ فیلم به فهرست ابتدایی راه یافتند و فهرست پنج نامزد نهایی روز ۲۲ ژانویه رونمایی می‌شود.

«پرندگان مهاجر» کریستینا گایگو و چیرو گرا از کلمبیا، «گناهکار» گوستاو مولر از دانمارک، «هرگز رو برنگردان» فلورین هنکل فن دونرسمارک از آلمان، «دله‌دزدها» ساخته هیروکازو کُره-ادا از ژاپن، «آیکا» ساخته سرگئی دوورتسوی از قراقستان، «کفرناحوم» نادین لبکی از لبنان، «رُما» ساخته آلفونسو کوارون از مکزیک، «جنگ سرد» پاول پاولیکوفسکی از لهستان و «سوختن» لی چانگ-دونگ از کره‌جنوبی ۹ فیلم خارجی‌زبان حاضر در این مرحله هستند.

جشنواره کن ۲۰۱۸ با داشتن چهار نماینده در این فهرست پیشتاز است؛ «دله‌دزدها» برنده نخل طلا شد، «جنگ سرد» جایزه بهترین کارگردان را برد و دو جایزه هیات داوران و فیپرشی (برگزیده منتقدان جهانی) به ترتیب به «کفرناحوم» و «سوختن» رسید. «رما» با سابقه بردن شیر طلایی جشنواره ونیز راهی اسکار نود و یکم شده و «گناهکار» هم برنده فیلم برگزیده تماشاگران بخش سینمای جهان جشنواره ساندنس است.

«داگمن» در جشنواره کن جایزه بهترین بازیگر مرد را برای مارچلو فونته به ارمغان آورده بود، «مرز» علی عباسی (نماینده سوئد) در بخش نوعی نگاه برگزیده شده بود و «دختر» هم با سابقه کسب دو جایزه دوربین طلایی و بهترین بازیگر از بخش نوعی نگاه جشنواره کن هیچ‌کدام به فهرست ابتدایی اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان راه نیافتند.

از میان فیلم‌های برگزیده، پاولیکوفسکی با «ایدا» سابقه بردن اسکار دارد، کوارون فیلمساز محبوب آکادمی است و به احتمال فراوان با «رما» در چند بخش دیگر نامزد می‌شود، فن‌دونرسمارک پیش‌تر با «زندگی دیگران» اسکار همین بخش را برده و گرا با «آغوش ابلیس» یک نامزدی برای کلمبیا به ارمغان آورده است.

کد خبر 425737

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha