سه‌شنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: اعلام فهرست کوتاه نامزدهای جوایز سینمایی اسکار ۲۰۱۹ با حذف غیرمنتظره چند فیلم و فیلمساز در چند شاخه همراه بود.

اسكار 91

به گزارش ایسنا، آکادمی علوم و هنرهای سینمایی اسکار به تازگی فهرست اولیه نامزدهای ۹ بخش از نود و یکمین دوره این جوایز سینمایی را اعلام کرد و برخی فیلم‌ها و چهره‌های مطرح که شانس زیادی برای آنها متصور بودند از قلم افتادند. 

«مایکل مور» کارگردان برنده اسکار آمریکایی با مستند جدید سیاسی‌ و انتقادی‌اش «فارنهایت ۱۱/۹» نتوانست به فهرست کوتاه شاخه بهترین مستد بلند اسکار ۲۰۱۹ راه یابد تا یکی از بزرگ‌ترین حذف‌شوندگان در این مرحله باشد. 

این مستند اولین نمایش جهانی خود را در جشنواره فیلم تورنتو تجربه کرد و با بازخوردهای خوبی از سوی منتقدان رو به رو شد، گرچه تنها با فروش ۶ میلیون دلاری، یکی از ناموفق‌ترین آثار «مور» در گیشه آمریکا نام گرفت. 

«مایکل مور» در سال ۲۰۰۴ با ساخت مستند «فارنهایت ۹/۱۱» موفق به کسب جایزه نخل طلای بهترین فیلم جشنواره کن شد و اولین کارگردانی نام گرفت که توانست با یک اثر مستند، پس از سال ۱۹۵۶ جایزه اول جشنواره کن را دریافت کند.

همچنین مستند «کوئینسی» محصول کمپانی نتفلیکس که درباره «کوئینسی جونز» موسیقیدان آمریکایی و توسط دخترش «راشیدا جونز» و «آلن هک» ساخته شده نیز بر خلاف انتظارها از گردونه رقابت اسکار مستند بیرون رفت. 

در شاخه بهترین فیلم خارجی طبق پیش‌بینی فیلم‌هایی چون «جنگ سرد» (لهستان)، «روما» (مکزیک) و «دزدان فروشگاه» (ژاپن) با راه یافتن به جمع ۹ نامزد اولیه از شانس‌های اصلی این شاخه محسوب می‌شوند اما فیلم «مرز» ساخته علی عباسی کارگردان ایرانی که به نمایندگی از کشور سوئد به آکادمی معرفی شده بود و در اغلب پیش‌بینی‌ها یکی از گزینه‌های اصلی این شاخه محسوب می‌شد نتوانست به فهرست کوتاه شاخه بهترین فیلم غیرانگلیسی راه یابد و حذف شد تا همچنان تنها اسکار خارجی سینمای سوئد متعلق به «اینگمار برگمن» کارگردان اسطوره‌ای سینمای جهان با فیلم «چشمه باکره» در سال ۱۹۶۰ باشد.

البته «مرز» در شاخه بهترین چهره پردازی اسکار ۲۰۱۹ به فهرست کوتاه نامزدها راه یافت. 

فیلم «مرز» در جشنواره کن امسال موفق به کسب جایزه بهترین فیلم بخش نوعی نگاه کن شد و تحسین منتقدین را برانگیخت. ساخته این کارگردان ایرانی درباره دو موجود عجیب ومتفاوت با مشکلات کروموزومی است که یکی از آنها به سوی خیر و یکی به سوی شر تمایل دارد.  فیلم در واقع درباره مشکلات افراد متفاوت در جامعه است. 

از دیگر ناکامان شاخه اسکار خارجی می‌توان به فیلم «داگمن» ساخته «متئو گارونه» نماینده سینمای ایتالیا، پرافتخارترین کشور در عرصه اسکار خارجی اشاره کرد که پیش از این برنده جایزه بهترین بازیگر مرد (مارسلو فونته) جشنواره کن شده بود.

فیلم «دختر» به کارگردانی «لوکاس دونت» از بلژیک که در بخش نوعی نگاه کن برنده جایزه شده بود دیگر حذف شده مهم این شاخه از جوایز اسکار ۲۰۱۹ است. 

فهرست نامزدهای نهایی جوایز اسکار در شاخه‌های مختلف روز ۱۷ دسامبر (۲۶ آذر) اعلام و مراسم اعطای جوایز نود و یکمین دوره‌ی اسکار روز ۲۴ فوریه (۵ اسفند) در لس آنجلس برگزار می‌شود. 

کد خبر 425785

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha