همشهری آنلاین: میلوش فورمن که از چهره‌های کلیدی موج نوی سینمای جمهوری چک و خالق آثاری چون «دیوانه‌ای از قفس گریخت» و «آمادئوس» بود، در ۸۶ سالگی در آمریکا از دنیا رفت.

میلوش فورمن

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از گاردين، مارتينا همسر فورمن به خبرگزاري CTK جمهوري چك گفت كه كارگردان برنده اسكار پس از يك بيماري كوتاه و در كمال آرامش كنار اعضاي خانواده و نزديك‌ترين دوستانش چشم بر جهان فروبسته است. او پيش از آنكه براي اقتباس سينمايي از رمان «آشيانه فاخته» برگزيده شود، تنها فيلم «فرار از خانه» را در 1971 در آمريكا ساخته بود. با اين حال وقتي روي صندلي كارگرداني «پرواز بر فراز آشيانه فاخته» نشست، كمتر كسي مي‌توانست سرنوشت او را پيش‌بيني كند.

اين فيلم كه با نام «ديوانه‌اي از قفس گريخت» هم شناخته مي‌شود، از نظر تجاري و هنري به موفقيتي خيره‌كننده دست يافت و جك نيكلسن با بازي در آن تا مقام يك فوق‌ستاره پيش رفت. «پرواز بر فراز آشيانه فاخته» در 1975 به نخستين فيلم پس از «در يك شب اتفاق افتاد» فرانك كاپرا تبديل شد كه پنج جايزه اصلي آكادمي اسكار را به دست آورده است. فيلم فورمن در رشته‌هاي بهترين فيلم، بهترين كارگردان، بهترين بازيگران مرد و زن و بهترين فيلمنامه برنده اسكار شد. «پرواز بر فراز آشيانه فاخته» كه با كمتر از پنج ميليون دلار توليد شده بود، در اكران جهاني 110 ميليون دلار فروخت.

فورمن براي ساختن «آمادئوس» با الهام از زندگي وولفگانگ آمادئوس موتسارت در 1983 به زادگاه خود چكسلواكي برگشت و دو بازيگر گمنام تئاتر را براي نقش‌هاي موتسارت (توماس هولس) و رقيبش آنتونيو ساليري (اف. موري آبراهام) برگزيد. اين دو در اقتباس سينمايي از نمايشنامه تحسين‌شده و برنده جايزه پيتر شيفر مقابل دوربين رفتند تا فورمن با «آمادئوس» دومين اسكار كارگرداني را ببرد. فيلم هم در مجموع هشت جايزه اسكار از جمله بهترين فيلم، بهترين بازيگر مرد و بهترين فيلمنامه را از آن خود كرد.

فيلمساز نامدار كه آخرين بار در 2006 در «اشباح گويا» روي صندلي كارگرداني نشست، در 1985 در جشنواره كن و در 2000 در جشنواره ونيز رياست هيات داوران را بر عهده داشت. فورمن دو مرتبه در چكسلواكي ازدواج كرد كه حاصل زندگي مشتركش با ورا كرسادلووا يك دوقلو بود. مارتينا زبورليووا سومين همسر فورمن و مادر دوقلوها اندرو و جيمز بود كه هنگام مرگ بر بالين او حضور داشت.

کد خبر 402675

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha