آیت الله هاشمی رفسنجانی حل اختلاف میان کشورهای اسلامی را دربارة رؤیت هلال ماه، به ویژه در مناسبت هایی همچون اعیاد فرخنده فطر و قربان و اعلام یک روز به عنوان عید برای همه کشورهای اسلامی خواستار شد

به گزارش واحد مرکزی خبر، خطیب عید سعید قربان در خطبه نخست نماز عید سعید قربان در دانشگاه تهران گفت: در روایت ها آمده است اگر عید قربان مصادف با روز جمعه باشد ترجیح داده می شود به جای نماز جمعه، نماز عید خوانده شود که این نشانه اهمیت عید است.

آیت الله هاشمی رفسنجانی افزود: باید این عید در میان مسلمانان جهان یکسان باشد اما وضع ما به گونه ای شده است که دو روز یا سه روز در بین کشورهای اسلامی اختلاف وجود دارد که این عیب از ماست نه از دین.

وی با اشاره به تاریخچه بنای کعبه و مکه گفت: کعبه نخستین بنایی است که برای مردم و خدا با هم ساخته شده است و هدف از ساخت آن نزدیک کردن مردم به خداست.

آیت الله هاشمی رفسنجانی افزود: در این زمینه اختلاف نظر وجود دارد اما بر اساس آیات و روایات، ساخت کعبه به پیش از زمان حضرت ابراهیم و به زمان حضرت نوح و دیگر پیغمبران سابق بر می گردد و حضرت ابراهیم آن را آباد کرد.

وی گفت: طبق روایتی از حضرت علی بن ابیطالب (ع)، زمان ساخت کعبه زمان حضرت آدم بوده و حتی در روایتی آمده است که خداوند در همان لحظه های آغازین آفرینش، این مکان مقدس را برای بشر آفرید و آن را برای توحید،‌ ارشاد و هدایت جامعه دینی در هر زمانی تعبیه کرد.

آیت الله هاشمی رفسنجانی اضافه کرد: مبنا و روح اعمال حج و عید قربان این است که خودپرستی، خودنمایی و انحصارها از انسان ها دور شود و انسان ها به هم نزدیک و به اجتماع و همکاری تشویق شوند و به نظر می رسد معنای مکه نیز همین باشد.

خطیب عید سعید قربان گفت: برخی از علما معتقدند مکه یعنی بکه، و بکه به معنای ازدحام است و عده ای نیز معنای آن را ریزش می دانند یعنی ریزش گناهان و ناپاکی ها در مقابل خداوند.

وی افزود: فریضه حج جزو وظایف هر انسانی است تا خود را مثل بقیه مردم در مقابل خداوند یکسان و یکپارچه ببیند و این یکپارچگی و وحدت باید در جامعه به شکل دوری از عداوت و خشونت تجلی یابد.

آیت الله هاشمی رفسنجانی گفت: برخی علما معتقدند حتی به روح حج واقعی هم نزدیک نشده ایم، چنانکه هنوز به خاطر اختلاف در رویت هلال ماه، اعیاد فطر و قربان گرفتار اختلافات شده است که این باید روزی حل شود.

وی افزود: مسیحیان نیز در روز ولادت حضرت مسیح (ع) اختلاف داشتند اما علمای نصرانی روزی را که به تاریخ ولادت آن حضرت نزدیک تر بود تعیین و آن روز را روز ولادت حضرت مسیح اعلام کردند.

خطیب عید سعید قربان اضافه کرد: چرا ما نتوانیم این راه روشن را برویم چنانکه در فتوای برخی علمای ما نیز این زمینه هست تا بتوانیم در تمام دنیای اسلام، این اعیاد و رویت هلال ماه را به صورت متحد داشته باشیم.

آیت الله هاشمی رفسنجانی گفت: با توجه به منافع بیشتر و برای نزدیک تر شدن کشورهای اسلامی به هم این مسئله باید روزی حل شود.

وی افزود: ایثارها، فداکاری ها و از خودگذشتگی های محوری حج نشان دهنده این است که باید اهداف اساسی این فریضه از جمله کمک به نیازمندان، رفع کدورت ها، دوری از موارد تفرقه برانگیز و نزدیک کردن اغنیا به انفاق را در زندگی پیگیری کنیم.

آیت الله هاشمی رفسنجانی از امت اسلامی خواست بکوشد تا خود را به اهداف این عید نزدیک کند و از این اهداف بیشتر کمک بگیرد.

ایران طرفدار صلح در جهان است 

آیت الله هاشمی رفسنجانی در خطبه دوم نماز عید سعید قربان در دانشگاه تهران، جمهوری اسلامی ایران را عاقل، مسئولیت پذیر و دارای مبانی اسلامی و اهل بیتی دانست و گفت: ایران اهل تشنج و خرابکاری نیست بلکه اهل مسالمت و طرفدار صلح و صفا در جهان است.

خطیب عید سعید قربان به مسئله هسته ای کشورمان اشاره کرد و افزود: تاکنون چند گام مثبت دست کم به صورت ظاهری، در این زمینه به چشم می خورد.

وی همکاری بیشتر ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی، حل شدن چند سؤال و تلاش برای برطرف شدن سؤالات بعدی و گزارش شورای اطلاعاتی امریکا را که تاحدودی به نفع ایران است، از گام های مثبت در مسئله هسته ای برشمرد.

خطیب عید سعید قربان همچنین به اقدام روسیه در انتقال نخستین بخش از سوخت هسته ای نیروگاه بوشهر که سال ها در ارسال آن تخلف کردند اشاره کرد و گفت: در عین حال حرف هایی زده می شود مبنی بر اینکه این نیروگاه تا سال آینده راه اندازی نمی شود و این ابهاماتی می آفریند.

آیت الله هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه امریکا و متحدانش هرگز دست از ارعاب و تهدید برنمی دارند و همچنان به راه گذشته خود ادامه می دهند گفت: آنها هر روز جلسه پنج به علاوه یک تشکیل می دهند و معمولاً در آن شکست می خورند و در آخرین جلسه خود که دیروز برگزار شد نیز به نتیجه نرسیدند و ناکام ماندند.

وی با اشاره به اینکه آنان این جلسات را به عنوان شمشیری بالای سر امت اسلامی نگه می دارند و همواره موضوع تشدید تحریم ها و بدتر از آن را مطرح می کنند افزود: این عملکرد اشتباه است؛ آنها سال هاست که این رویه را ادامه می دهند و تاکنون هیچ نتیجه ای نگرفته اند.

خطیب عید سعید قربان افزایش بودجه نظامی، لشکرکشی، تهدید، تحریم و اعمال فشار را از برنامه های امریکا علیه کشورمان دانست و گفت: شاید این مسائل برای ما خسارت و هزینه های اقتصادی و سیاسی داشته باشد اما امریکا از این گونه رفتارها و برخوردها سودی نبرده و نمی برد.

آیت الله هاشمی رفسنجانی خاطرنشان کرد: از زمانی که بوش رئیس جمهور امریکا، ایران را از محورهای شرارت اعلام کرد، تاکنون بیشترین خسارت متوجه خود امریکا شده و بودجه نظامی امسال آنها از 400 میلیارد دلار به 700 میلیارد دلار رسیده است و هر سال بودجه نظامی منطقه خاورمیانه را افزایش می دهند.

وی تلفات انسانی سرسام آور، وجود مصدومان، مجروحان، بیماران روانی و خانواده های آسیب دیده از جنگ و مشکلات اقتصادی را از جمله خسارت های امریکا برشمرد و گفت: اکنون این مسائل برای امریکا به فاجعه تبدیل شده است و آبرو، ابهت و هیمنه آنان از بین رفته است.

خطیب عید سعید قربان به نتیجه گرفتن معکوس امریکا در افغانستان، عراق و هر جا که آنان حضور دارند اشاره کرد و افزود: اعمال فشارهای سیاسی و اقتصادی و یا انواع دیگر فشارها به جمهوری اسلامی ایران، از نقاط دیگر سخت تر است.

وی تصریح کرد: ما می دانیم که از ابتدا هدف آنان ایران بوده است و می پنداشتند که با محاصره ما، به اهداف خود می رسند، اما اکنون خود آنان در محاصره قرار گرفته اند و آسیب پذیر هستند و در هر جا که حضور پیدا کرده اند هیچ نتیجه ای برای آنان حاصل نشده است.

آیت الله هاشمی رفسنجانی گفت: چرا عقلای غرب برای مسائلی که می توان آن را با گفتگو حل کرد فکر نمی کنند؟

وی افزود: در 30 سال گذشته ثابت کرده ایم که ماجراجویی منطقه ای و جهانی نداریم و این گونه رفتارهای امریکا اتلاف نیرو، وقت و شکستن پل های صلح و صفا در میان ملت هاست.

آیت الله هاشمی رفسنجانی گفت: دود این گونه برخوردها به چشم کسانی می رود که در کاخ های شیشه ای نشسته اند و از دیگران بسیار آسیب پذیرترند.

وی با بیان اینکه ایران در مسیر مثبت گام برمی دارد افزود: امریکایی ها نیز باید از نقاط مثبتی که در مسئله هسته ای پیش آمده است استفاده مثبت کنند.

آیت الله هاشمی رفسنجانی با اشاره به اینکه آنان تلاش می کنند گزارش گروه های اطلاعاتی امریکا را که به صراحت اعلام کرده اند ایران به فکر فعالیت های هسته ای نظامی نیست مخدوش کنند، گفت: آنان همچنین ادای وظیفه روسیه در انتقال سوخت هسته ای به نیروگاه بوشهر را نیز مخدوش و در این باره تحلیل های انحرافی می کنند.

وی خاطرنشان کرد: از همه این مسائل می توان در مسیر آرام کردن جهان استفاده کرد.

آیت الله هاشمی رفسنجانی گفت: به عنوان مسلمان، روحانی، خطیب جمعه و عید قربان به عقلای دنیای غرب می گویم که دست از این گونه شرارت ها و مزاحمت ها بردارند و راه صلح و صفا و همکاری را در پیش گیرند.

وی افزود: با حضور امریکا در منطقه خاورمیانه، مشکلات، خشونت و خرابی بیشتر شده است.

خطیب عید سعید قربان تصریح کرد: با مرور اخبار و اطلاعات دربارة کشتار،‌جنایت و تخریب در نقاطی که امریکایی ها در آن حضور دارند، در می یابیم که مشکلات منطقه به رغم ادعای آنان برای آرام کردن منطقه و مبارزه با تروریسم، افزایش یافته است.

آیت الله هاشمی رفسنجانی گفت: عقلای جهان، سازمان ملل متحد و شورای امنیت باید جلو این اقدامات و پیمودن راه غلط امریکایی ها را بگیرند و نگذارند بیش از این ملت های منطقه آسیب ببینند زیرا آسیب های منطقه کم کم به نقاط دیگر سرایت می کند.

وی به کشتار مردم و تخریب غزه به دست رژیم صهیونیستی اشاره کرد و افزود: این مسائل وجدان بشری را آزرده می کند و بر خلاف همه حقوق و مبانی عدالت است.

خطیب عید سعید قربان در ادامه سخنانش به سالروز ولادت حضرت مسیح (ع) اشاره کرد و گفت: مسلمانان حاضر به اهانت به حضرت مسیح نیستند.

آیت الله هاشمی رفسنجانی افزود: جمع زیادی از ملل دنیا از عاشقان این حضرت هستند و مسلمانان نیز بر اساس دستور قرآن، وظیفه دارند فرقی میان انبیای الهی نگذارند و از آنان تجلیل کنند.

وی با ابراز تأسف از اینکه کسانی در غرب، به پیامبر اسلام (ص) اهانت می کنند گفت: از همه مسیحیان به ویژه علمای مسیحیت می خواهم از فعالیت های نامناسب و خلاف روح ادیان آسمانی جلوگیری و بر مشترکات میان مسلمانان و مسیحیان و همکاری میان آنان تأکید کنند.

آیت الله هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه همه ادیان از یک ریشه اند افزود: قرآن کریم به صورت صریح از اهل کتاب دعوت می کند با مسلمانان در نقاط مشترک همکاری کنند.

وی همچنین به سالروز شهادت دکتر مفتح و نامگذاری این روز به عنوان روز وحدت حوزه و دانشگاه اشاره کرد و گفت: از دستاوردهای دوران مبارزه، نزدیک شدن حوزه و دانشگاه بود که شکست امریکا را رقم زد.

آیت الله هاشمی رفسنجانی شهادت دکتر مفتح را ضربه بزرگی به نیروهای انقلاب دانست و افزود: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، منافقان تصمیم گرفتند پل های مستحکم میان حوزه و دانشگاه را منهدم کنند و در مدت کوتاهی شهیدان بهشتی، باهنر، مطهری و مفتح را که چهار پل مهم ارتباط میان حوزه و دانشگاه بودند از ما گرفتند و بنده و مقام معظم رهبری نیز ترور شدیم اما خداوند تقدیر نکرده بود که شربت شهادت بنوشیم و ماندیم تا خدمت کنیم.

وی گفت: دشمنان انقلاب همواره برای از بین بردن همکاری میان این دو مرکز مهم اخلال و تفرقه می کنند و دانشگاهیان و حوزویان باید با هوشیاری، از کارها و حرف هایی که موجب جدایی این دو قطب علمی شود پرهیز کنند.

آیت الله هاشمی رفسنجانی تصریح کرد: هدف همه ما پیشرفت اسلام و ارتقای کشور و امت اسلامی است و هر کس به ایران، انقلاب و اسلام علاقه مند است باید در نزدیک کردن این دو مرکز مهم تلاش کند.

خطیب عید سعید قربان در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به بحث تورم و گرانی در کشور گفت: تاکنون از ورود به این بحث پرهیز می کردیم و مایل بودیم این مسائل در سطح کارشناسان باقی بماند، اما اکنون مسئله تورم و گرانی، عمومی، و به بحث جدی در کشور تبدیل شده است.

وی افزود: این عرصه میدان تفرقه و نزاع نیست زیرا دود آن به چشم همه می رود که اگر تورم مهار شود همگان از آن بهره مند می شوند و اگر تشدید شود همه مردم، انقلاب و ایران از آن ضرر می بینند.

آیت الله هاشمی رفسنجانی اضافه کرد: با مشاجره و دعوا نمی توان این مسئله را حل کرد بلکه باید با نظرهای کارشناسانه و عالمانه در مراکز علمی، موضوع تورم و گرانی ریشه یابی شود.

وی گفت: این مسئله جای سیاست بازی نیست، بلکه جای خرد اقتصادی است و دانشمندان متبحر علم اقتصاد باید با یکدیگر برای حل موضوع تورم و گرانی همکاری کنند.

آیت الله هاشمی رفسنجانی تصریح کرد: باید از بیان شعارها، آمار و ارقام نادرست پرهیز شود و واقعیت ها را برای مردم مطرح کرد.

وی با بیان اینکه علم و مبانی اقتصادی بسیار جبارانه عمل می کند و کسی نمی تواند جلو عملکرد اصول اقتصادی را در جامعه بگیرد گفت: با شعار، سیاست بازی و توصیه نمی توان جلو تورم و گرانی را گرفت بلکه اگر از راه علمی آن که شناخته شده است وارد شویم، می توان این مسئله را حل کرد.

آیت الله هاشمی رفسنجانی تولید را رکن مهم سلامت اقتصاد جامعه دانست و افزود: اگر تولید آسیب ببیند، کاهش عرضه، افزایش تقاضا، سودجویی، ایجاد بازار سیاه و احتکار را در پی خواهد داشت و اگر در جامعه تولید به وفور صورت گیرد، تولیدکنندگان با افزایش کیفیت و کاهش قیمت ها با یکدیگر رقابت خواهند کرد.

خطیب عید سعید قربان گفت: رونق اقتصادی و تعادل از مسیر تولید می گذرد.

وی به عملکرد رژیم شاهنشاهی در واردات بی رویه اشاره کرد و گفت: یکی از علل نارضایی مردم از این رژیم، مشکلات اقتصادی ناشی از واردات بی رویه پس از افزایش قیمت نفت و جمع آوری ارز بود که وضع اقتصاد کشور را بدتر از گذشته کرد.

آیت الله هاشمی رفسنجانی افزود: اگر بخواهیم با واردات، مسئله تورم و گرانی را حل کنیم، به طور قطع، نتیجه آن توقف یا کاهش تولید داخلی است.

وی تصریح کرد: شاید با واردات بتوان یک سال این مسئله را حل کرد اما به موازات واردات، تولید داخلی کاهش می یابد و خطر به سال بعد منتقل می شود و وابستگی و خطرهای دیگر ناشی از آن پیش روی ما قرار می گیرد.

آیت الله هاشمی رفسنجانی همکاری و همدلی همه مسئولان را در خصوص حل مسئله تورم و گرانی خواستار شد و گفت: مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز آمادگی تهیه هر گونه سیاست مفید را برای حل این مسئله دارد تا دشمنان خارجی نتوانند در این میدان، سوء استفاده کنند.

خطیب عید سعید قربان همچنین شهادت امام باقر (ع)، حضرت مسلم، هانی بن عروه، آیت الله دستغیب، ستاری فرمانده سابق نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، آیت الله غفاری و دکتر مفتح را از مناسبت های هفته برشمرد و شهادت این بزرگواران را تسلیت گفت

کد خبر 39704

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز