یکشنبه ۱۳ آبان ۱۳۸۶ - ۱۴:۳۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: شرکت کنندگان در نشست همسایگان عراق، با صدور بیانیه‌ای مشترک خواهان جلوگیری از ورود تروریست‌ها و سلاح به این کشور را خواستار شدند.

به گزارش خبرگزاش ایسنا به نقل از خبرگزاری کویت، شرکت کنندگان در نشست همسایگان عراق، با صدور بیانیه‌ای تحکیم همکاری‌ها بین عراق و کشورهای همسایه‌اش را جهت کنترل مرزهای مشترک و جلوگیری از ورود تروریست‌ها و سلاح به عراق مهم و ضروری دانستند.

در این بیانیه از تلاشهای دولت عراق جهت تحکیم وحدت ملی، تضمین امنیت و حفظ ثبات ارضی آن حمایت شده و وزرای امور خارجه همسایه عراق تصمیم‌گیری‌های آزاد و مستقل سیاسی را حق مسلم دولت و ملت عراق دانستند.

شرکت کنندگان در این نشست همچنین حمایت‌شان را از عراق آزاد، مستقل و دموکرات و همچنین پایان خشونت‌ها در این کشور جهت گسترش فعالیت‌های سیاسی با حضور نمایندگان اقشار مختلف مردم این کشور اعلام کردند تا به این ترتیب زمینه برای موفقیت طرح آشتی ملی در این کشور فراهم شود.

در خصوص روابط عراق با کشورهای همسایه نیز در این بیانیه آمده است: حمایت از روابط حسن همجواری و ایجاد یک هیات پیگیری برای این امر در بغداد که بتواند نتایج تصمیم‌های نشست‌های وزارتی کشورهای همسایه عراق را بررسی و اجرا کند، امری ضروری و مهم است.

همسایگان عراق بر ضرورت حمایت از تلاشهای کمیته‌های کاری نشست‌های همسایگان عراق جهت تداوم همکاری‌ها بین عراق و همسایگانش و کمک به این کشور جهت تثبیت ثبات و امنیت داخلی عراق تاکید کردند.

در این بیانیه بر اهمیت نقش عراق و جامعه بین‌المللی بر حمایت همه جانبه از آوارگان عراقی و تامین نیازهای آنها تاکید شده و از نقش فعال سوریه و اردن در حمایت از آوارگان عراقی و میزبانی تعداد زیادی از این آوارگان تقدیر شد.

همسایگان عراق هم چنین از جامعه بین‌المللی خواستند حمایتش را از آوارگان عراقی افزایش دهد.

در بیانیه پایانی این نشست هم چنین بر ضرورت اهمیت حمایت جامعه بین‌المللی از دولت عراق جهت انجام اصلاحات سیاسی و اقتصادی در این کشور تاکید شده و از جامعه بین‌المللی خواسته شد تا نقش موثری را در بخشش وام‌های عراق ایفا کند.

همسایگان عراق در بیانیه پایانی نشست‌شان تروریسم را در عراق محکوم کرده و توقف اقدامات تروریستی در این کشور را خواستار شدند.

در این بیانیه هم چنین بر ضرورت حمایت از تلاشهای دولت عراق در مبارزه با تروریسم و جلوگیری از استفاده از خاک این کشور به عنوان پایگاهی برای تروریست‌ها علیه کشورهای همسایه تاکید شد.

در این بیانیه تمامی اقدامات خشونت آمیز در عراق بویژه جنایت‌ها علیه غیر نظامیان، ساختارهای زیربنایی، موسسات دولتی و اماکن مقدس این کشور محکوم شد.

همسایگان عراق هم چنین تاکید کردند که در راستای احترام به قوانین بین‌المللی بویژه قوانین حقوق بشر به تعهداتشان در مقابل تروریسم پایبند هستند و نخواهند گذاشت که از خاکشان برای انجام حملات تروریستی علیه عراق استفاده شود.

در بیانیه پایانی نشست استانبول هم چنین بر ضرورت تداوم حمایت‌ها از حاکمیت، وحدت منطقه‌‌ای و استقلال سیاسی عراق تاکید شد.

شرکت کنندگان در این نشست همچنین نقش مهم و سازنده سازمان کنفرانس اسلامی و اتحادیه‌ عرب را در تحکیم روند سیاسی این کشور و ایجاد تسامح بین گروه‌های عراقی خواستار شدند.

شرکت کنندگان در نشست کشورهای همسایه عراق در استانبول هم چنین به توافق رسیدند که سومین نشست وزارتی گسترده خود را در کویت برگزار کنند.

کد خبر 35796

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز