گروه سیاسی: وزیر امور خارجه در نشست وزرای خارجه کشورهای همسایه عراق و اعضای سازمان‌های بین‌المللی در استانبول ترکیه به تشریح طرح عملی ایران برای کمک به بازسازی روندهای امنیتی، سیاسی و اقتصادی عراق در قالب 14 ماده پرداخت.

منوچهر متکی در سخنان خود که ایسنا خبر آن‌را منتشر کرد، در تشریح ابعاد امنیتی طرح، ضمن تأکید بر اینکه دولت عراق باید بر اساس یک جدول زمان‌بندی مشخص نسبت به خروج اشغالگران از این کشور اقدام نماید، تصریح کرد: تا زمان خروج نیروهای بیگانه از عراق، کلیه مسئولیت‌ها می‌بایست به دولت عراق واگذار شود و اجرای هرگونه مأموریت بنا به درخواست دولت عراق و تابع مقررات آن کشور انجام پذیرد.

متن کامل طرح ایران در اجلاس همسایگان عراق

وی همچنین با تأکید بر واگذاری مأموریت به ارتش و پلیس عراق، افزود: دولت عراق باید همانند یک کشور آزاد و دارای استقلال، برای خرید تسلیحات و تجهیزات لازم جهت توانمندکردن ارتش و پلیس کشور عمل کرده و نسبت به تجهیز نیروهای مسلح خود اقدام جدی‌تری صورت دهد.

متکی در تشریح ابعاد سیاسی طرح ایران نیز گفت: کلیه کشورهای منطقه در جهت کمک به فرایند سیاسی و حمایت از دولت عراق، نسبت به بازگشایی سفارتخانه خود در این کشور و در اسرع وقت اقدام نمایند.

وی همچنین از همه گروه‌های سیاسی خارج‌شده از دولت عراق خواست به دولت بازگشته و ضمن مشارکت همه جانبه دولت را در راستای استقرار امنیت و بازسازی عراق یاری رسانند.

متکی همچنین خواستار تعویق 2 ساله موضوع تعیین مرزهای استانی، بحث چگونگی توزیع درآمد ملی و موضوع شهر کرکوک شد.

وزیر امور خارجه همچنین با اشاره به ابعاد اقتصادی طرح ایران از کشورهای منطقه و همچنین دولت‌های فرامنطقه‌ای درخواست کرد دولت عراق را در بازسازی ویرانی‌های ناشی از جنگ در چارچوب قوانین و سیاست این کشور یاری رسانند.

گفته می‌شود این طرح از چندین هفته پیش در شورای عالی امنیت ملی در دست بررسی بود و دکتر لاریجانی در تهیه آن نقش موثری داشته است.

تشکیل کمیته کاری

منوچهر متکی همچنین در حاشیه‌ اجلاس وزرای خارجه کشورهای همسایه عراق در جمع خبرنگاران ایرانی حاضر در این اجلاس گفت: ما معتقدیم که باید یک کمیته‌ کاری از همسایگان بزرگ و موثر عراق مانند ایران، عربستان، ترکیه و سوریه تشکیل شده و مسایل عراق را مورد بررسی قرار دهند.

اجلاس و مسأله پ‌.ک‌.ک

وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به اختلاف عراق و ترکیه در امور مرزی، به نظر می‌رسید که این اجلاس تحت تاثیر این اختلافات قرار بگیرد، گفت: این نگرانی چند روز قبل از اجلاس استانبول به‌ویژه به خاطر اقدامات پ.ک.ک و اقدامات تروریستی انجام‌شده وجود داشت، ولی با توجه به رایزنی‌هایی که صورت گرفت و ایران نیز در این رایزنی‌ها مؤثر بود، خوشبختانه اجلاس استانبول تحت تاثیر این مسایل قرار نگرفت.

مهم‌ترین تحول

پیش از این محمدرضا باقری، معاون عربی آفریقایی وزارت امور خارجه نیز در گفت‌وگو با ایسنا تأکید کرده بود که طرح ایران برای کمک به ملت عراق در اجلاس استانبول با استقبال بسیاری از کشورها مواجه شده است و شاید بتوان طرح ایران را مهم‌ترین تحول و بزرگ‌ترین موضوع اجلاس استانبول دانست.

همچنین به گفته باقری، برنامه‌ای برای دیدار و گفت‌وگوی وزیر امور خارجه کشورمان با کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه آمریکا وجود نداشته است.

این در حالی‌است که رایان کروکر، سفیر آمریکا در عراق که در نشست استانبول نیز حضور داشت، پیش از این گفته بود که انتظار دارد نشستی میان ایران و آمریکا برای جلوگیری از آنچه مداخله ایران در عراق نامید در بغداد برگزار شود.

جنگی در کار نیست

به گزارش واحد مرکزی خبر، روزنامه الاتحاد، چاپ امارات با اشاره به گفت‌وگوی مطبوعاتی کروکر در این کشور نوشت: وی هرگونه تصمیم آمریکا برای جنگ علیه ایران را تکذیب و تاکید کرد: گسیل شدن ناوهای هواپیمابر آمریکا به خلیج‌فارس موضوعی عادی است و هدف از آن حمایت از دوستان و هم‌پیمانان در منطقه است.

دیدار متکی و اردوغان

وزیر امور خارجه همچنین در استانبول با نخست‌وزیر ترکیه در مورد روابط دوجانبه و مسائل منطقه‌ای دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش ایرنا، در دیدار منوچهر متکی و رجب طیب اردوغان که در حاشیه نشست وزیران خارجه کشورهای همسایه عراق و در فاصله زمانی نشست‌های گسترده قبل و بعدازظهر برگزار شد، مسائل مربوط به توسعه روابط دو کشور و تحولات منطقه‌ای و به‌ویژه شمال عراق مورد مذاکره قرار گرفت.وی همچنین با برخی وزرای خارجه حاضر در اجلاس دیدار کرد.

اجلاس همسایگان عراق، عصر شنبه سوم نوامبر (12 آبان)  با صدور بیانیه‌ای به کار خود پایان داد.

کد خبر 35724

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز