چهارشنبه ۹ آبان ۱۳۸۶ - ۱۷:۱۳
۰ نفر

گروه بین‌الملل: کنفرانس استانبول که پنجشنبه‌شب 10 آبان در ترکیه برگزار می‌شود آشکارا تحت‌الشعاع تشنج مرزی میان ترکیه و عراق قرار گرفته است.

گرچه در ظاهر کنفرانس استانبول ادامه کنفرانس شرم‌الشیخ مصر است که در بهار امسال برگزار شد اما موضع سخت ترکیه در قبال تحولات مرزی با عراق، مقامات عراقی را وادار کرده است توجهات را به عراق معطوف کنند.

هوشیار  زیباری وزیر امور خارجه عراق اعلام کرد: کنفرانس استانبول باید روی محور امنیت و ثبات عراق متمرکز شود و تحت‌تأثیر تشنج‌های ناشی از تحرکات تروریستی پ.ک.ک قرار نگیرد.

محمد عثمان نماینده مجلس عراق هم تأکید کرده است که عراقی‌ها این‌بار مصمم‌تر از گذشته در کنفرانس عراق شرکت می‌کنند چراکه طرح‌هایی درخصوص امنیت عراق برای مطرح کردن در کنفرانس دارند که مربوط به اوضاع کلی امنیتی عراق و هدف اصلی تشکیل این کنفرانس است.

در کنفرانس شرم‌الشیخ شرکت‌کنندگان بر عزم جزم خود برای مبارزه با خشونت‌ها در عراق تأکید کردند و در عین حال اعلان شد که با بخشودگی بدهی 30 میلیارد دلاری عراق مانده از دوره صدام موافق هستند.

هوشیار زیباری برای کمک به فضای کنفرانس استانبول دیروز در بغداد تأکید کرد که دولت عراق آماده است فعالانه با دولت ترکیه برای یافتن راه‌های اجرایی مقابله با بحران به‌وجود آمده همکاری کند.

دولت ترکیه خواستار برچیدن پایگاه‌های پ.ک.ک در شمال عراق و تحویل رهبران این گروهک شده است. در درگیری‌های چند روز اخیر میان ارتش و پ.ک.ک شماری از 2طرف کشته و زخمی شده‌اند.

دوشنبه هفته آینده نیز رجب طیب اردوغان نخست‌وزیر ترکیه با عزیمت به واشنگتن و مذاکره با بوش مواضع و نگرانی‌های کشورش را با رئیس جمهور آمریکا در میان خواهد گذاشت. اردوغان پیش از این آمریکا را و این هفته اروپا را به دورویی در مقابله با تروریسم متهم کرد.

مقامات عراقی در استانبول درصدد طرح مسائل در باب امنیت آوارگان عراقی و انرژی (صادرات نفت عراق) هستند. این درحالی است که قرار است در ماه جاری میلادی در کرکوک یک همه‌پرسی برگزار شود. ترکیه بارها درخواست برگزار نشدن این همه‌پرسی را مطرح کرده است.

در اجلاس استانبول نمایندگان کشورهای ایران، کویت، سوریه، مصر، عربستان سعودی، اردن، بحرین، ترکیه، دبیرکل سازمان ملل، وزیر امور خارجه آمریکا و نمایندگان سایر اعضای دائم شورای امنیت و نمایندگانی از سازمان کنفرانس اسلامی، اتحادیه عرب و اتحادیه اروپا شرکت خواهند کرد.

رایس در سفر به ترکیه با نبرد سختی روبه‌روست

به گزارش رویترز: ترکیه در روزهای آتی به وزیر خارجه آمریکا فشار خواهد آورد تا وی در راستای انجام قول‌های داده شده توسط واشنگتن برای کمک به سرکوب شورشیان پ.ک.ک در شمال عراق گام بردارد اما کارشناسان معتقدند که دست این دیپلمات ارشد آمریکا در این زمینه بسته است.

کاندولیزا رایس، وزیر خارجه آمریکا قرار است جمعه‌ هفته جاری برای مذاکرات با رهبران ترکیه وارد آنکارا شود.

این در حالی است که انتظار می‌رود وزیر خارجه آمریکا برای حضور در نشستی با همسایگان عراق و قدرت‌های اصلی جهان به استانبول سفر کند.

در همین حال مارک پریس، سفیر سابق آمریکا در ترکیه گفت: نمی‌توانم تصور کنم که رایس چه سخنانی را در ترکیه بر زبان خواهد آورد.

ترکیه هشدار داده است که حمله‌ا‌ی گسترده را علیه شورشیان پ. ک. ک در شمال عراق ترتیب خواهد داد و واشنگتن نیز از این موضوع هراس دارد که حمله گسترده آنکارا به شمال عراق این کشور را بی‌ثبات‌تر می‌کند.

رایس قول داده است که اقدامات مناسب در زمینه مبارزه با شورشیان پ.ک.ک انجام گیرد و در حال وادار کردن دولت عراق به ویژه مقامات منطقه‌یی کردستان عراق برای مهار کردن اقدامات شورشیان پ.ک.ک با بستن پایگاه‌ها و دستگیری رهبرانشان است.

شان مک کورمک، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: از دولت عراق انتظار داریم که علیه حملات تروریستی این شبه نظامیان اقداماتی انجام بدهند تا در نهایت این گروه تروریستی سرکوب شود و نتواند عملیات‌های تروریستی را از خاک عراق در ترکیه ترتیب دهد.

اما در حالی که رایس قول داده   آمریکا اقدامات مناسب علیه شبه‌نظامیان پ.ک.ک انجام خواهد داد و از عراقی‌ها نیز خواسته اقدامات بیشتری در این راستا انجام بدهند، مقامات دفاعی آمریکا به‌طور آشکار اعلام کرده‌اند که هیچ اشتیاقی در ارتش آمریکا برای انجام اقدام نظامی علیه شبه نظامیان پ.ک.ک وجود ندارد.

سرهنگ بنجامین میکسون که فرماندهی نیروهای آمریکایی در شمال عراق را بر عهده دارد اخیرا در پاسخ به سؤالی در مورد اینکه وی چه تصمیمی برای مهار کردن فعالیت‌های شبه نظامیان پ.ک.ک دارد، گفت: مطمئنا هیچ اقدامی.

سام برانان، عضو مرکز مطالعات بین‌المللی و راهبردی در ترکیه گفت: فکر می‌کنم رایس در آنچه بتواند در این سفر بدست آورد، واقعا ناتوان است. کارشناسان دیگر نیز معتقدند که اکثرا در ترکیه فکر می‌کنند که آمریکا آماده انجام اقدامات علیه شبه نظامیان پ.ک.ک به خاطر ترس از بیزاری دولت منطقه‌ای کردستان در عراق نمی‌باشد.

زینو باران، از مؤسسه هادسون می‌گوید: آنها از آمریکا به‌دلیل انجام ندادن اقدامات لازم علیه شورشیان پ.ک.ک ناامید شده‌اند. فکر می‌کنم در این راستا چیزی تغییر کند.

سفر آتی رایس به ترکیه در حالی انجام می‌شود که احساسات ضد آمریکایی فراوانی در این کشور وجود دارد و این احساسات بیشتر به‌دلیل تصویب لایحه تأیید نسل‌کشی ارامنه توسط امپراطوری عثمانی در مجلس نمایندگان آمریکاست.

این سفر در حالی انجام می‌شود که رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه نیز قرار است هفته آینده با جورج بوش، رئیس‌جمهور آمریکا در واشنگتن دیدار کند.

کد خبر 35466

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز