همشهری آنلاین: بچه‌های ایرانی در پنجمین جشنواره فرهنگی‌، هنری نیایش لحظه‌های پاک عبادت در آستان آبی پروردگار هستی را با دست‌های کوچک خود در کرمانشاه به نمایش گذاشتند.

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، شهر تاریخی و فرهنگی کرمانشاه در روزهای دوم و سوم آبان میزبان جشنواره‌ای بود که با عنوان نیایش، پنجمین دوره‌اش با حضور بچه‌هایی از شهرهای مختلف ایران برگزار می‌شد.

در این جشنواره کودکان ایرانی که آثار ادبی آنها از میان بیش از 7هزار شعر، قطعه ادبی و خاطره برگزیده شده بود نیایش‌های خود را در فرهنگسرای کودک کرمانشاه صمیمانه زمزمه کردند.

در این میان کودکی معلول و کم توان جسمی و دختری دارای بیماری سندرم دان مقابل دیدگان صدها نفر از شرکت کنندگان در جشنواره دست‌های خود را رو به آسمان بردند و در فضایی معنوی در پیشگاه پروردگار جهان به راز و نیاز پرداختند.

این در حالی بود که آثار هنری کودکان برگزیده مسابقه‌های نقاشی، نقاشی خط و خوش‌نویسی از میان بیش از 800 اثر، نیز بر دیوارهای فرهنگسرای کودک کرمانشاه نقش بسته بود تا بازدید کنندگان، نیایش‌های کودکان ایرانی را با زبان نقش و رنگ بر روی کاغذ به نظاره بنشینند.

پنجمین جشنواره نیایش روز دوم آبان با سخنرانی صدرا.. اسدبیگی مدیر کانون استان کرمانشاه و برگزار کننده این جشنواره آغاز شد، وی گفت: فرهنگ و ادبیات بیش از هر زمینه دیگری می‌تواند ارتباط بین انسان و خدای جهان را برقرار کند و نیایش تنها به گروه، نژاد، فرهنگ یا دسته خاصی از انسان‌ها تعلق ندارد بلکه تمام جانداران و جانوران و گیاهان نیایشگر خداوند هستند.

او توضیح داد که حرف‌های دل کودکان با خدای خود با زبان قلم، رنگ و طرح در این جشنواره ارایه شده است.

پنجمین جشنواره نیایش میهمانان صاحب نامی داشت که در این میان می‌توان به حضور سیدمجتبی حسینی محقق و پژوهشگر علوم دینی، حمید عجمی ابداع کننده خط معلّی، عرفان نظرآهاری و بابک نیک‌طلب شاعر کودک و نوجوان، هدی حدادی تصویرگر کتاب‌های کودک و برنده جایزه پلاک طلایی براتیسلاوا در سال 2007 و حجه‌الاسلام احمد مهدی‌زاده از فعالان عرصه آموزش علوم دینی به کودکان از آن جمله به شمار می‌رفتند.

در پنجمین جشنواره نیایش میهمانان این رویداد فرهنگی در نشستی با کودکان و نوجوانان به گفت‌وگو پرداختند.

سیدمجتبی حسینی پژوهشگر علوم اسلامی، نیایش با خدای هستی را به جویباری تشبیه کرد که برکه‌های جدا افتاده در بیابان را به اقیانوس متصل می‌کند.

وی افزود تمامی ذرات و موجودات به نحوی با خدای خود به راز و نیاز می‌پردازند حتی تپش قلب موجودات نشانگر حیات آدمی و موجودات روی کره خاکی است و این خود یک نیایش است اما درون انســان و روح انسان هم برای زنده ماندن به نیایش احتیاج دارد.

 حسینی با انتقاد از کتاب‌های معارف مدارس و دانشگاه‌ها گفت: معرفی خدا در کتب دینی و درسی بسیار ضعیف، تکراری و بدون جاذبه است و اصولاً مگر می‌شود علوم دینی را به صورت چهار گزینه‌ای از بچه‌ها پرسید و خداوندی که در قرآن معرفی شده است خداوندی دوستدار توبه کنندگان و نیکوکاران معرفی شده است.

عرفان نظرآهاری شاعر کودکان و نوجوانان نیز بر این موضوع که باید آداب گفتگو و حرف زدن با خدای را بشناسیم تأکید کرد و گفت: نیازی نیست که همیشه دعاهای بزرگ و درخواست‌های بزرگ از خداوند داشته باشیم بلکه می‌توان ساده‌ترین موضوع‌ها، نیازها و خواسته‌ها را با خداوند در میان گذاشت.

 وی افزود: باید پرده‌ها را کنار بزنیم و به جای عبادت از روی عادت و باورها، اجازه دهیم احساسمان هوای تازه را تجربه کند و با نگاهی تازه به هستی دوباره شروع کنیم و تماشا کردن و فکر کردن و جستجو کردن در هستی را یاد بگیریم و فرصت کشف‌های بزرگ را فراهم آوریم.

هدی حدادی هم با اشاره به تاریخچه هنر نقاشی در ایران به رنگ و بوی مذهبی آن اشاره کرد و توضیح داد که آثار بر جای مانده از پیشینیان در هنر نقاشی، همواره نگاهی رو به بالا داشته است و حتی به جای بعد دادن به تصویر شخصیت‌ها آنها را تخت ترسیم کرده است چرا که معتقد بوده‌اند که همه چیز در پیشگاه خداوند نشأت گرفته از نور و شفافیت است و سایه معنا ندارد.

حمید عجمی خوشنویس صاحب‌نام و مبدع خط معلّی نیز اساس نویسندگی را نشأت گرفته از فراغ دانست و گفت وقتی انسان در مقام وصل قرار می‌گیرد به کلام تکیه می‌کند ولی فراغ فرصت مناسبی برای نوشته و نامه‌نگاری است.

 وی ادامه داد: باید خداوند بچه‌ها را شناخت خداوندی که بچه‌ها در وجودش هرگز شکی به خود راه نمی‌دهند و نیازها و خواسته‌های ساده خود را صمیمانه با او در میان می‌گذارند در حالی که خدای ما بزرگترها خدایی معقول است.

 بابک نیک‌طلب شاعر کودکان نیز گفت: الگوها و اسوه‌های دینی و نشانه‌ها می‌توانند ما را به خدا نزدیک‌تر کنند و این راه چندان پر پیچ و خم نیست و بچه‌ها برای نزدیک‌تر شدن به خدا از طریق مطالعه کتاب‌ها، آگاه و آماده‌اند و تسلط نویسندگان بر نشانه‌های وجود خدا در عالم هستی راه را برای ارایه ساده‌تر و روان‌تر پیام‌های الهی هموار می‌کند.

حجه‌الاسلام احمد مهدی‌زاده نیز در پنجمین جشنواره خاطرنشان کرد: این اعتقاد که همه موجودات آفریده خداوند هستند و همه چیز در دست اوست ما را به این نتیجه می‌رساند که خداوند هیچ موجود و انسانی را بد خلق نکرده است و ما اگر خوشبین باشیم و با دید وسیع به اطرافمان نگاه کنیم همه انسان‌ها را با هر دین و مکتبی مورد تکریم قرار می‌دهیم تا بچه‌هایمان هم همین روش را فرا گیرند و در زندگی به کار بندند.

پنجمین جشنواره نیایش در کرمانشاه روز سوم آبان با نیایش جمعی از کودکان اقلیت‌های دینی و مسلمان در قالب حرکت‌های نمایشی و اهدای جایزه به نمایندگان آنها، اجرای سرودهای مختلف و اهدای جایزه برگزیدگان مسابقه‌های هنری، ادبی و وبلاگ‌نویسی به کار دو روزه خود پایان داد.

برای دیدن تصاویر پنجمین جشنواره فرهنگی‌، هنری نیایش اینجا را کلیک کنید.

کد خبر 35060

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز