محمد باریکانی: اعضای کابینه و متولیان اقتصاد کشور صبح دیروز در دیداری رو در‌رو با سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی بخش گردشگری به ابهامات آنها در سرمایه‌گذاری در ایران پاسخ گفتند تا سرمایه‌گذاران خارجی نسبت به صرفه اقتصادی احداث هتل در ایران و سرمایه‌گذاری در توسعه زیرساخت‌های گردشگری ایران اطمینان یابند.

تلاش دولت برای جلب اعتماد سرمایه‌گذار خارجی در گردشگری

اسحاق جهانگيري، معاون اول رئيس‌جمهور، ولي‌الله سيف رئيس بانك مركزي ايران، محمد خزايي معاون وزير اقتصاد و رئيس سازمان سرمايه‌گذاري و كمك‌هاي اقتصادي و فني ايران، سيدتقي نوربخش مديرعامل سازمان تأمين اجتماعي، عباس آخوندي وزير راه و شهرسازي، مسعود سلطاني فر رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري ازجمله مسئولين بلندپايه ايران بودند كه به گفت‌وگوي رودر رو براي اقناع سرمايه‌گذاران خارجي به‌منظور سرمايه‌گذاري در بخش گردشگري ايران پرداختند.

در اين نشست كه در قالب همايش بين‌المللي سرمايه‌گذاري در صنعت گردشگري با رويكرد اقتصاد مقاومتي در سالن اجلاس سران برگزار شد جمعي از شركت‌هاي بزگ هتلداري و هتلسازي جهان از 17كشور در گفت‌وگوي بي‌واسطه با قوانين سرمايه‌گذاري در ايران آشنا شدند.

وضعيت ناوگان هوايي و ريلي ايران و الزامات سرمايه‌گذاري در اين بخش، شيوه واگذاري زمين در ايران به سرمايه‌گذاران خارجي براي ساخت هتل و تاسيسات گردشگري در كشور، امكان فعاليت نيروي كار خارجي در بخش هتلسازي و هتلداري و چگونگي اقامت آنها در ايران، امكان تغيير كاربري ساختمان‌هاي مسكوني به هتل آپارتمان توسط هلدينگ‌هاي خارجي، چگونگي ورود سرمايه خارجي به ايران و خارج كردن اصل و سود سرمايه از كشور، همچنين امكان فعال شدن كارت‌هاي اعتباري بين‌المللي در ايران براي تسهيل در خدمات‌رساني به گردشگران و سرمايه‌گذاران خارجي از مهم‌ترين سؤالات مطرح شده از سوي سرمايه‌گذاران خارجي در بخش نخست اين نشست بود كه تا ظهر ديروز به طول انجاميد.

مسعود سلطاني‌فر رئيس سازمان ميراث فرهنگي كشور در افتتاح همايش بين‌المللي سرمايه‌گذاري در صنعت گردشگري ايران از نياز به 10ميليارد دلار سرمايه‌گذاري در بخش گردشگري ايران براي رسيدن به اهداف تعريف شده و ايجاد 70هزار شغل در اين بخش خبر داد و گفت كه ايران براي بهره‌برداري از ۱۷۰۰ پروژه گردشگري با ۳۲ هزار ميليارد تومان (۱۰ ميليارد دلار) حجمِ سرمايه، به ۱۶ هزار ميليارد تومان يا 5 ميليارد دلار تسهيلات نياز دارد كه اميدواريم تا 5 سال آينده از محل‌هاي مختلف تأمين شود.

او با دعوت از سرمايه‌گذاران خارجي براي مشاركت در تكميل پروژه‌هاي نيمه تمام گردشگري در كشور، وضع قوانين مناسب و مساعد به‌منظور جلب سرمايه‌گذار و تسهيل سرمايه‌گذاري، برندسازي در صنعت گردشگري با توجه به تأثيرگذاري در جذب گردشگر، ايجاد مسيرها، بخش‌ها و محصولات جديد گردشگري با توجه به علايق خاص مردم در كنار جاذبه‌هاي مذهبي و تاريخي و تمركز بر ايجاد كمپ‌هاي تفريحي براي كليه سطوح درآمدي، توسعه منابع انساني دانش پايه، ايجاد نظام جامع استاندارد براي محصولات و خدمات گردشگري، ايجاد توازن بر تعادل گردشگري متناسب با ظرفيت كشور با استفاده از گسترش روابط سياسي پس از برجام و حفظ اين روابط و تدوين نظام مديريت، حفاظت و نجات‌بخشي آثار فرهنگي، تاريخي و طبيعي در معرض خطر را مهم‌ترين سياست دولت در سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري خواند كه بايد اجرايي شوند.

در نخستين پنل تخصصي سرمايه‌گذاري در ايران نيز محمد خزايي، رئيس سازمان سرمايه‌گذاري و كمك‌هاي اقتصادي و فني ايران در جمع سرمايه‌گذاران داخلي و خارجي در سخناني جامع و كامل چگونگي سرمايه‌گذاري در ايران را تشريح كرد و با اشاره به قوانين موجود در اين زمينه به سرمايه‌گذاران خارجي اطمينان داد كه سود و سرمايه آنها درصورت مراجعه به اين سازمان و اعلام ميزان سرمايه‌گذاري در ايران تضمين شده است و آنها مي‌توانند ارز را در بازار ايران به نرخ آزاد وارد و به همان نرخ خارج كنند. او همچنين با اعلام اينكه خريد زمين توسط اشخاص حقيقي در ايران ممكن نيست، اعلام كرد: تنها راه دريافت زمين براي انجام پروژه‌هاي گردشگري ثبت شركت در ايران و خريد زمين توسط آن شركت است كه درصورت خروج سرمايه‌گذار نيز امكان فروش آن و بازگشت مبلغ زمين خريداري شده در ايران وجود دارد.

عباس آخوندي، وزير راه و شهرسازي نيز در سخناني با اشاره روند نوسازي ناوگان هوايي و ريلي و زميني ايران اعلام كرد كه 70فرودگاه در ايران وجود دارد كه از اين ميزان تنها فرودگاه كشور بيش از توان و ظرفيت خود به گردشگران ورودي و مسافران خدمت رساني مي‌كنند و 60فرودگاه ديگر چنان خلوت هستند كه بسيار كمتر از توان خود خدمات ارائه مي‌دهند. او همچنين اعلام كرد كه نوسازي ناوگان هوايي ايران و فرودگاه‌هاي كشور ادامه خواهد داشت و نگراني از بابت پروازهاي خارجي و داخلي نيز وجود ندارد.

به گفته او، پرواز از ايران بسيار به صرفه است و ميانگين پرواز از كشورمان به ديگر كشورها 7ساعت است. او گفت: ايران پل ارتباطي بين تمدن شرق و غرب است و به همين دليل سرمايه‌گذاري در بخش حمل‌ونقل هوايي و ريلي ايران نيز براي سرمايه‌گذاران خارجي به صرفه است. به گفته وزير راه به‌دليل بي‌توجهي‌هاي صورت گرفته در جهان سهم ايران از حمل‌ونقل هوايي جهان حتي 10درصد هم نيست كه بايد فكري براي افزايش سهم ايران در ناوگان هوايي جهان داشت.

رئيس سازمان تأمين اجتماعي نيز كه به نمايندگي از وزير كار در اين مراسم حضور داشت با معرفي طرح 100هتل 100كسب و كار به سرمايه‌گذاران خارجي از آنها خواست تا در مشاركت با سازمان تأمين اجتماعي به تكميل اين طرح كمك كنند. او همچنين اعلام كرد: استفاده از نيروي كار ايران در سرمايه‌گذاري‌هاي گردشگري در اولويت است و اگر نياز به نيروي كار خارجي هم باشد با ارائه اقامت سه ساله قابل تمديد به نيروي كار خارجي با امكان انتقال سوابق وجود دارد.

ولي‌الله سيف رئيس‌كل بانك مركزي اما از ديگر حاضران در اين پنل بود كه به مذاكرات انجام شده و در حال اجرايي شدن با كشورهاي اروپايي و همسايگان ايران به‌منظور فعال شدن كارت‌هاي اعتباري بين‌المللي در كشور خبر داد و گفت: يكي ديگر از تصميمات ايران كه زود هنگام به نتيجه مي‌رسد امكان سوئيچ كردن كارت‌هاي بانكي دو جانبه با كشورها است كه مذاكرات خوب ايران با كشورهاي پاكستان، آذربايجان و عراق انجام شده و امكان استفاده از كارت‌هاي بانكي بين دو كشور در اين كشورها به‌زودي برقرار مي‌شود.

همايش سرمايه‌گذاري در صنعت گردشگري ايران امروز نيز ادامه دارد و اعضاي كابينه امروز نيز در جمع سرمايه‌گذاران داخلي و خارجي صنعت گردشگري حاضر مي‌شوند تا به‌صورت رودررو به سؤالات و ابهامات سرمايه‌گذاران درخصوص چگونگي سرمايه‌گذاري در ايران پاسخ بدهند و اعتماد جهاني براي جذب سرمايه خارجي به كشور را به‌دست آورند. از صبح امروز همچنين مذاكرات دو جانبه سرمايه‌گذاران داخلي و خارجي در صنعت گردشگري ايران در هتل هماي تهران در جريان است تا توافقاتي در تكميل پروژه‌هاي گردشگري در حال ساخت و آغاز ايجاد تاسيسات گردشگري در كشور صورت بگيرد.

  • سرمايه‌گذاري 10ميليارد دلاري در طرح‌هاي گردشگري ايران

مسعود سلطاني‌فر، رئيس سازمان ميراث فرهنگي كشور در افتتاح همايش بين‌المللي سرمايه‌گذاري در صنعت گردشگري ايران از نياز به 10ميليارد دلار سرمايه‌گذاري در بخش گردشگري ايران براي رسيدن به اهداف تعريف شده و ايجاد 70هزار شغل در اين بخش خبر داد و گفت كه ايران براي بهره‌برداري از ۱۷۰۰ پروژه گردشگري با ۳۲ هزار ميليارد تومان (۱۰ ميليارد دلار) حجمِ سرمايه، به ۱۶ هزار ميليارد تومان يا 5 ميليارد دلار تسهيلات نياز دارد كه اميدواريم تا 5 سال آينده از محل‌هاي مختلف تأمين شود.

کد خبر 348310

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار گردشگری و ميراث فرهنگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha