سال گذشته میلادی ۱۰۰ تا ۱۲۰هزار گردشگر ایرانی از تایلند بازدید کرده‌اند؛ این آماری است که خانم « کوبکارن واتانورایکاگل »، وزیر گردشگری و ورزش تایلند در دفتر خود و درجمع خبرنگاران اعزامی به تایلند اعلام می‌کند و می‌گوید: همزمان ۵۴۰۰گردشگر تایلندی از ایران بازدید کرده‌اند.

تایلند

مسئولان گردشگري تايلند حالا با ارائه برنامه‌هاي نو و معرفي مقاصد جديد گردشگري، جذب گردشگر بيشتري را هدف گرفته‌اند. اكنون بخش قابل‌توجهي از رونق اقتصادي تايلند مديون گردشگري است؛ بر همين اساس است كه دولت و مسئولان گردشگري تايلند تلاش مي‌كنند از همه داشته‌هايشان براي گسترش صنعت گردشگري استفاده كنند. آنطور كه وزير گردشگري و ورزش تايلند مي‌گويد همين حالا هم سهم گردشگري 17درصد از توليد ناخالص ملي اين كشور است و 4.5ميليون نفر از جمعيت 67ميليوني اين كشور به‌طور مستقيم و غيرمستقيم در صنعت گردشگري فعاليت مي‌كنند.

با وجود رونق گردشگري در تايلند، آنها اما به افق‌هاي بزرگ‌تري فكر مي‌كنند‌. با همين نگاه است كه رضايت و لذت بردن گردشگران از سفر، اولويت اول دست‌اندركاران صنعت گردشگري در تايلند است؛ تا آنجا كه خانم وزير تأكيد مي‌كند: مهم‌ترين هدفي كه ما دنبال مي‌كنيم بالابردن ارتقاي كيفيت سفر است؛ به‌طوري‌كه هر گردشگر با هر سليقه‌اي كه وارد تايلند مي‌شود اوقات خوبي را تجربه كند. بالا بردن توان راهنمايان تور با هدف ارتقاي كيفيت خدمات گردشگري باهمين رويكرد در دستور كار مسئولان گردشگري تايلند قرار دارد.

  • تأكيد بر ضرورت تبادل گردشگر ميان ايران و تايلند

تايلند آغوشش را براي همه گردشگران با هر سليقه‌اي باز كرده است و گردشگران ايراني در اين ميان، سهم قابل‌توجهي در گردشگران ورودي تايلند دارند. وقتي نظر خانم وزير را درباره گردشگران ايراني جويا مي‌شويم او هوشمندانه مي‌گويد: گردشگران ايراني دوست‌داشتني و مهربان هستند و با ما مشتركات زيادي دارند. او يادآور مي‌شود: ايراني‌ها تا پيش از اين، بيشتر براي درمان و استفاده از خدمات پزشكي به تايلند سفر مي‌كردند ولي اكنون با خانواده‌هاي خود براي گردشگري به تايلند مي‌آيند و ما هم تلاش مي‌كنيم تايلند خانه دوم ايراني‌ها باشد؛ همچنان‌كه تلاش مي‌كنيم اتباع تايلندي هم به ايران سفر كنند. وزير گردشگري و ورزش تايلند با تأكيد براينكه رسانه‌ها نقش كارسازي در تبادل گردشگر دارند، به بازديد روزنامه‌نگاران تايلندي از ايران اشاره ‌ و خاطرنشان مي‌كند: با هدف تبادل گردشگر ميان ايران و تايلند، روزنامه‌نگاران تايلندي 2بار به ايران سفر كردند و اين سفرها دريچه‌هاي نويي روي آنها گشود. آنها در اين سفرها تحت‌تأثير مردم و كشور ايران قرار گرفتند؛ به‌طوري‌كه نظرشان نسبت به ايران به‌طور كامل عوض شد. اين گفته خانم كوبكارن واتانورايكاگل، نشان مي‌دهد اكنون فرصت مناسبي است براي جذب گردشگران تايلندي به شرط آنكه مسئولان گردشگري ما از اين فرصت استفاده كنند.

وزير گردشگري تايلند كه معتقد است ارتقاي گردشگري باعث تقسيم ثروت و كاهش فشار طبقاتي در جامعه مي‌شود از تشكيل گروهي خبر مي‌دهد كه راهكارهاي «‌آسان‌سازي‌ سفر» براي سفر ايراني‌ها به تايلند و تايلندي‌ها به ايران را در دست بررسي دارد. او پرواز برخي شركت‌هاي هواپيمايي ايران به بانكوك و هواپيمايي تايلند به تهران را در توسعه و تبادل گردشگري ميان 2كشور مؤثر مي‌داند و چشم‌انداز خوبي براي توسعه گردشگري ميان ايران و تايلند پيش‌بيني مي‌كند.

  • راهكارهايي براي جذب گردشگر با سليقه‌هاي مختلف

ارتقاي كيفيت گردشگري يكي از اهداف مهم مسئولان گردشگري تايلند است؛ تا آنجا كه وزير گردشگري تايلند تأكيد مي‌كند: مهم‌ترين هدفي كه اكنون دنبال مي‌كنيم ارتقاي كيفيت گردشگري است. او همچنين از برنامه‌ريزي براي جذب گردشگر بيشتر خبر مي‌دهد و مي‌گويد: ما تلاش مي‌كنيم با شناخت گروه‌هاي گردشگري كه به تايلند سفر مي‌كنند مقاصد گردشگري جديد و متناسب با سلايق آنها را معرفي كنيم. براي نمونه، ما با بررسي آمارهاي گردشگران ورودي دريافتيم از هر 100نفر گردشگر ژاپني 30نفر زن و بقيه مرد هستند؛ به همين دليل در حال طراحي بروشوري هستيم كه در آن گردشگري متناسب با بانوان معرفي مي‌شود؛ ازجمله در اين بروشور، آشپزي، تاي‌بوكس كه براي خانم‌ها بسيار جذاب است، معرفي مي‌شود. بخشي از بروشور هم به معرفي مراكز ماساژ و آب‌درماني و بخشي هم به معرفي دوره‌هاي كوتاه آموزش ورزش براي آدم‌هاي معمولي اختصاص دارد.

آموزش ساخت تاج‌گل و نيز برگزاري مسابقات دوي ماراتن از ديگر مواردي است كه براي جذب بانوان در اين بروشور در نظر گرفته شده است. خانم كوبكارن واتانورايكاگل درباره تفاهمنامه‌هاي امضا شده بين ايران و تايلند در سال‌هاي 1976 و 2005 هم مي‌گويد: كشور ما از لحاظ سياسي دچارتحولاتي شده و به دلايلي اين تفاهمنامه‌ها هنوز اجرا نشده است. اما ما نبايد در گذشته بمانيم بلكه بايد از آن درس بياموزيم؛ به همين دليل من مي‌خواهم درباره امروز صحبت كنم كه كشور ما به ثبات اقتصادي دست يافته است. ما براي توسعه گردشگري تلاش مي‌كنيم زيرا گردشگري باعث ارتقاي درك متقابل مردم مي‌شود. او تأكيد مي‌كند: وقتي گردشگري پررونق باشد، فاصله طبقاتي هم كم مي‌شود؛ با همين باور، ما معرفي مقاصد جديد گردشگري را در دستور كار داريم. به گفته وي، اگر تا پيش از اين، گردشگران بانكوك و پاتايا و پوكت را به‌عنوان مقصد گردشگري انتخاب مي‌كردند، اكنون بستر لازم براي بازديد گردشگران از چانتابوري فراهم شده است؛ جايي كه قبايل مختلف در كنار هم زندگي مي‌كنند و گردشگران در بازديد از آنجا دنيايي كاملا متفاوت را تجربه خواهند كرد.

کد خبر 364600

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار گردشگری و ميراث فرهنگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha