سه‌شنبه ۲ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۴
۰ نفر

همشهری دو - مهدی واعظی: تا به حال برایتان پیش آمده که بخواهید پیامی را به گوش رئیس‌جمهور برسانید؟ به هر حال شما به‌عنوان یک ایرانی گاهی دوست دارید که با ایشان در ارتباط باشید و گله، درخواست، تشکر یا هر پیام دیگری را به او برسانید.

ارتباط با مسئولان

 قديم‌ها اينطور بود كه خيلي‌ها از راه‌هاي دور خودشان را به دفتر رياست‌جمهوري مي‌رساندند يا صبر مي‌كردند كه اين مقام رسمي كشور را در يك برنامه رسمي يا افتتاحيه جايي ببينند و با او صحبت كنند يا اينكه نامه‌شان را با هزار و يك واسطه به‌دست او برسانند اما حالا راه‌هاي بهتر و مؤثرتري براي برقراري ارتباط با دولتمردان وجود دارد. ما اينجا برخي از اين راه‌هاي رسمي و مشخص را بيان كرده‌ايم.

  • راه اول

مكاتبه از طريق سايت سامد
مهم‌ترين و نخستين راه ارتباط با رياست‌جمهوري و وزرا، استفاده از سايت سامد به نشاني www.saamad.ir است. سامد در حقيقت مخفف سامانه ارتباط مردم با دولت محسوب مي‌شود كه تقريبا براي شهرهاي سراسر كشور راه‌اندازي شده است. در اين سامانه امكان پيام گذاشتن به‌صورت نامه فراهم شده و شما فقط بايد مشخصات كامل خود را براي پيگيري خواسته‌تان ثبت كنيد. نكته مهم اين است كه در اين سامانه موضوع‌هايي كه قرار است شما مطرح كنيد دسته‌بندي شده است. طرح و ايده، گزارش، ابراز احساسات، انتقادات، شكايت، پيگيري مورد و درخواست، بخش‌هاي دسته‌بندي‌شده اين سامانه هستند كه شما با انتخاب هر يك از آنها مي‌توانيد مكاتبه‌تان را با رئيس‌جمهور يا يكي از وزرا و يا مديران كل انجام دهيد. يادتان باشد كه شما بايد در يكي از بخش‌ها، سازمان پيگيري‌كننده پيام‌تان را مشخص كنيد. آنها هم موظف هستند كه 20روزه به پيام شما پاسخ دهند؛ از رئيس‌جمهور گرفته تا وزرا و مديران كل.

  • راه دوم

تماس تلفني با شماره 111
خيلي‌ها آدم شفاهي هستند و دوست ندارند پيام خود را مكتوب كرده و به دولتمردان برسانند بلكه مي‌خواهند حرف بزنند و خواسته يا شكايت و انتقاد خود را مطرح كنند. بهترين و شايد تنهاترين گزينه براي اين افراد استفاده از تلفن 111است. شما بعد از تماس با شماره 111، به يك كارشناس وصل مي‌شويد و موضوع خود را مطرح مي‌كنيد. بعد از آن كدرهگيري با پيامك به فرد تماس‌گيرنده داده مي‌شود و آن فرد هم مي‌تواند پس از ۲۰ روز در تماس دوباره با سامانه ۱۱۱ نتيجه درخواست خود را پيگيري كند. اين تلفن به شكل شبانه‌روزي فعاليت مي‌كند؛ يعني اپراتورهاي اين سامانه در 2شيفت صبح و شب حضور دارند و پاسخگوي مردم هستند. يك نكته جالب اين راه ارتباطي اين است كه رئيس‌جمهور همزمان مي‌تواند به صحبت‌هاي فردي كه با سامانه تماس گرفته است گوش دهد و اگر خواست، خودش شخصا وارد مكالمه شود. اين امكان براي تمام مقامات، وزرا و مديران كل هم وجود دارد.

  • راه سوم

سايت شخص رئيس‌جمهور
اگر دنبال راه‌هاي ارتباطي ديگري با شخص رئيس‌جمهور هستيد مي‌توانيد سري به سايت شخصي ايشان به نشاني rouhani.ir بزنيد. مرسوم است كه شخصيت‌هاي مهم در همه كشورها، سايت شخصي داشته باشند و در اين سايت هم راهي براي ارتباط با ديگران وجود داشته باشد. در سايت شخصي رئيس دولت يازدهم هم بخشي به نام «درباره من» وجود دارد كه در اين بخش شما مي‌توانيد گزينه «تماس با من» را انتخاب كرده و براي حجت‌الاسلام دكتر حسن روحاني پيام بگذاريد. اما چند نكته در زمينه اين راه ارتباطي وجود دارد؛ اول اينكه در اين بخش از مردم خواسته شده كه از اين روش فقط براي ارسال نظرات و پيغام شخصي به ايشان استفاده كنند. دوم اينكه براي ثبت پيام شما بايد اي‌ميل خود را ثبت كنيد تا اگر لازم شد از طريق اي‌ميل به شما پاسخ داده شود و سوم اينكه اين روش مثل روش رسمي از طريق سامانه نيست كه به شما كد پيگيري داده شود تا بتوانيد پيگيري كنيد، فقط موفقيت‌آميز بودن ارسال پيام به شما اطلاع داده مي‌شود.

  • راه چهارم

خبرگزاري جمهوري اسلامي ايران
يكي از راه‌هاي ارتباطي از طريق خبرگزاري جمهوري اسلامي ايران به عنوان پايگاه رسمي اطلاع‌رساني دولت است. شما براي استفاده از اين راه ارتباطي بايد به سايت اين خبرگزاري به نشاني irna.ir برويد. در اين سايت بخشي وجود دارد به نام «بي‌واسطه با مسئولان» كه دو گزينه مسئولان ملي و مسئولان استاني در آن قرار داده شده است. در بخش ملي تقريبا امكان ثبت پيام براي تمام شخصيت‌هاي سياسي كشور از رئيس‌جمهور گرفته تا روساي 3قوه و وزرا و همچنين شهردار تهران وجود دارد. بخش مسئولان استاني هم راه ارتباط با استانداران مختلف كشور است. خبرگزاري جمهوري اسلامي ايران يا ايرنا در اين بخش اعلام كرده كه براساس مسئولیت قانونی خود، وظیفه انعکاس پيام‌هاي مردم به مسئولان را برعهده‌ دارد. مي‌توانيد پست الكترونيك و شماره تماس هم براي اعلام نتيجه پيام‌هايتان در اين بخش سايت ثبت كنيد اما كاملا اختياري است. همچنين این ارتباط بدون واسطه بوده و مطالب شما مستقیم به‌صورت مستمر و محرمانه به مسئولان داده خواهد شد.

  • راه پنجم

شبكه‌هاي اجتماعي و صفحه‌هاي شخصي
برخي‌دوست‌ دارند كه از راه‌هاي ارتباطي غيررسمي با دولتمردان حرف بزنند. در حقيقت وقتي به پيام آنها از اين راه‌هاي غيررسمي پاسخ داده مي‌شود حس بهتري به مخاطبان منتقل مي‌شود كه مثلا رئيس‌جمهور يا فلان وزير به او پيام داده است. خب بسياري از مسئولان كشور در شبكه‌هاي اجتماعي مختلف داراي صفحه شخصي هستند كه شما مي‌توانيد وارد اين صفحه‌ها شده و براي پست‌هاي آنها در موضوع‌هاي مختلف پيام بگذاريد. حتي خيلي‌ها هستند كه پيام‌هاي غيرمرتبط با موضوع پست گذاشته شده ثبت مي‌كنند. اما چند نكته در زمينه اين راه ارتباطي وجود دارد؛ اول اينكه با توجه به حجم بسيار زياد پيام‌هاي مردم در شبكه‌هاي اجتماعي، توقع نداشته باشيد كه مسئول مورد نظر به تك تك پيام‌ها پاسخ دهد. دوم اينكه مسلما امكان پيگيري نتيجه پيام يا خواسته شما از اين راه غيررسمي تقريبا غيرممكن است و سوم هم اينكه ممكن است شما وارد صفحه‌هاي شخصي قلابي كه توسط افراد ديگر ايجاد شده شويد و در آنها پيام بگذاريد.

  • راه ششم

سايت وزارتخانه‌ها و پست‌الكترونيك
همه وزارتخانه‌هاي دولتي داراي سايت اختصاصي هستند كه از طريق اين سايت‌ها هم مي‌توان با دولتمردان در ارتباط بود. در حقيقت اين روش هم يك روش سنتي‌تر نسبت به روش‌هاي ديگر به حساب مي‌آيد و جزو اولين راه‌هاي ارتباطي در فضاي مجازي محسوب مي‌شود. در اين سايت‌ها معمولا بخشي به نام «تماس با ما» يا «ارتباط با ما» وجود دارد كه در آن، يا به شكل مستقيم امكان گذاشتن پيام وجود دارد يا اينكه يك نشاني پست‌الكترونيك براي بخش‌هاي مختلف داده شده تا شما بتوانيد براي آنها از طريق اي‌ميل پيام بفرستيد. در ضمن بسياري از اين سايت‌ها، شماره تلفن روابط عمومي آن وزارتخانه يا سازمان را هم در اين بخش قرار داده كه امكان تماس شما هم وجود داشته باشد. مزيت استفاده از اين شيوه اين است كه شما مي‌توانيد به شكل مستقيم سراغ وزير يا مسئولي برويد كه موضوع شما به او مرتبط مي‌شود. عيب ماجرا هم در قانونمند نبودن اين شيوه ارتباطي است. يعني شايد هيچ كس به پيام و خواسته شما واكنشي نشان ندهد.

  • مشاوره و راهنمايي تخصصي بگيريد

امكان ديگري كه در سايت سامد به نشاني www.saamad.ir قرار داده شده بخش مشاوره و راهنمايي است. مواردي در نامه‌ها و تماس‌هاي مردم وجود دارد كه فقط نياز به راهنمايي و مشاوره دارد. اگر كسي با سامانه ۱۱۱ تماس بگيرد، اول مشاوره و راهنمايي مي‌شود و اگر همچنان نياز بود مشكل و تقاضايش ثبت خواهد شد. مثلا ممكن است شكايتي از كسي باشد يا زنداني‌اي داشته باشد كه مربوط به قوه قضاييه است كه به فرد تماس گيرنده مشاوره و راهنمايي لازم داده خواهد شد.

کد خبر 344098

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha