دوشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۶:۰۰
۰ نفر

همشهری دو - محمد معمار: ماه شعبان، ‌ماه شادی است؛ از آن ماه‌هایی که از هلال تا قرص کاملشان پر از خیر و برکت و خوشحالی است.

چراغانی

به‌خاطر همين مي‌شود بدون نگاه كردن به تقويم، رسيدن هلال شعبان را از ظاهر كوچه و خيابان‌ها و حتي از نگاه كردن به چهره‌هاي مردم فهميد. از يك طرف شهري را مي‌بيني كه در و ديوار و حتي آسمانش آذين‌بندي شده و در هر خيابانش چندين ايستگاه صلواتي برپا شده كه شادي پخش مي‌كنند و از طرف ديگر آدم‌هايي را مي‌بيني كه يا در تدارك مراسم‌هاي شعبانيه‌اند يا در تدارك مهماني‌هايي كه قرار بوده در اين ‌ماه مبارك برگزار شود و يا مهمان مراسم‌هاي اين ماه. چهره زيبايي كه وقتي‌ماه به نيمه مي‌رسد، اوج خودش را نشان مي‌دهد و زيبايي‌اش چند برابر مي‌شود. شما هم تا دير نشده بهتر است به فكر تزئين محله خود باشيد تا از اين قافله عقب نمانيد. اين صفحه اطلاعات لازم براي تزئين كردن محله‌ها را در اختيار شما قرار داده است. علي بزرگي كه بيش از ۳۰‌سال سابقه تزئين ميدان خراسان و خيابان تيردوقلو را دارد ما را به‌عنوان كار‌شناس در اين بخش همراهي مي‌كند.

  • برق لازم را فراهم كنيم؟

استفاده از برق شهري منازل براي ريسه‌هاي محدود مشكلي ندارد اما اگر تعداد ريسه‌ها زياد شد بهتر است از موتور برق استفاده كنيم. برق را هم از پشت كنتور نگيريد كه خداي ناكرده از بيت‌المال استفاده حرام نكرده باشيد و به بهانه جشن نيمه‌شعبان گرفتار كار حرام نشويد. هر چقدر موتور برق بزرگ‌تر باشد وسعت تزئينات شما بيشتر مي‌شود. موتور برق را به يك جعبه تقسيم وصل كنيد تا برق توليد شده به همه ريسه‌ها و تزئينات برسد.

  • طاق نصرت

طاق نصرت يكي از معروف‌ترين و قديمي‌ترين تزئينات نيمه‌شعبان محسوب مي‌شود. در قديم طاق‌نصرت را با چوب مي‌ساختند و با فرش تزئين مي‌كردند، اما امروزه با فلز مي‌سازند و با لامپ‌هاي رنگي تزئين مي‌كنند اگر قصد ساختن طاق‌نصرت داريد بايد به سراغ جوشكار محله خود برويد و از ايشان بخواهيد تا بدنه طاق نصرت را برايتان بسازد. اندازه‌گيري عرض و ارتفاع مورد نياز طاق نصرت هم بستگي به كوچه يا خيابان شما دارد. در مرحله بعد با كتيبه‌هاي فلزي فضاهاي خالي طاق‌نصرت خود را بپوشانيد. سپس به كمك يك برقكار، لامپ‌هاي متعدد را دور تا دور طاق نصرت قرار دهيد و با يك سيم، لامپ‌ها را به جعبه تقسيم وصل كنيد.

  • چراغ گردان

چراغ گردان يكي ديگر از تزئينات معروف نيمه شعبان است كه جذابيت فراواني براي بازديدكنندگان دارد. چراغ‌گردان از 2حلقه آهني كه توسط يك‌محور به هم وصل مي‌شوند تشكيل شده است. محور توسط حلقه‌اي كه داراي 2 پايه است روي هوا نگه‌داشته شده و قابليت چرخش دارد. در قسمت زيرين مجموعه، يك جعبه‌وجود دارد كه داخل جعبه يك دينام قرار مي‌گيرد. دينام توسط تسمه باعث چرخيدن محور و در آخر چرخيدن حلقه‌ها مي‌شود. روي حلقه‌ها بهتر است براي زيبايي بيشتر از لامپ مهتابي استفاده شود. سيم لامپ‌ها براي آنكه هنگام چرخش به هم گره نخورند به يك فنر انعطاف‌پذير وصل مي‌شوند.

  • چراغ درختي

چراغ درختي هم يكي ديگر از تزئينات معروف نيمه‌شعبان است كه ممكن است زياد با آن در خيابان‌ها روبه‌رو شويد. چراغ درختي در حقيقت به درخت‌هايي كه با لامپ‌هاي ال‌اي‌دي ساخته مي‌شود گفته مي‌شود. در ابتدا بايد بدنه درخت را با توجه به ابعاد مورد نظر با سيم مفتول طراحي كنيد. اگر درخت انتخابي شما نخل باشد نماي بهتري دارد. سپس با لامپ‌هاي ال‌اي‌دي كه به‌صورت شيلنگي است سطح درخت را بپوشانيد.

  • تزئين درختان و تيرهاي برق

تزئين درختان و تير‌هاي چراغ برق هم از معروف‌ترين تزئينات نيمه شعبان است. فقط بايد حواسمان باشد به درختان آسيبي نرسانيم. براي تزئين درختان مي‌توانيد از شيلنگ‌هاي ال‌اي‌دي استفاده كنيد. به‌تازگي نوعي از اين شيلنگ‌ها كه قطعه‌قطعه است براي تزئين درختان پايتخت به‌كار مي‌رود. اين شيلنگ‌ها وزن كمي دارند و از شاخه‌ها آويزان مي‌شوند و نماي زيبايي دارند. براي تزئين تير‌هاي برق مي‌توانيد از ورقه‌هاي زر طلا استفاده كنيد كه جلوه زيبايي به محله شما مي‌دهند. اين ورقه‌ها را مي‌توانيد از چاپخانه‌ها تهيه كنيد.

  • شيوه صحيح ريسه‌كشي

ريسه‌كشي يكي از تزئينات مرسوم نيمه‌شعبان است و همه تقريبا از آن براي تزئين محله خود استفاده مي‌كنند. براي ريسه‌كشي مهم‌ترين نكته توجه به عرض كوچه و خيابان است. اگر عرض خيابان و كوچه مورد نظر شما بيش از 2متر است بايد در ابتدا يك سيم بكسل را در ارتفاعي مناسب در عرض خيابان نصب كنيد و سپس ريسه را با چند تاب مختلف دور سيم بكسل بپيچانيد چرا كه عرض زياد، تعداد لامپ‌هاي بيشتري مي‌خواهد و در نتيجه ريسه سنگين‌تر مي‌شود و امكان افتادن و پاره شدن ريسه زياد است. ولي براي كوچه‌ها و خيابان‌هاي كم عرض نيازي به اين كار نيست. بهتر است به‌جاي لامپ‌هاي معمولي در ريسه‌ها از لامپ‌هاي كم مصرف يا ال‌اي‌دي استفاده كنيد. اين لامپ‌ها شايد گران‌تر باشند اما هم مصرف برق را به‌شدت كاهش مي‌دهند و هم طول عمر بيشتري دارند.

  • يك‌دل و يك‌صدا شويد

اولين و مهم‌ترين نكته‌اي كه قبل از شروع تزئينات نيمه شعبان بايد به آن توجه كنيد اين است كه اين كار به تنهايي از عهده هيچ‌كس بر نمي‌آيد. پس بهتر است با دوستان، آشنايان و اهالي محل يك‌دل و يك‌صدا شويد و سپس به كمك يكديگر، محله خود را براي رسيدن نيمه شعبان آماده كنيد. شايد يكي از دلايل برگزاري جشن نيمه‌شعبان با اين وسعت همين نزديك شدن دل‌ها به هم باشد. راستي اصلا نگران هزينه‌هاي تزئينات نباشيد و دست و دلتان نلرزد. براي اين جور كار‌ها، خيرين زيادي پيدا مي‌شوند. شما شروع به انجام تزئينات كنيد هزينه‌ها خودبه‌خود فراهم مي‌شود.

کد خبر 334013

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha