بهزاد رنجبر: به دنبال انصراف شرکت بورس، مجموعه شرکت‌های سرمایه‌گذاری آمادگی خود را برای تشکیل بازار خارج از بورس (OTC) اعلام کردند.

عباس وفادار مدیرعامل شبکه معاملات صنعت سرمایه‌گذاری ایران (شمسا) ضمن اعلام این خبر گفت: شمسا آمادگی دارد تا پیشنهاد جدیدی را برای تشکیل بازار خارج از بورس به شورای بورس ارائه کند.

وی افزود: این شرکت پیش از این تجربه تشکیل چنین بازاری را داشت اما به دلیل رکود بازار در آن مقطع زمانی، این بازار فعالیت خود را آغاز نکرد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر شمسا آمادگی دارد تا با هماهنگی سهامداران شرکت (شرکت‌های سرمایه‌گذاری) پیشنهاد خود را برای تشکیل بازار خارج از بورس به شورا ارائه کند.

وفادار تاکید کرد: در حال حاضر 10 شرکت بزرگ سرمایه‌گذاری سهامدار این شرکت هستند و آیین‌نامه‌ها و نرم‌افزار مناسبی تهیه شده است که می‌تواند برای تشکیل چنین بازاری مفید باشد.

مدیر عامل شبکه معاملات صنعت سرمایه‌گذاری ایران خاطر نشان کرد: قاعدتاً انجام بخش عمده‌ای از کار برای تشکیل این بازار در این شرکت و تهیه نرم‌افزار معاملاتی قوی و آیین‌نامه‌ها از جمله ویژگی‌های شمسا برای تشکیل این بازار است.

وی افزود: ما در گذشته چنین بازاری را تشکیل دادیم و حتی سهام شرکت پتروشیمی امیرکبیر  نیز برای معامله آماده شد اما به دلیل شرایط خاص سیاسی کشور و رکود بازار در آن مقطع این بازار شکل نگرفت.

منتظر طرح جدیدی هستیم

از سوی دیگر علی صالح‌آبادی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار درباره مخالفت شورای بورس با طرح شرکت بورس برای راه‌اندازی بازار خارج از بورس گفت: شورای بورس به دلیل ایجاد نشدن انحصار، با این پیشنهاد که بازار خارج از بورس (OTC) یک شرکت سهامی خاص باشد، مخالفت کرد.

عضو شورای بورس در پاسخ به این پرسش که آیا تشکیل چنین بازاری منتفی است گفت: خیر، در حال حاضر ما منتظر ارائه پیشنهاد جدیدی هستیم که در صورت ارائه آن، در شورای بورس بررسی خواهد شد.

صالح‌آبادی در تشریح دلایل مخالفت شورای بورس با تشکیل شرکت سهامی خاص برای بازار خارج  بورس گفت: استدلال شورا بر این است که تشکیل یک شرکت سهامی خاص باعث ایجاد انحصار در بازار می‌شود بنابراین شورا اعلام کرد، این شرکت باید به صورت شرکت سهامی عام تشکیل شود و 25 درصد از سهام این شرکت به شرکت بورس و مابقی آن به سهامداران حقیقی و حقوقی (هر کدام 5/2 درصد) و پذیره‌نویسی اختصاص یابد.

هفته گذشته شورای بورس با طرح شرکت بورس برای تشکیل بازار خارج از بورس در قالب یک شرکت سهامی خاص مخالفت کرد. به دنبال آن شرکت بورس با انتشار اطلاعیه‌ای و ذکر دلایل خود تشکیل چنین بازاری را به صرفه ندانست و از تشکیل آن صرف‌نظر کرد.

این در حالی است که از سال‌ها پیش بحث و ضرورت وجود چنین بازاری در بازار سرمایه کشور به نظر می‌رسد اما با مخالفت اخیر شورای بورس راه‌اندازی اولین بازار خارج از بورس ایران در هاله‌ای از ابهام فرو رفت.

آخرین اطلاعات دریافتی نیز حاکی  است : شورای بورس به شدت بر سر موضع خود ایستاده و حاضر نیست با طرحی مبنی‌بر تشکیل شرکت سهامی خاص موافقت کند.

انصراف شرکت بورس

مدیرعامل شرکت بورس هم در گفت‌وگو با ایسنا تاکید کرد : با تصویب شورای بورس برای تشکیل بازار‌های خارج از بورس به صورت شرکت سهامی‌ عام انصراف شرکت بورس از تشکیل این بازار قطعی است ولی درصورتی که درخواست شرکت دوباره بررسی شود این امر قابل پیگیری است.

علی رحمانی گفت: به‌رغم تقاضای شرکت بورس برای تشکیل بازار خارج از بورس به صورت شرکت سهامی‌ خاص شورای‌ بورس اوراق بهادار تصویب کرد که این بازار به صورت شرکت سهامی‌ عام باشد ولی اگر دوباره درخواست تبدیل به شرکت سهامی‌ خاص مطرح شود این موضوع قابل بررسی است.

وی افزود: به‌دلیل اینکه تقاضای شرکت بورس به صورت شرکت سهامی خاص مطرح شده و شورای بورس آن را به صورت سهامی‌ عام تصویب کرد و این شرکت نیز توجیه اقتصادی ندارد شرکت بورس از تشکیل بازار فرابورس به صورت سهامی‌ عام انصراف داد.

رحمانی با بیان اینکه انصراف شرکت بورس قطعی است، خاطرنشان کرد: شرکت بورس با شرایطی که قبلا اعلام کرده است بازار خارج از بورس را تشکیل می‌دهد در غیراین صورت شرایط را نپذیرفته و از تشکیل این بازار انصراف می‌دهد.

کد خبر 34020

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز