یکشنبه ۱۵ مهر ۱۳۸۶ - ۰۷:۲۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: هیات‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار اساسنامه نمونه شرکت‌های تامین سرمایه (سهامی خاص) را تصویب کرد.

به گزارش اطلاع‌رسانی بورس تهران، این اساسنامه در 13 فصل تنظیم و به تصویب هیات مدیره این سازمان رسید.

علی صالح آبادی - رییس سازمان بورس و اوراق بهادار -  گفت: شرکت‌های تامین سرمایه نقش مکمل و بسیار مهمی را در بازار سرمایه ایفا می کنند.

وی در نهمین نشست مطبوعاتی خود که شنبه شب 14 مهر ماه 86 در سازمان بورس برگزار شد، افزود: شرکت‌های تامین سرمایه وظایف گوناگونی را در بازار سرمایه ( ادغام، تجدید ساختار و مشاوره‌های مالی به شرکت‌ها، سبدگردانی، ایجاد صندوق های سرمایه‌گذاری و ... ) بر عهده دارند.

وی با بیان اینکه شورای عالی بورس و اوراق بهادار مجوز دو شرکت سرمایه‌گذاری به نام‌های امین و نوین را با سرمایه 100 میلیارد تومان صادر کرده است، اظهار داشت: این شرکت‌ها می‌توانند نقش‌های بسزایی را در بازار اولیه، عرضه‌ها و بازارگردانی اوراق بهادار ایفا کنند.

صالح‌آبادی ادامه داد: شرکت‌های تامین سرمایه می‌توانند در بازار اولیه فرآیند فروش سهام شرکت‌های تازه تاسیس (سهامی عام) و افزایش سرمایه را انجام داده و منابع مالی دراز مدتی را برای شرکت‌ها تامین کنند.


سخنگوی سازمان بورس با بیان اینکه ماده جداگانه‌ای برای شرکت‌های تامین سرمایه در لایحه اصل 44 قانون اساسی دیده شده است، گفت: این شرکت‌ها می‌توانند در فرآیند قیمت گذاری (کشف قیمت) و بازاریابی سهام شرکت‌ها فعال باشند.

وی سومین مسئولیت مهم شرکت‌های تامین سرمایه را بازارگردانی اوراق بهادار ذکر کرد و افزود: این شرکت‌ها می‌توانند در روان سازی و معامله سهام در بورس نقش برجسته‌ای را ایفا کنند.

صالح‌آبادی در مورد نگرانی تبدیل شدن شرکت‌های تامین سرمایه به شرکت‌های کارگزاری یا سرمایه‌گذاری اظهار داشت: شورای عالی بورس و اوراق بهادار دو محدودیت را برای این شرکت‌ها اتخاذ کرده است تا این نگرانی‌ها از بین برود.

وی با بیان اینکه شرکت‌های تامین سرمایه نمی‌توانند کار صرف کارگزاری کنند، افزود: این شرکت‌ها باید سرمایه‌های خود را در تعهد پذیرفته‌نویسی، تعهد خرید سهام در بورس، بازارگردانی و صندوق‌های سرمایه‌گذاران انجام دهند تا از وظایف اصلی خود منحرف نشود.

نخستین مجوز OTC در شورای بورس صادر می‌شود

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه در یک ماه گذشته ضوابط بازار خارج از بورس (OTC) به تصویب شورای عالی بورس و اوراق بهادار رسید، گفت: نخستین درخواست صدور مجوز OTC در شورای عالی بورس مطرح و مورد بررسی قرار می‌گیرد.

صالح‌آبادی اظهار داشت: شرکت بورس اوراق بهادار نخستین درخواست ایجاد بازار OTC را در قالب دو بازار اول و دوم به شورای عالی بورس ارائه کرده است.

وی با اشاره به اینکه در بازار اول شرایط ، ضوابط و استانداردهای آسانی نسبت به شرکت‌های بورسی در نظر گرفته شده است ، افزود : شرکت بورس اوراق بهادار پیشنهاد کرده است که در بازار دوم الزاما استانداردهای شرکت‌های بورسی و بازار اول رعایت نشود تا انواع شرکت های سهامی عام (حتی زیان ده) بتوانند در آن حضور یابند.

رییس سازمان بورس با تاکید بر این نکته که محدودیت های بورس در بازارهای اول و دوم وجود نخواهد داشت، گفت: سازمان بورس و اوراق بهادار مکانیزم نظارت و کنترلی خود را از طریق بازارگردان‌ها انجام خواهد داد.


وی خاطر نشان کرد: تمام شرکت ها با ساز و کارهای جدید می‌توانند وارد بازار سرمایه شوند.

رییس سازمان بورس همچنین گفت: کمیته پذیرش و کنترل کیفیت موسسات حسابرسی معتمد این سازمان بر اساس یکی از مواد دستورالعمل حسابرسان معتمد شکل گرفته است که در دو هفته آینده فعالیت خود را به طور رسمی آغاز خواهد کرد.

وی اظهار داشت: این دستورالعمل توسط وزیر اقتصادی و امور دارایی به جامعه حسابداران رسمی و سازمان حسابرسی ابلاغ شد تا آنها همکاری‌های لازم را برای اجرای این دستورالعمل با سازمان بورس انجام دهند.


صدور 20 مجوز کارگزاری برای بورس کالای ایران

سازمان بورس و اوراق بهادار برای توسعه فعالیت‌های بورس کالای ایران در نظر دارد حداکثر تا20 مجوز کارگزاری را برای این بورس صادر کند.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: افراد و یا گروه‌هایی که بتوانند امتیازات لازم را بدست آورند پس از انجام مصاحبه، مجوز تاسیس کارگزاری را از این سازمان دریافت خواهند کرد.


وی با بیان اینکه در دستورالعمل جدید شرکت‌های کارگزاری مجوز تاسیس و فعالیت تفکیک شده است، افزود: شرکت‌هایی که بتوانند مجوز تاسیس کارگزاری را از سازمان بورس دریافت کنند حداکثر چهار ماه فرصت دارند تا امکانات لازم (از قبیل سیستم‌های حسابداری، جذب نیروهای متخصص و ...) را برای راه اندازی این شرکت فراهم کنند.


صالح آبادی از تصویب اساسنامه‌های نمونه شرکت‌های سهامی عام نزد سازمان، شرکت‌های بورسی، شرکت‌های کارگزاری و شرکت‌های تامین سرمایه خبر داد و گفت: اساسنامه نمونه شرکت‌های هلدینگ و سرمایه‌گذاری در مرحله بعد تدوین و به تصویب می‌رسد.

وی بانک‌ها، بیمه‌ها، نهادهای مالی، شرکت‌های هلدینگ، سازمان‌ها، نهادها و شرکت‌های دولتی ‌عمومی، اعضای هیات‌مدیره و مدیران ناشر و هر شخص حقیقی و حقوقی که بیش از پنج درصد یا بیش از 500 میلیون تومان از ارزش اسمی اوراق را خریداری کنند را سرمایه‌گذاران نهادی اعلام کرد و اظهار داشت: طبق قانون سرمایه‌گذاران نهادی معاف از ثبت نزد سازمان بورس هستند.

فیوچر در 2 ماه آینده راه‌اندازی می‌شود

سخنگوی سازمان بورس از نهایی شدن دستورالعمل و نرم‌افراز معاملاتی بازار مالی اوراق آتی (Future ) در کمیته معاملات آتی این سازمان خبر داد و گفت: فیوچر در دو ماه آینده در کشور راه‌اندازی خواهد شد.

صالح‌آبادی ادامه داد: هم اکنون کمیته معاملات آتی سازمان بورس در حال انتخاب کالا برای معاملات این ابرازر مالی است تا هر چه سریعتر فیوچر در بورس کالا راه‌اندازی شود.

وی ادامه داد: دوره‌های آموزشی لازم نیز برای 30 تن از کارشناسان کارگزاری‌های بورس فلزات برگزار شده است تا آنان توانایی انجام معاملات فیوچر را بدست آورند.

رییس سازمان بورس گفت: کلیه وظایف و اختیارات سازمان‌های کارگزاران فلزات و کشاورزی اول مهرماه امسال به بورس کالای ایران تحویل داده شد به طوریکه هم اکنون این بورس با کارمزدهای جدید معاملات خود را انجام می‌دهد.

شبکه اطلاع‌رسانی الکترونیک ناشران، آماده راه‌اندازی

صالح آبادی گفت: این سازمان هیچ مشکلی برای راه‌اندازی شبکه اطلاع‌رسانی الکترونیک ناشران (کدال) ندارد.


وی افزود: تنها مشکلی که باعث تاخیر در راه‌اندازی کدال شده، بحث امضای الکترونیکی است که وزارت بازرگانی باید این گواهی را به سازمان بورس بدهد.

وی به بیان اینکه به زودی کمیته‌ای برای اخذ گواهی امضای الکترونیکی در وزارت بازرگانی تشکیل خواهد شد، اظهار امیدواری کرد که این کمیته ظرف یک ماه آینده این گواهی را به سازمان بورس و اوراق بهادار ارائه دهد تا سازمان بتواند این شبکه اطلاع رسانی را راه‌اندازی کند.

سخنگوی سازمان بورس با اشاره به اینکه با راه‌اندازی این شبکه اطلاع‌رسانی کاغذ از سیستم حذف خواهد شد، افزود: در فاز دوم این طرح، اطلاعات شرکت‌های کارگزاری نیز از طریق این سیستم انجام خواهد شد.

وی تاکید کرد پس از اخذ گواهی امضای الکترونیکی از وزارت بازرگانی، ارائه اطلاعات از طریق شبکه کدال برای شرکت‌های بورسی الزامی خواهد شد.

 کاهش حجم پرونده های ارسالی به قوه قضاییه

رییس سازمان بورس گفت: با تشکیل هسته حفاظت اجتماعی، حجم پرونده‌های ارسالی این سازمان به قوه قضاییه را کاهش چشمگیری داده است.


وی افزود: در هسته حفاظت اجتماعی مسائلی مربوط به مبالغ ناچیز، اختلافاتی که امکان حل و فصل آن غیر از دادگاه وجود دارد و افرادی که از روی ناآگاهی مرتکب جرم شدند، مورد رسیدگی قرار می‌گیرد تا مشکلات در مدت زمان کوتاهی برطرف شود.

صالح‌آبادی با بیان اینکه با تشکیل هسته حافظت اجتماعی در سازمان بورس همکارهای این سازمان با قوه قضاییه افزایش یافته است، اظهار داشت: جبران خسارت‌های زیان دیدگان در این هسته مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

تابلوی ارزی کیش در حد یک ایده

سخنگوی سازمان بورس در مورد تابلوی ارزی کیش گفت: این موضوع تنها در حد یک ایده است که هنوز مطالعات و بررسی‌های لازم در این خصوص انجام نشده است.

وی افزود: هم اکنون شرکت بورس و اوراق بهادار مطالعاتی را در مورد تابلوی ارزی کیش آغاز کرده که هنوز این مطالعات نهایی نشده است.

اخذ مجوز بورس قطر از سوی کارگزاری بانک صادرات

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: به تازگی کارگزاری بانک صادرات مجوز بورس قطر را برای انجام فعالیت‌های کارگزاری اخذ کرده است.

صالح آبادی اظهار داشت: قرار است این کارگزاری فعالیت‌های خود را در ابتدا به صورت OFFLINE انجام دهد و در صورت استقبال سرمایه‌گذاران، فعالیت‌های این شرکت به صورت ONLINE انجام خواهد شد.


رونق بازار سرمایه با ورود شرکت‌های جدید

سخنگوی سازمان بورس گفت: بدون شک با ورود شرکت‌های جدید، بازار سرمایه رونق بیشتری به خود می‌گیرد.

وی خاطر نشان کرد : مسئولان  بورس تهران تلاش بی وقفه ای را برای ورود شرکت‌های جدید در بورس انجام می‌دهند به طوری‌که در آینده نزدیک سهام شرکت‌های پتروشیمی فناوران، مجتمع فولاد خوزستان و بانک‌ها در بورس عرضه خواهند شد که به طور حتم با عرضه های اولیه خوب می‌توان رونق بازار سرمایه را افزایش داد.

کد خبر 33369

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز