بهزاد رنجبر: طرح ایجاد مرکز مالی بین‌المللی ایران در دستور کار شرکت بورس اوراق بهادار قرار گرفت.

علی رحمانی مدیر عامل شرکت بورس در جمع خبرنگاران ضمن اعلام این مطلب افزود: شرکت بورس طرح را به نام مرکز مالی ایران تدارک دیده است که در صورت اجرای آن یک مجتمع بزرگ مالی و پولی با امکانات بسیار مدرن در تهران ایجاد خواهد شد.

وی گفت: براساس مذاکرات انجام شده قرار است تا 60 هکتار از اراضی منطقه برج میلاد به این کار اختصاص یابد که 4 هکتار از این میزان به شرکت بورس اختصاص یافت.

رحمانی تاکید کرد: ما در این زمینه با معاونت اقتصادی شهردار نیز نشست‌ها و مذاکراتی داشته‌ایم و توافقات کلی در این زمینه انجام شده است.

به گفته رحمانی قرار است تا پس از ایجاد مجتمعی در کنار برج میلاد ساختمان شرکت بورس نیز به آنجا منتقل شود.

وی با بیان اینکه زیرساخت‌های لازم برای اجرای چنین طرحی هم‌اکنون آماده است گفت: البته چنین طرح‌های پیش از ما در کشورهای قطر و دبی اجرا شده است اما تلاش ما این است که با راه‌اندازی مرکز مالی ایران موسسات مالی و پویا را برای سرمایه‌گذاری در آن جذب کنیم.

مدیر عامل شرکت بورس خاطر نشان کرد: مرکز مالی ایران محلی است برای حضور تمام بازیگران پول و سرمایه زیرا به دلیل مهیا بودن تمامی امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری هرگونه ارتباط مالی بین بازیگران بازار پول و سرمایه تسهیل خواهد شد.

وی تصریح کرد: براساس مذاکراتی که انجام شده بسیاری اظهار علاقه کرده‌اند که در این طرح مشارکت کنند و برنامه شرکت بورس این است که با سلسله جلساتی که تا انتهای سال جاری با نهادهای پولی و مالی فراهم خواهد کرد مشارکت تمامی این نهادها را در طرح مرکز مالی ایران خواستار شدیم.

وی با بیان اینکه قرار است تا سرمایه‌گذاری در پروژه‌های مختلف این طرح نیز به بخش‌های متعدد مثل بانک‌ها و نهادهای دیگر سپرده شود گفت: در حال حاضر جای خالی چنین نهاد مالی برای نقل و انتقال پول و سهام به شدت احساس می‌شود و اگر ما مرکز مالی بین‌المللی داشته باشیم نقل و انتقال سرمایه به خوبی انجام می‌شود ضمن اینکه ایده پذیرش بانک‌های خارجی نیز به راحتی میسر خواهد شد چرا که چنین مراکز مالی دارای قوانین و قواعد خاص خود هستند که می‌توانند شرایط کار را آسان‌تر کنند.

رحمانی در ادامه خاطر نشان کرد: براساس برنامه چشم‌انداز 20 ساله ایران ما به سرمایه‌گذاری بسیار عظیمی در تمامی ابعاد اقتصادی نیاز داریم بنابراین ایجاد چنین مراکز مالی برای کشور ضروری است.

وی در ادامه به گسترش همکاری‌های منطقه‌ای بین بورس تهران وبورس‌های منطقه اشاره کرد و گفت: مذاکراتی با مقامات بورس‌های ابوظبی و دبی برای همکاری کارگزاری بورس تهران با این بورس‌ها انجام شده و آنها نیز آمادگی کامل خود را برای همکاری متقابل با کارگزاران بورس تهران اعلام کرده‌اند.

وی افزود: براین اساس کارگزاران بورس تهران می‌توانند با کارگزاران بورس‌های ابوظبی و دبی تفاهمنامه همکاری امضا کنند و کارگزاران آنها نیز می‌توانند با داشتن ایستگاه معاملاتی از طریق کارگزاران ما در بورس تهران فعالیت کنند اما این فعالیت باید براساس گواهینامه 2 کارگزاران ایران صورت بگیرد.

رحمانی با تاکید بر اینکه هم‌اکنون کارگزاری بانک صادرات مجوز فعالیت در بورس قطر را دریافت کرده است گفت: ما در بورس تهران به آنها یک ایستگاه معاملاتی می‌دهیم اما این کار در قالب همکاری دوجانبه کارگزاران بورس تهران، دبی و ابوظبی انجام می‌شود و کسی که با سامانه معاملاتی ما کار می‌کند باید گواهینامه 2 داشته باشد.

ضوابط جدید OTC

علی رحمانی در ادامه درباره صدور مجوز تشکیل بازار خارج از بورس که قرار بود روز دوشنبه توسط شورای بورس به تصویب نهایی برسد گفت: شورای بورس با قواعد مورد نظر ما موافقت نکرد.

وی افزود: براساس نظر شورای بورس بازار خارج از بورس (OTC) باید در قالب یک شرکت سهامی عام تشکیل شود که 25 درصد از سهام آن به شرکت بورس تعلق می‌گیرد و مابقی سهام آن نیز به دیگران فروخته خواهد شد.

تشکیل انجمن مدیران مالی حرفه‌ای

مدیر عامل شرکت بورس همچنین از تشکیل انجمن مدیران مالی حرفه‌ای برای استقلال شغلی مدیران مالی شرکت‌های بورس خبر داد و گفت: براساس طرح شرکت بورس در آینده انجمن به نام انجمن مدیران مالی حرفه‌ایی تشکیل خواهد شد که پس از آن شرکت‌های بورس موظف خواهند شد مدیران مالی خود را از اعضای این انجمن انتخاب کنند.

وی افزود: به همین منظور همایشی در روز 30 آبان ماه آینده با عنوان همایش مدیران مالی شرکت‌ها برگزار خواهد شد که در آن راهکارهای تشکیل این نهاد حرفه‌ای بررسی خواهد شد.

مدیرعامل شرکت بورس تصریح کرد: تشکیل انجمن مدیران مالی حرفه‌ای به دلیل قطع وابستگی مدیران مالی شرکت‌های بورس و استقلال هر چه بیشتر حرفه‌ایی آنها انجام می‌شود تا گزارش‌های که از طرف این مدیران منتشر و به بازار انعکاس پیدا می‌کند واقعی‌تر باشد.

رحمانی تاکید کرد: این انجمن به مدیران مالی شرکت‌های بورس استقلال نسبی می‌دهد و این کار باعث می‌شود که جریان گزارش‌های مالی صحیح‌تر شود چرا که هم‌اکنون مدیران مالی از طرف مدیر عامل شرکت‌ها انتخاب می‌شوند در نتیجه طبیعی است که در برخی موارد باید تابع نظرات آنها باشند.

تعدیل سود شرکت بورس

رحمانی همچنین در مورد سود سال مالی جاری شرکت بورس اوراق بهادار گفت: شرکت بورس قصد دارد تا برای سال مال جاری سود هر سهم خود را معادل 25 درصد افزایش دهد.

مدیر عامل شرکت بورس در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا سهام شرکت مخابرات در صورتی که ودیعه‌های این شرکت به سهام تبدیل نشود در روز اول دی ماه عرضه خواهد شد یا خیر گفت: با نشستی که ما با مدیر عامل شرکت مخابرات برگزار کردیم قرار شد تا حتی در صورت تبدیل نشدن ودیعه‌های این شرکت به سهام، سهام این شرکت در روز اول دی ماه انجام شود.

وی در پاسخ به این پرسش که نظر شرکت بورس درباره تبدیل ودیعه‌ها به سهام چیست گفت: ما به عنوان شرکت بورس ترجیح‌مان این است که ودیعه‌های شرکت مخابرات به سهام تبدیل شود.

عرصه سهام مخابرات حتی بدون تبدیل ودیعه

مدیر عامل شرکت بورس در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا سهام شرکت مخابرات در صورتی که ودیعه‌های این شرکت به سهام تبدیل نشود در روز اول دی ماه عرضه خواهد شد یا خیر گفت: با نشستی که ما با مدیر عامل شرکت مخابرات برگزار کردیم قرار شد تا حتی در صورت تبدیل نشدن ودیعه‌های این شرکت به سهام، سهام این شرکت در روز اول دی ماه انجام شود.

وی در پاسخ به این پرسش که نظر شرکت بورس درباره تبدیل ودیعه‌ها به سهام چیست، گفت: ما به عنوان شرکت بورس ترجیح‌مان این است که ودیعه‌های شرکت مخابرات به سهام تبدیل شود.

کد خبر 33575

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز