دوشنبه ۳۰ مهر ۱۳۸۶ - ۱۲:۴۰
۰ نفر

سروش خسروی: فهرست اخراجی‌های بورس ظرف روزهای آینده تکمیل می‌شود.

آن‌طور که مدیران سازمان و شرکت بورس اوراق بهادار می‌گویند، قرار است سرانجام پس از پایان مهلت یک ساله به شرکت‌های غیرشفاف، 7تا11شرکت که نتوانسته‌اند خود را با شرایط فعالیت در بازار سهام تطبیق دهند از تابلوی چهارم بورس اخراج شوند.

پاییز سال گذشته بورس تهران در اقدامی برای افزایش سطح شفافیت در بازار، 89شرکت را به یک تابلوی غیررسمی یا تابلوی چهارم تبعید کرد.

علی‌رحمانی،‌مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار در گفت‌وگو با همشهری در این‌باره توضیح داد: به هیچ‌وجه برنامه‌ای برای انحلال تابلوی چهارم نداریم و قرار نیست شرکت‌های حاضر در این تابلو بار دیگر به تابلوهای اصلی بورس باز گردند.

او تاکید کرد: هر شرکتی که  وارد  فهرست تابلوی چهارم شده، برای برگشت به فهرست تابلوهای اصلی بورس باید یک بار دیگر مکانیزم پذیرش را طی کند.

به گفته رحمانی، عمر تابلوی چهارم تمام نشده و فقط مهلت یکساله برخی شرکت‌ها برای تطبیق با شرایط بورس پایان یافته است.  او اعلام کرد: شرکت بورس پیشنهاد اخراج 7شرکت را از تابلوی چهارم ارائه داده و 3شرکت از جمله کشت و صنعت گرگان و لوازم خانگی پارس برای بازگشت به تابلوهای اصلی بورس درخواست داده‌اند.

کارت قرمز

اما سیدعلی حسینی، معاون سازمان بورس و اوراق بهادار در این‌باره تاکید کرد: تعداد شرکت‌هایی که در مرحله نخست کارت قرمز دریافت خواهند کرد، 7شرکت نیست بلکه برای اخراج 11شرکت به توافق رسیده‌ایم و مراحل کار در حال انجام است.

او گفت: مهلت یک ساله شرکت‌های تبعیدی به تابلوی چهارم به پایان رسیده و شرکت بورس موظف به حذف آن‌ها از فهرست نرخ‌های تابلوی چهارم است.

حسینی در عین حال اعلام کرد: باتوجه به شرایط جدید و تاخیر به وجود آمده در تاسیس فرا بورس‌ها ممکن است فرصت بیشتری به برخی شرکت‌های حاضر در تابلوی چهارم داده شود.

حسینی با اشاره به تعداد زیاد سهامداران برخی شرکت‌های حاضر در تابلوی چهارم گفت: برای این‌که سهامداران دچار مشکل نشوند قصد داریم با تعامل فضایی به وجود آید تا نام شرکت‌های غیرشفاف پس از تشکیل بازارخارج بورس از فهرست بورس تهران‌حذف شود.

فرابورس

از سوی دیگر علی‌رحمانی،  مدیرعامل شرکت بورس درباره مشکلات تشکیل بازار خارج بورس با فرابورس تاکید کرد: شرکت بورس هیچ‌گاه از تشکیل بازار خارج بورس اعلام انصراف نکرده است، بلکه ما معتقدیم تشکیل یک شرکت مستقل، توجیه اقتصادی ندارد.

رحمانی اعلام کرد: نامه جدیدی را در این‌باره به علی صالح‌آبادی به عنوان دبیر شورای بورس ارسال کرده و در آن اشاره کرده‌ایم که تشکیل بازار خارج بورس به شکلی که مدنظر شورای بورس است، در دنیا منسوخ شده و حتی در آمریکا نظام معاملات بازارهای خارج بورس از شکل مظنه گذاری به حراج تغییر یافته‌است.

او از طرح شرکت‌های سرمایه‌گذاری برای تشکیل بازار خارج بورس انتقاد کرد و گفت: طرح شرکت‌های سرمایه‌گذاری فقط به درد تشکیل سوپرمارکت می‌خورد،  در این طرح بازار خارج بورس به بنگاه معاملات سهام تبدیل می‌شود.

به گفته رحمانی، در حال حاضر در برخی شهرستان‌ها بنگاه‌های معاملات ملکی،  معاملات سهام خارج بورس را نیز انجام می‌دهند که طرح شرکت‌های سرمایه‌گذاری به چنین وضعیتی شباهت دارد.

او اعلام کرد: قرار است طرح جدید شرکت بورس برای تشکیل بازار خارج بورس را علی ‌صالح‌آبادی به شورای بورس ارائه کند، اما جزئیات این طرح فعلا قابل انتشار نیست.

کد خبر 34628

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز