همشهری آنلاین: سخنگوی دولت گفت: دولت در موضوع برخورد با دریافتی‌های نامتعارف به ابراز تاسف بسنده نکرده است بلکه حداقل ۱۳ نفر از مدیران عالی استعفا دادند و در پاره‌ای موارد برکنار شدند.

به گزارش ایسنا، محمد باقر نوبخت در نشست خبری سخنگوی دولت، با اشاره به اینکه دولت برای تامین حقوق کارکنان خود، با توجه به افزایش ۱۲ درصدی حقوق و تمرکز بر حقوق یک و نیم میلیون تومانی تا سه ماهه اول امسال ۴ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان به منظور ایجاد عدالت مضاف در پرداخت‌های گذشته اختصاص داده است اظهار کرد: ‌متاسفانه طرح موضوع فیش‌های حقوقی به اصطلاح نجومی تمام زحمات دولت را تحت‌الشعاع قرار داد.

وی در رابطه با اظهار نظر وزرای اقتصادی دولت در مورد انتشار فیش‌های حقوقی توضیح داد: افراد مختلف از داخل و بیرون دولت می‌توانند نظرات خود را در این مورد مطرح کنند اما نظر رسمی دولت توسط سخنگو بارها اعلام شده است. و دولت ضمن این که نسبت به این مساله حساس است و مسئولانه وارد عمل شده، علاوه بر ابراز تاسف و عذرخواهی، اقدامات عملی را نیز آغاز کرده است.

نوبخت خاطر نشان کرد: ‌برای جلوگیری از تکرار چنین اتفاقی تمام مستنداتی که در اختیار دولت بود در خصوص اختیارات شورای حقوق و دستمزد راه‌های گریز برای تکرار دریافت‌های غیر متعارف بسته شد. همچنین تمام قوانینی که برای تسهیلات بانکی در نظر گرفته شد در بودجه ۹۵ اصلاح شد.

سخنگوی دولت با بیان اینکه علت مقاومت دولت از مستثنی شدن دستگاها از قانون خدمات کشوری نیز جلوگیری از سوء استفاده‌ها بوده است گفت: استثنائاتی که برای برخی از دستگاه‌ها برای خارج شدن از ضابطه و قوانین در نظر گرفته می‌شد باید اصلاح شود که این موضوع در اصلاح قانون مدیریت و خدمات کشوری مورد نظر قرار گرفته و به مجلس داده‌ایم و در این راستا دولت اجازه گرفته است که در خصوص بنگاه‌های اقتصادی نیز زیر نظر نهادهای مختلف فعال هستند نیز ورود پیدا کرده و در همه مواردی که بودجه عمومی استفاده می‌شود بررسی‌های لازم را انجام دهد.

اهم اظهارات نوبخت به اين شرح است:

*(در جواب سوالی در مورد اقدامات دولت برای اصلاح نظام بانکی) انتقاد وارد به نظام بانکی این است که چرا به تولید کمک نمی‌کند که این موضوع دو دلیل دارد اول به خاطر برنگشتن سپرده‌هایی است که بانک‌ها داده‌اند و دولت نیز سهم قابل توجهی از آن دارد ودوم کافی نبودن سرمایه بانک‌ها برای تسهیلات دهیم. دولت در راستای کمک به بانک‌ها و اصلاح نظام بانکی برنامه تسویه بدهی خود به بانک‌ها را دارد و همچنین موضوع کمک به افزایش سرمایهٔ بانک‌ها جهت تسهیلات دهی، را در برنامه‌های خود قرار داده است. همچنین در اقدام اصلاح نظام بانکی به دنبال شفاف سازی صورت مالی بانک‌ها نیز هستیم.

*بعد از امضای برجام تندروهای آمریکا و رژیم جعلی صهیونیستی معتقدند که ایران پیروز میدان بودن است و از برجام استقبال نمی‌کنند.

* قبل از مذاکرات ایران تنها اجازه صادرات یک میلیون بشکه نفت خام را داشت که امروز تولید ما به دو هزار و ۵۶۸ هزار بشکه افزایش یافته است. همچنین شاهد سفرهای بسیار سران کشورهای دنیا و کشورهای اروپایی به ایران هستیم.

*در مورد نحوه اجرای برجام خوشبختانه نهاد نظارتی شورای عالی امنیت ملی فرایند اجرا را به دقت زیر نظر دارد و در صورت لزوم برخوردهای لازم را انجام خواهیم داد.

*(در مورد واکنش دولت نسبت به حمایت دولت فرانسه از گروهک تروریستی منافقین) وزارت امور خارجه نسبت به این رخداد سیاسی موضع گیری داشتند و به طور کلی روی آوردن به یک گروه تروریستی منفور و مضمحل مثل سازمان منافقین، نشان از پناه آوردن به مردم دارد چرا که این گروهک تروریستی جسد مرده بی‌جانی است که نفس مصنوعی دادن به آن نشان دهندهٔ ضعف و ناتوانی است.

*(در مورد صحبت‌های اخیر صالحی در مورد برجام مبنی بر اینکه توطئه‌ای در راه است)این موضوع در حال بررسی است و هیات ویژه‌ای در شورای عالی امنیت ملی تشکیل شده است، که همهٔ موارد را زیر نظر دارد، و هر جا اقدامی خلاف برجام صورت گیرد متناسب با آن عمل خواهیم کرد.

*تیم اطلاع رسانی دولت متناسب با موارد عمل خواهد کرد و شاید اطلاع رسانی به وقت بتواند بخشی از این اقدامات را خنثی کند. البته ما نظر سنجی کافی از جامعهٔ ایران داریم و جای خوشبختی است که مردم به دقت مسائل را تحلیل می‌کنند و در موضوع فیش‌های حقوقی نیز دولت برای مقابله با هر نوع فساد کاملا مهیاست و هیچ خط قرمزی را برای خود تعیین نمی‌کند.

*( در مورد اقدامات دولت در رابطه با پیامک‌های تهدیدی که به خبرنگاران)وزارت اطلاعات در این رابطه موضع گیری کرده است و انتشار این پیامک‌ها را نفی کرده چرا که سیستم اطلاعاتی ما در کشور به قدری قوی است که می‌توانند چنین مواردی را شناسایی کرده و برخوردهای لازم را در جلوگیری از تکرار آن انجام خواهیم داد.

*(درخواست ۶۰ نفر از نمایندگان مبنی بر استیضاح وزیر کار) حق نمایندگان است که نظرشان را بگویند و این اولین استیضاح نیست که مطرح می‌شود البته دولت از وزرای خدوم و زحمت کش خود دفاع می‌کند و استیضاح را فرصت مناسبی جهت تبیین خدمات وزرا می‌داند.

* طبیعی است دولت منتقدان و مخالفانی داشته باشند اما ما قصد برخورد اطلاعاتی و امنیتی با آن‌ها را نداریم بنابراین ضمن اطلاع کامل از چگونگی شکل گیری آن ترجیح‌مان این است که به جای صرف وقت برای مقابله با این اقدامات به دنبال خدمت رسانی به مردم باشیم.

*( در مورد اقدامات اخیر مجلس نمایندگان آمریکا برای جلوگیری از فروش هواپیمای بوئینگ به ایران) هنوز مراحل قانونی این کار طی نشده است. سنا و دولت آمریکا نیز باید اظهار نظر کنند اما به طور کل آنچه بر خلاف توافق برجام اتفاق افتد حتما مورد بررسی قرار می‌دهیم و برای احقاق حقومان تلاش خواهیم کرد.برای تامین ناوگان هوایی کشور قراردادهایی با شرکت ایر باس نیز خواهیم داشت که در مراحل مقدماتی آن هستیم و از فرصت‌هایی که داریم برای نوسازی ناوگان هوایی استفاده خواهیم کرد و از کانالهای مختلف این موضوع را پیگییری می‌کنیم.

*(در مورد احتمال تغییر تیم رسانه‌ای در یک سال باقیمانده از عمر دولت) ‌در جلسات شورای اطلاع رسانی دولت شرکت می‌کنم. این شورا به صورتی فعال عمل می‌کنند و مسائل را به شکلی دقیق زیر نظر دارد و در موارد مختلف ان‌شاءالله متناسب عمل خواهند کرد.

*در بودجه ۹۵ آمده است دولت باید سه دهک درآمدی یعنی حدود ۲۴ میلیون نفر را از دریافت یارانه حذف کند، یعنی حتی اگر یک نفر دریافت داشته باشند به مثابه متصرف در اموال عمومی، مجرم شناخته شده و باید تحت پیگرد قانونی قرار بگیرد که به نظر این حرف غیرکارشناسی و غیر اجرایی است و درخواست حذف این عبارت را داریم. هم‌چنین در تبصره ۲۴ موضوع دو نرخی شدن بنزین مطرح شده است که با آن نیز مخالفیم.

 

کد خبر 339753

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha