مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۴:۲۷
۰ نفر

حامد فوقانی: معلولان، جانبازان و افراد کم‌توان تهرانی از این پس می‌توانند برای تردد راحت در شهر و رفع موانع موجود، با نصب یک‌نرم‌افزار ساده از تلفن‌ همراه خود کمک بگیرند.

درواقع اين قشر از جامعه مي‌توانند با استفاده از يك سامانه، موانع ترددي موجود در شهر را توسط دوربين تلفن همراه ثبت كرده و عكس آن‌را به سامانه سازمان فناوري شهرداري ارسال كنند. با اين اقدام، عكس موانعي كه در تردد معلولان خلل ايجاد مي‌كند به همراه مشخصات جغرافيايي دقيق محل ثبت مي‌شود و براي ارسال به سازمان فناوري شهرداري و همچنين گروه مشورتي شهر دسترس‌پذير به‌منظور اقدامات لازم آماده مي‌شود. بنابراين تلفن ‌همراه فرد بايد به جي‌پي‌اس نيز مجهز باشد. از سوي ديگر نيز شركت‌ها و انجمن‌هاي فعال معلولان، نابينايان و جانبازان در تلاشند تا با طراحي نرم‌افزارهاي جديد، امكان تردد آنها در شهر را البته به‌صورت فردي راحت‌تر كنند. با اين امكان، فرد مي‌تواند ضمن آگاهي يافتن از مشخصات محل جغرافيايي كه در آنجا حضور دارد، بداند كه چه ساختمان‌هاي مهم اداري، خدماتي، فرهنگي، ورزشي، درماني، اقتصادي و... در نزديكي وي وجود دارند. پر واضح است كه چنين امكاني بيشتر از همه به ياري نابينايان و كم‌بينايان مي‌آيد. اگرچه علي صابري، عضو روشندل شهر تهران معتقد است كه اين سامانه هنوز با آنچه كه بايد باشد، فاصله دارد. به هر حال فراهم شدن چنين امكاناتي به منزله اين است كه معلولان، جانبازان و افراد كم‌توان براي رفع مشكلات موجود در شهر و تحقق شهر دسترس‌پذير، خودشان نيز بايد تلاش كنند.

  • سامانه هدايتگر چگونه كار مي‌كند؟

آنچه اكنون به‌عنوان راهنماي نابينايان در شهر تهران طراحي شده است توسط ‌جي‌پي‌اس (مكان‌ياب) كار مي‌كند. اين دستگاه از 2بخش سخت‌افزاري و نرم‌افزاري تشكيل شده است. قطعه سخت‌افزاري آن بر سردر اماكن و معابر مورد نظر نصب مي‌شود و بخش نرم‌افزاري آن هم روي تلفن فرد نابينا. اين قطعه تا فاصله حدود ۵۰متر با‌ تلفن فرد نابينا ارتباط برقرار مي‌كند و هنگامي كه وي به مكان مورد نظر خود نزديك مي‌شود صداي زنگ پيامك را از گوشي مي‌شنود. سپس با فشار دادن يك دكمه، پيام صوتي كه نام محل را اعلام مي‌كند از گوشي موبايل پخش مي‌شود، چنانچه مكان، همان محل موردنظر نابينا باشد، وي مي‌تواند با فشردن يك دكمه بخش ديگري از دستگاه سخت‌افزاري را فعال كند. بدين‌ترتيب دستگاه با پخش آهنگ ملايم نابينا را به سمت درب محل مورد نظر هدايت مي‌كند. از آنجا كه خريد و نصب اين دستگاه روي اماكن عمومي براي نابينايان امكان‌پذير نيست بنابراين بايد هماهنگي‌هاي لازم با تمام دستگاه‌ها و نهادهاي دولتي و اتحاديه‌هاي صنفي ازجمله شوراي شهر و شهرداري‌هاي مناطق به‌عمل آيد. اين در حالي است كه علي صابري، عضو كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر تهران اعتقاد دارد با روش‌هاي ساده‌اي مي‌توان به ياري معلولان و نابينايان و افراد كم‌توان و سالمند براي تردد در شهر آمد؛ روش‌هايي كه نياز به هماهنگي بين‌بخشي ندارد. به گفته وي براي اين كار از دانشگاه‌ها و مراكز علمي خواسته شده تا نرم‌افزار لازم قابل نصب روي گوشي‌هاي اندرويدي و IOS را براي اين منظور طراحي كنند. وي گفت: «از چند دانشگاه معتبر كشور خواسته شده تا نرم‌افزار ساده‌اي را طراحي كنند كه پس از نصب با كمك جي‌پي‌اس گوشي موقعيت فرد را روي نقشه به‌صورت گويا اعلام كند. در ضمن همه اماكن‌ و ساختمان‌هاي مهم شهر در نقشه آن ثبت شده باشد تا از طريق صوت، فرد نابينا، معلول يا سالمند را در هدايت به سمت محل مورد نظرش براي انجام كار به‌خوبي راهنمايي كند.»

  • شوراي عالي معلولان بايد قانوني شكل بگيرد

با وجود آنكه شهرداري تهران براي رفع موانع موجود در تحقق شهر دسترس‌پذير و مناسب‌سازي معابر براي تردد راحت معلولان، امسال با توان بيشتري نسبت به سال گذشته جلو آمده اما به نظر مي‌رسد كه ساير نهادها آنچنان كه بايد و شايد براي اين منظور قدم پيش نگذاشته‌اند. طبق ماده 28مصوبه 15شهريور‌ماه سال گذشته هيأت دولت براي مناسب‌سازي معابر، شوراي هماهنگي معلولان بايد تشكيل شود. اين در حالي است كه هنوز خبري از تشكيل شورا نيست. از سوي ديگر اگرچه نمايندگاني از ساير وزارتخانه‌ها نيز بايد در اين شورا عضويت داشته باشند ولي عملا شوراي هماهنگي زيرمجموعه وزارت كار، تعاون و رفاه اجتماعي است و به نظر كارشناسان امر، اين وزارتخانه به‌ تنهايي نمي‌تواند موضوعات را جمع كند. علي صابري، عضو شوراي شهر تهران در اين رابطه معتقد است كه شوراي هماهنگي معلولان بايد به شوراي عالي معلولان تغيير يابد و زيرنظر رئيس‌جمهوري قرار بگيرد. به گفته وي، اين مسئله نيازمند قانون است و با مصوبه هيأت وزيران ممكن نمي‌شود. اين نماينده مردم پايتخت در شوراي شهر با بيان اينكه چشم اميدمان براي بهبود وضع معلولان، نابينايان و كم‌توانان به مجلس دهم است، افزود: «دنبال اين هستيم كه در قالب اين لايحه جامع حمايت از معلولان تشكيل شوراي عالي هماهنگي نيز به مجلس ارائه شود.

کد خبر 332218

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha