مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۸ تیر ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۵
۰ نفر

حامد فوقانی‌: نگاهی به تابلو می‌اندازد و نگاهی به‌خودرویی که جای پارک او توقف کرده. به‌نظر می‌رسد راننده‌اش خیلی عجله داشته؛ آنقدر که هنگام پارک، یک‌چرخ از خودرویش روی جدول رفته اما حاضر نبوده آن‌را درست پارک کند.

جای پارک

اين تصويري از انتظار يك‌معلول بود كه در اطراف كوچه گلگشت بلوار نلسون ماندلاي تهران (بلوار آفريقاي سابق) دنبال جاي پارك مي‌گشت. البته نمونه چنين تصويري در جاي جاي شهر رخ مي‌دهد و كمبود جاي پاركينگ باعث شده تا راننده‌ها كمترين توجهي به حق پاركينگ معلولان نكنند.

خيابان ميرعماد يك نماد تمام‌عيار از شعاري بودن بسياري از ادعاها در رابطه با حقوق شهروندي معلولان است. خياباني كه در شمال خيابان شهيدمطهري يعني درست در مرز طرح ترافيك تهران واقع شده؛ آنجايي كه شهروندان سواري‌زده، به هر شكلي شده خودروي‌شان را پارك مي‌كنند و سپس با وسايل حمل‌ونقل عمومي وارد طرح مي‌شوند. از ساعت 8 صبح تا حدود ساعت 6 بعد از ظهر جلوي ساختمان فرمانداري تهران،

مجتمع قضايي، يك‌بيمارستان خصوصي، فرهنگسراي مترو، سفارت هندوستان و چندين و چند ساختمان اداري ديگر در خيابان ميرعماد، راننده‌ها دوبله و سوبله پارك مي‌كنند و واقعا جاي سوزن انداختن نيست.‌خيابان‌هاي شريعتي، منيريه، ابوسعيد، پاسداران، كشاورز، قصرالدشت و اغلب خيابان‌هاي گوشه و كنار پايتخت دست‌كمي از ميرعماد ندارند. با اين اوصاف مناسب‌سازي معابر هم هرچقدر كه با سرعت پيش برود، در ميان فرهنگ ناديده گرفتن حقوق افراد معلول و كم‌توان گم مي‌شود. به همين‌خاطر علي صابري، عضو روشندل شوراي شهر تهران به همشهري مي‌گويد استانداردسازي شهر براي دسترس‌پذيري معلولان فرايندي زمان‌بر است.

صابري از ابتداي حضورش در شوراي شهر، سعي كرده تا عبارت «دسترس‌پذيري شهر» را به‌طور واقعي معنا كند و ادبيات آن‌را در ميان مسئولان بگنجاند. سرانجام هم پس از پيگيري‌هاي وي و كارگروه تشكيل شده براي اين منظور در پارلمان شهر تهران، شوراي مشورتي شهر دسترس‌پذير و امور توان‌يابان شهردار تهران تشكيل شد تا كم‌كم قدم‌هاي مهمي در اين حوزه برداشته شود. حالا نيز خبر مي‌رسد كه 30درصد معابر شهري تهران مناسب‌سازي شده است؛ اين ميزان را نه يك‌مدير شهري بلكه حسين نحوي‌نژاد، معاون توانبخشي سازمان بهزيستي اعلام كرده است.‌

  • خودروي متخلفان به پاركينگ منتقل مي‌شود

به هر ترتيب فقط مناسب‌سازي نمي‌تواند باعث شود تا معلولان و كم‌توانان مانند افراد عادي جامعه از امكانات شهري بهره ببرند. يعني بايد در راستاي اقدامات سخت‌افزاري، اقداماتي فرهنگي نيز صورت بپذيرد.‌صابري در اين رابطه اعتقاد دارد كه جريمه 40هزار توماني راهنمايي و رانندگي بازدارنده نيست. ناگفته نماند كه استفتائات انجام شده از دفاتر آيات عظام ازجمله آيت‌الله نوري همداني، آيت‌الله مكارم شيرازي، آيت‌الله گرگاني و آيت‌الله سيدعلي حسيني سيستاني نشان مي‌دهد كه توقف خودروي افراد غيرمعلول در محل پارك خودروي معلولان جايز نيست.

البته سرهنگ حسن عابدي، جانشين رئيس پليس راهور تهران بزرگ در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان از جدي گرفته شدن برخورد با متخلفاني كه در جاي مخصوص معلولان پارك مي‌كنند، خبر داده است. به گفته وي، در آينده انتقال خودرو از زير تابلوي پارك مخصوص معلولان به پاركينگ به‌طور جدي صورت خواهد گرفت. وي اعلام كرده است كه درصورت وجود راننده در خودرو نيز پس از دادن تذكراتي از طرف مأموران راهنمايي و رانندگي، قطعا راننده اعمال قانون و خودروي وي به پاركينگ منتقل مي‌شود.

  • جايگاه مخصوصي كه ديده نمي‌شود

طبق قوانين بين‌المللي راهنمايي و رانندگي كه در تمام كشورهاي جهان لازم‌الاجراست، بايد در حاشيه هريك از خيابان‌هاي شلوغ محلي در نزديكي يك مكان عمومي نظير ايستگاه اتوبوس و تاكسي براي پارك خودروهاي معلولان پيش‌بيني شود. همچنين در پاركينگ‌هاي عمومي به‌خصوص پاركينگ ادارات و مراكز درماني يا خريد، محلي مخصوص پارك خودروي معلولان پيش‌بيني و اختصاص يابد. اين موضوعي است كه دولت‌ها و مردم بسياري از كشورها اين قانون را قبول كرده‌اند و آن‌را اجرا و با متخلفان برخورد قانوني و اجتماعي مي‌كنند. از سوي ديگر نهادها و انجمن‌ها به‌دنبال راه‌حل‌ها و ايجاد طرح‌هايي هستند كه بتواند در تأمين جاي پارك قانوني به كمك معلولان بيايد.

در اكثر شهرهاي برزيل چنانچه خودرويي در محل مخصوص معلولان پارك كند، پليس برگه جريمه مخصوص آبي‌ رنگي به‌طور الصاقي براي راننده درنظر مي‌گيرد.‌چنين برگه‌اي، علاوه بر جريمه نقدي، امتيازات منفي راننده را دوبرابر مي‌كند.در سوئد طرحي در حال بررسي است كه درصورت اجرا، باعث مي‌شود به محض ورود خودرويي معمولي به محل پارك معلولان، هلوگرامي سه‌بعدي از يك‌فرد معلول نشسته روي ويلچر ظاهر شود و به راننده گوشزد مي‌كند كه آنجا نبايد پارك كند. ‌

در انگليس رانندگان معلول كارت آبي‌رنگي دارند كه مي‌توانند از امتيازات ويژه‌اي مثل حق پارك برخوردار باشند. درصورت پارك افراد عادي در جاي آنها حتي تا 1000پوند‌جريمه درنظر گرفته مي‌شود.در فلوريداي آمريكا معلولاني با نصب نرم‌افزاري روي گوشي تلفن‌همراه خود قادرند تا 4ساعت جاي پاركي را به‌صورت رايگان در شهر براي خود رزرو كنند. ‌در ژاپن با وجود حمل‌ونقل ريلي بسيار راحت و در دسترس براي معلولان و كم‌توانان، اشغال جاي پارك معلولان در شهرها به‌ويژه در توكيو توسط افراد عادي به يك‌مشكل جدي تبديل شده است.

کد خبر 340410

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha