یکشنبه ۲۲ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۴:۲۵
۰ نفر

پس از آنکه ریزش دیوار مدرسه‌ای در شهرستان خاش موجب مرگ یک معلم فداکار شد، موضوع مدارس ناایمن با دیوارهای خشت و گلی یک‌بار دیگر مورد توجه رسانه‌ها و افکار عمومی قرار گرفت و وزیر آموزش و پرورش وعده بازسازی این مدارس را داد.

علي اصغر فاني درخصوص وجود يك‌هزار مدرسه خشت و گلي و تمهيدات لازم براي بازسازي آنها در سال‌جاري گفت:«جهت‌گيري ما در تأمين امنيت براي ايمني مدارس بوده است و روز پنجشنبه هفته گذشته كه در شوراي آموزش و پرورش استان سيستان و بلوچستان حضور داشتم، مصوب كرديم همه مدارس خشت و گلي استان سيستان و بلوچستان كه بيشترين تعداد را دارد، حداكثر تا پايان سال 96ايمن شده و تبديل به فضاي مناسب شود.»

وي با بيان اينكه تلاش‌هاي خوبي در 2 سال اخير براي تبديل مدارس غيرايمن به مدارس ايمن شده است، افزود:«اميدواريم تا پايان برنامه ششم توسعه مدرسه غيرايمن نداشته باشيم.»

فاني درباره تكميل كردن مدارس نيمه‌تمام نيز چنين توضيح داد:« مصوبه مجلس داريم تا پروژه‌هاي نيمه‌تمام را براي تكميل شدن در اختيار خيرين قرار دهيم و سال گذشته نيز از اين اختيار قانوني استفاده كرديم. از اعتبارات دولتي و نيز مشاركت خيرين كمال استفاده را مي‌كنيم تا بتوانيم پروژه‌هاي نيمه‌كاره را به مرحله بهره‌برداري برسانيم؛ در سال گذشته 11هزار و 400كلاس درس به مجموع كلاس درس اضافه كرديم كه با زيربنايي بيش از يك‌ميليون و 580هزار مترمربع بود و تلاش داريم كه از طريق اعتبارات دولتي و مشاركت خيرين و مردم در تكميل فضاي نيمه كاره استفاده كنيم. اعتباري از سال 95در موافقت‌نامه‌ها پيش‌بيني مي‌كنيم تحت عنوان تعمير و نگهداري فضاي آموزشي كه خلأهايي بوده كه سال‌ها وجود داشته است و اميدواريم سازمان مديريت و برنامه‌ريزي كشور در اين خصوص همكاري داشته باشد تا بتوانيم فضاها را با نگهداري وتعمير بموقع، نسبت به افزايش عمر مفيد ساختمان اقدام كنيم.»

وعده بازسازي اين مدارس از سوي وزير در حالي است كه براساس آمار هم‌اكنون وجود 1300كلاس‌ خشت و گلي جان دانش‌آموزان را تهديد مي‌كند. رئيس سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس روز گذشته در گفت‌وگو با همشهري ضمن تأييد اين آمار اعلام كرد:«هزينه تقريبي ساخت هر كلاس درس استاندارد در اين مناطق 150ميليون تومان است.در حال حاضر از مجموع بيش از 532هزار كلاس درس در كشور، تعداد كلاس‌هاي خشت و گلي بسيار پايين و حدود 1300مورد است كه البته بايد به وضعيت آنها رسيدگي شود.» گفته مي‌شود دوسوم مدارس كشور كاملا ايمن هستند و يك سوم همچنان نياز به بازسازي و مقاوم‌سازي‌ و تخريب دارند. مدارس خشت و گلي كه عمدتا در مناطق مرزي استان‌هاي سيستان و بلوچستان و خراسان شمالي واقع شده‌اند و دانش‌آموزان در آنها درس مي‌خوانند از عمر بالايي برخوردارند و به‌مرور دچار فرسودگي و در نهايت ناايمن شده‌اند و درصورت بروز زمين‌لرزه‌اي خفيف يا بارندگي هر لحظه بيم حادثه‌اي ناگوار مي‌رود و مي‌تواند براي دانش‌آموزان مخاطرات جدي به همراه داشته باشد..

  • آيا مدارس صاحب متولي مي‌شوند؟

فاني درخصوص اينكه آيا مدارس صاحب متولي مي‌شوند؟ گفت: صاحب متولي شدن با توجه به گستردگي آموزش و پرورش كاري نيست كه در ظرف يك‌سال امكان‌پذير باشد اما تعمير و نگهداري فضاها بحث مهمي است كه اميدواريم از سال 95شروع شود و بخشي از اعتبارات عمراني را به اين بخش اختصاص مي‌دهيم.

کد خبر 330009

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha