سه‌شنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۴ - ۰۵:۱۴
۰ نفر

وزیر آموزش و پرورش خبر از اختصاص دست‌کم ۳میلیارد دلار برای مقاوم‌سازی مدارس از سوی دولت داد و گفت که مذاکراتی نیز دراین باره انجام شده‌است. با اختصاص این اعتبار، قرار است یک‌سوم باقیمانده مدارس کشور نیز مقاوم‌سازی شود.

مقاوم سازی مدارس

علي‌اصغر فاني در پاسخ به پرسش همشهري مبني بر اينكه آيا احتمال دارد پس از لغو تحريم‌ها بودجه ويژه‌اي مانند آنچه در مجلس هفتم براي مقاوم‌سازي مدارس اختصاص پيدا كرد، تخصيص يابد، تصريح كرد: هماهنگي‌هاي اوليه در اين‌باره با آقاي نوبخت، معاون رئيس‌جمهور انجام شده و اميدواريم با گشايش در وضعيت اقتصادي كشور به سرعت اين كارانجام شود.

به گفته وي تا‌كنون دوسوم مدارس كشور با اختصاص 4ميليارد دلار از سوي مجلس در سال85مقاوم‌سازي‌ شده‌اند ولي همچنان يك‌سوم دانش‌آموزان كشور در مدارسي درس مي‌خوانند كه خطرآفرين و نيازمند مقاوم‌سازي هستند. به گفته وزير آموزش و پرورش از مجموع 520 هزار كلاس درس، 490 هزار كلاس پس از پيروزي انقلاب نوسازي و بازسازي شده است.

  • استاندارد‌سازي سامانه گرمايشي

بسياري از مدارس مناطق محروم و دورافتاده همچنان با وسايل گرمايشي ناايمن گرم مي‌شوند و به همين دليل هر سال شاهد وقوع حوادث تلخي هستيم كه طي آن برخي دانش‌آموزان دچار مصدوميت مي‌شوند و اعتبار كافي براي استانداردسازي سامانه گرمايشي همه مدارس از سوي دولت تأمين نشده‌است. معاون اول رئيس‌جمهور كه ديروز ميهمان نشست مدرسه ايمن بود اين نويد را داد كه طي 3سال آينده همه مدارس حتي در دورترين نقاط كشور به سامانه‌هاي گرمايشي و سرمايشي استاندارد مجهز مي‌شوند. توسعه مدارس هوشمند در كشور يكي ديگر از اقداماتي بود كه اسحاق جهانگيري به آن اشاره كرد و توضيح داد كه طبق معيارهاي بين‌المللي و ملي و شرايط بومي كشور اقدام به هوشمندسازي مدارس كرده‌ايم.

  • ايران ركورد‌دار مقاوم‌سازي مدارس

اغلب شركت‌كنندگان در اجلاس سران مدرسه ايمن پس از بازديد از برخي مدارس مقاوم‌سازي شده در تهران اذعان كردند كه ايران در زمينه مقاوم‌سازي مدارس بسيار موفق عمل كرده و خواستار انتقال تجربيات كشور در اين‌باره شدند. گري لوئيس، نماينده سازمان ملل در تهران نيز در اين نشست در سخنان خود مهر تأييدي بر پيشرفت‌هاي كشورمان در مقاوم‌سازي فضاهاي آموزشي زد: «ايران بزرگ‌ترين نرخ مقاوم‌سازي مدارس در كل دنيا را به‌خود اختصاص داده است، طي سال‌هاي 2006تا 2014، مدارس ناايمن در ايران تا 40درصد كاهش يافته است. اين بزرگ‌ترين نرخ مقاوم‌سازي مدارس در كل دنيا در برابر بلايا و حوادث است.»

  • دانش‌آموزان، سرمايه بزرگ ايران

خانم مارگارتا وال استروم، نماينده ويژه دبيركل سازمان ملل متحد در امور كاهش بلايا و حوادث نيز گفت: «فضاي اين مدارس و دانش‌آموزان ايراني و توانمندي‌هاي آنان ما را شگفت‌زده كرد.»

وي در ديدار با وزير آموزش و پرورش از فاني خواست تا تجربيات كشورمان در اين‌باره را به ساير كشورها منتقل كند و در نشست‌هاي بعدي از چگونگي دريافت بودجه از وزارتخانه‌هاي اقتصادي براي توسعه آموزش و ايمن‌سازي‌ مدارس بگويد.

وال استروم پيشنهاد فاني درباره طرح مسئله مدارس ايمن در اجلاس سران كشورها در سال 2017در نيويورك را پذيرفت و گفت كه اين كار را با همكاري نزديك ايران انجام مي‌دهيم و احتمالا يك‌ماه آينده برنامه‌اي در اين خصوص ترتيب مي‌دهيم.

  • 5متر، سرانه هر دانش‌آموز

ديروز همچنين معاون عمراني وزير آموزش و پرورش با اشاره به اينكه دانش‌آموزان ايراني در 95هزار مدرسه درس مي‌خوانند اعلام كرد كه سرانه آموزشي به ازاي هر دانش‌آموز 5مترمربع است. براساس سياست‌هاي دولت ايران در چند سال اخير افزايش ايمني مدارس در دستور كار قرار گرفته به‌طوري كه 90درصد بودجه دولتي و كمك‌هاي مردم و خيرين صرف ايمني مدارس شده است. وي با بيان اينكه در سال‌جاري حدود 350ميليون دلار صرف افزايش ايمني فيزيكي مدارس خواهد شد، خاطرنشان كرد: با اين بودجه حداقل 2000مدرسه ايمن به مجموع مدارس ايران اضافه خواهد شد.

کد خبر 309558

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha