دوشنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۴:۴۰
۰ نفر

علی‌اصغر محمدی: وزیر آموزش و پرورش هفته گذشته در دیدار نوروزی با کارکنان سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور ضمن تأکید برضرورت تغییر کلاس‌های کانکسی و تخریبی گفت:

«نیازمند حرکت جهادی با مشارکت عموم مردم و همت افراد خیر و متمکن هستیم تا برای همیشه مدارس تخریبی و کانکسی را جمع‌آوری و مدارس استاندارد را جایگزین کنیم؛ بنابراين ضمن تهيه آمار و اطلاعات دقيق، بايد در اين زمينه فرهنگسازي‌ كنيم».

با توجه به اظهارات وزير آموزش و پرورش بيان چند نكته ضروري است:

1- اگر برچيدن كلاس‌هاي كانكسي در دستور كار سازمان نوسازي مدارس كشور است، چه نوع كلاس‌هايي قرار است جايگزين شود؟

2- كلاس يا مدرسه استاندارد كه شما از آن سخن گفته‌ايد چه تعريفي دارد؟

3- مگر آماري از مدارس تخريبي و كانكسي در سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس كشور وجود ندارد كه دائم از تهيه آمار سخن مي‌گوييد. گزارش‌هايي هست كه تأييد مي‌كند تا پيش از تغيير معاون عمراني وزير، چنين آماري در سازمان نوسازي وجود داشت. بهتر نيست آمار موجود به‌روز شود؟!

4- با عملكرد دولت در پروژه‌هاي مشاركتي با خيرين در چند سال اخير و نيمه‌تمام ماندن اين نوع پروژه‌ها، خيرين ديگر رغبت چنداني به پروژه‌هاي مشاركتي ندارند. زيرا آنها احساس مي‌كنند دولت اهتمام لازم و كافي براي اتمام اين پروژه‌ها ندارد و هزينه‌ها و زحمات آنها به نتيجه مطلوب نمي‌رسد. به گفته كارشناسان استفاده از كانكس به جاي كلاس درس يك كار غيرفني نيست، ضمن آنكه هزينه كلاس‌هاي كانكسي كم نيست و هر كلاس دست‌كم 20ميليون تومان هزينه در بر دارد. دليل استفاده از كانكس هم جابه‌جايي جمعيت در برخي مناطق است، استفاده از كلاس‌هاي پيش ساخته در اين مناطق قابل‌قبول است و چاره‌اي جز اين نيست. در برخي مناطق كشور مدارسي ساخته شده كه با توجه به تغيير اقليم و برخي مسائل ديگر جمعيت جابه‌جا شده‌اند؛ براي مثال چند سال پيش در اطراف بشاگرد مدرسه‌اي ساخته شده كه هم‌اكنون خالي و بلااستفاده است. به وزير محترم پيشنهاد مي‌شود بازديدي از استان‌هاي محروم داشته باشند تا از نزديك با مشكلات آشنا شوند. بسياري از مدارس در استان سيستان و بلوچستان در و پنجره، آب و برق و ديوار ندارند. ميز و نيمكت ندارند و مهم‌تر از همه سرويس بهداشتي ندارند. بهتر است پيش از تبديل كلاس‌هاي كانكسي به مدارس استاندارد كه هنوز تعريفي از آن وجود ندارد، فكري به حال مدارس كپري كنيد يا اينكه براي همين مدارس موجود مناطق محروم سرويس بهداشتي بسازيد و ميز و نيمكت‌شان را تأمين كنيد تا دانش‌آموزان مجبور نباشند روي زمين بنشينند؛ همچنين بخاري استاندارد براي اين كلاس‌ها تأمين كنيد تا شين آباد ديگري تكرار نشود، جمع‌آوري كانكس و جايگزيني مدارس استاندارد، پيشكش!

کد خبر 367236

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha