یک هفته پس از آنکه بـــرخی مســـئولان محیط‌زیست از افزایش تراز آب دریاچه ارومیه خبر دادند نماینده ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان‌شرقی از کاهش مساحت دریاچه ارومیه خبر داد و گفت که ۳۳۳کیلومترمربع از مساحت دریاچه ارومیه کاسته شده است.

خليل ساعي در ديدار با سازمان‌هاي مردم‌نهاد آذربايجان شرقي در توضيح اين خبر خاطرنشان كرد: كاهش بارندگي، برداشت بيش از حد آب، چاه‌هاي غيرمجاز، توسعه كشاورزي در حوضه درياچه اروميه و كاهش 50درصدي روان آب‌ها ازجمله عوامل خشكيدن درياچه اروميه است.

اين در حالي است كه مسئولان محيط‌زيست يك هفته قبل اعلام كرده بودند بارش‌هاي اخير برف و باران در شمال غرب كشور، سبب شده تا تراز سطح آب درياچه اروميه به ۱۲۷۰.۴۱ متر از سطح دريا برسد.دكتر مسعود باقرزاده كريمي، معاون امور تالاب‌هاي سازمان حفاظت محيط‌زيست با اعلام اين خبر به همشهري گفته بود كه تراز آب درياچه در سال‌جاري با كاهش 36سانتي‌متري به 1270.5رسيده بود ولي بارش‌هاي مطلوب سبب شد سطح تراز آب درياچه به 1270.41برسد.

  • درياچه در محاصره 88هزار حلقه چاه

اكنون اما خليل ساعي، نماينده ستاد احياي درياچه اروميه در آذربايجان‌شرقي از كاهش مساحت درياچه اروميه خبر مي‌دهد و مي‌گويد كه 88هزار حلقه چاه درياچه اروميه را محاصره كرده‌اند و 90درصد آب مصرفي در بخش كشاورزي است و اين در حالي است كه 15درصد از توليد ناخالص داخلي مربوط به اين بخش است كه تناسبي با آب مصرفي ندارد.

وي با اشاره به آسيب‌هاي احتمالي كه مي‌تواند خشك شدن درياچه اروميه را در بر داشته باشد، گفت: احتمال ايجاد كوير، پديد آمدن طوفان‌هاي شن و نمك درصورت رعايت نكردن مصرف آب در حوضه درياچه اروميه وجود دارد و حتي ريزگردهاي نمكي مي‌توانند به تهران هم منتقل شوند. ساعي، بروز سرطان‌‌ مري، سرطان‌‌هاي ناشي از فلزات سنگين و بيماري‌هاي تنفسي را از ديگر آسيب‌هاي احتمالي ناشي از خشك شدن درياچه اروميه دانست.

وي با اشاره به نقشه راه احياي درياچه اروميه تصريح كرد: براي احياي درياچه اروميه برنامه 10ساله پيش‌بيني شده كه 2سال اول تثبيت، 7سال احيا و سال آخر احياي نهايي را درنظر داريم كه براساس اين برنامه 2سال اول با موفقيت انجام شده است.

آنطور كه اين مسئول محلي مي‌گويد: بايد 40درصد صرفه‌جويي در بخش كشاورزي داشته باشيم و در كنار اين مسئله حقابه درياچه اروميه را به آن برسانيم تا در برنامه‌ها موفق عمل كنيم، البته در برنامه احيا به جايي رسيده‌ايم كه آگاه‌سازي‌ جوامع محلي براي ستاد احياي درياچه اروميه بسيار مهم است كه سمن‌ها در آن نقش عمده‌اي دارند. به گفته وي، براي احياي درياچه اروميه پارسال 150ميليون مترمكعب و امسال 200ميليون مترمكعب از آب سدهاي استان آذربايجان شرقي رها‌سازي‌ شده است. ساعي هشدار داد: درصورت خشكي درياچه اروميه 14ميليون نفر از مردم ايران و منطقه بايد محل را ترك كنند يا با هزينه‌هاي هنگفت بهداشتي به زندگي ادامه دهند.

  • تأمين آب از منابع جديد

انتقال پساب تصفيه‌خانه‌هاي حوضه آبريز درياچه اروميه به درياچه يكي از راهكارهاي مصوب نقشه راه احياي درياچه اروميه است كه 9ارديبهشت‌ماه 93در كارگروه ملي نجات درياچه اروميه به رياست معاون اول رئيس‌جمهور و 8تيرماه 93در جلسه‌اي به رياست رئيس‌جمهور به تصويب رسيد و رئيس‌جمهور دستور شروع عمليات اجرايي آن را صادر كرد. اجراي اين راهكار مي‌تواند بالغ بر 200ميليون مترمكعب آب را وارد درياچه اروميه كند. معاون امور تالاب‌هاي سازمان حفاظت محيط‌زيست علاوه براجراي اين راهكار مي‌گويد كه ستاد احياي درياچه اروميه در پي تأمين آب از منابع جديد است و برهمين اساس، انتقال آب رودخانه زاب به درياچه كه تنها گزينه مورد قبول ستاد احيا و سازمان حفاظت محيط‌زيست است در دستور كار قرار گرفته و در حال اجراست.

کد خبر 323286

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha