یکشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۵:۳۲
۰ نفر

نماینده ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان شرقی گفت: در سال گذشته آب دریاچه ارومیه یک‌میلیارد و ۵۰۰‌میلیون مترمکعب بود اما این میزان اکنون به ۲میلیارد و ۳۰۰ مترمکعب افزایش‌یافته است. این درحالی است که دریاچه ارومیه برای رسیدن به شرایط عادی باید ۱۴ میلیارد متر مکعب آب داشته باشد.

دریاچه ارومیه

خليل ساعي با اشاره به اقدامات ستاد احياي درياچه اروميه، در گفت‌وگو با مهر افزود: سال گذشته يكي از پروژه‌ها براي احياي درياچه اروميه لايروبي حدود ۸۰ كيلومتر از مسير رودخانه آجي‌چايي منتهي به درياچه بود كه در زمينه بيشترين آورد آب درياچه ‌ايفاي نقش كرد به‌طوري‌كه در مسير آجي‌چايي آب داخل كانال منتقل مي‌شود و با افزايش بارش‌ها آب زيادي از طريق اين كانال‌ها به سمت درياچه اروميه حركت مي‌كند درحالي‌كه سال‌هاي گذشته آب هيچ‌كدام از كانال‌ها به درياچه منتقل نمي‌شد. نماينده ستاد احياي درياچه اروميه يادآور شد: براساس آمار سطح آب درياچه در تابستان ۱۲۷۰.۰۴‌‌متر از سطح دريا بود كه خوشبختانه اين ميزان هم‌اكنون با افزايش ۳۸ سانتي‌متري در مقايسه با شهريور سال گذشته به ۱۲۷۰.۴۲‌ متر رسيده است.

  • ضرورت انسداد چاه‌ها

وي با اشاره به پروژه مهم آب منطقه‌اي آذربايجان شرقي براي احياي درياچه اروميه گفت: يكي از پروژه‌هاي مهم شركت آب منطقه‌اي استان مسدود كردن چاه‌هاي غيرمجاز است و تاكنون يك هزار و ۱۱۷حلقه چاه غيرمجاز توسط اين شركت مسدود شده است و علت اين امر نيز استفاده غيرمجاز از آب بود.

نماينده ستاد احياي درياچه اروميه در آذربايجان شرقي از نصب كنتورهاي هوشمند روي چاه‌هاي آب توسط شركت منطقه‌اي استان نيز خبر داد و افزود: نصب اين كنتورها روي چاه‌ها ميزان برداشت آب را كنترل مي‌كند.

ساعي بابيان اينكه تصفيه پساب‌هاي توليدشده از مصارف خانگي از ديگر برنامه‌هاي شركت آب و فاضلاب آذربايجان شرقي، غربي و كردستان است، اظهار داشت: حدود يك‌ماه گذشته تصفيه‌خانه آذرشهر كلنگ‌زني شد و قرار است مدول دوم تصفيه‌خانه پساب شهر تبريز در بهمن امسال كلنگ‌زني شود و با اين اقدامات تمام فاضلاب‌هاي خانگي شهري به سمت اين تصفيه‌خانه‌ها جريان مي‌يابند و پس از تصفيه در اختيار بخش كشاورزي و صنعتي قرار مي‌گيرد و مابقي آب نيز به پيكره درياچه اروميه سرازير مي‌شود.

وي با اشاره به رهاسازي آب از پشت سدهاي آذربايجان‌شرقي و غربي افزود: آب خط دوم انتقال زرينه‌رود كه پيش از اين در بخش كشاورزي و صنعتي استفاده مي‌شد، آزادسازي شده و به درياچه اروميه سرازير مي‌شود كه در اين صورت ۲۰۰ميليون مترمكعب آب از پشت سدهاي استان آزاد خواهد شد.

نماينده ستاد احياي درياچه اروميه در آذربايجان شرقي بابيان اينكه اصلاح الگوي كشت يكي ديگر از پروژه‌هاي اين ستاد است، اظهار داشت: در شهرستان بناب در منطقه يك هزار هكتاري به‌جاي كشت پياز اكنون كلزا، گندم و زعفران كشت مي‌شود و اين محصولات به لحاظ آبي كم‌مصرف هستند و ذخيره آب در اصلاح آبياري‌هاي قطره‌اي، باراني، تحت‌فشار و كم‌فشار باعث تزريق ميزان آب موردنياز به‌پاي درخت مي‌شود.

  • اختصاص 42 ميليارد اعتبار براي احياي درياچه اروميه

نماينده ستاد احياي درياچه اروميه در آذربايجان‌شرقي بابيان اينكه تاكنون ريالي از اعتبارات درياچه اروميه در بخش ديگري هزينه نشده است، گفت: براي احياي درياچه اروميه ۲۵ پروژه تعريف‌شده كه تمام اعتبارات آنها اختصاص‌يافته و حتي دستگاه‌هاي اجرايي استان، مازاد بر اعتبارات ابلاغي نيز هزينه كرده‌اند. ساعي تصريح كرد: سال گذشته براي احياي درياچه اروميه اعتبار ۸۲‌ميليارد توماني ابلاغ‌شده بود كه از اين ميزان ۴۲ميليارد تومان آن تخصيص‌ يافته است. به گفته وي، مرداد امسال روزهاي نااميدي براي احياي درياچه اروميه بود چون دماي هواي استان به بيش از ۴۰‌درجه سانتي‌گراد رسيد و به گفته كارشناسان اين وضعيت بعد از ۳۵‌سال براي شرايط جوي استان به‌وجود آمده بود و باعث كاهش ارتفاع آب درياچه از سطح زمين شده بود.

کد خبر 322629

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha