معاون عمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه طبق برنامه قرار است ۲۲۰میلیون مترمکعب آب در زمستان امسال به سمت دریاچه ارومیه رهاسازی شود که ۱۰درصد آن سهم آذربایجان‌شرقی است، می‌گوید: آذربایجان شرقی تنها ۱۰درصد از تأمین آب دریاچه را بر عهده دارد اما ۹۰درصد از اثرات زیست‌محیطی و بهداشتی ناشی از خشک شدن دریاچه ارومیه متوجه این استان خواهد بود.

به گزارش ايسنا، محمد صادق پورمهدي، كمبود آب را مهم‌ترين چالش پيش روي احياي درياچه اروميه عنوان كرد و افزود: نه‌تنها در بخش كشاورزي بلكه در بخش شرب و صنعت نيز هنوز باور نداريم كه مشكل آب جدي است.

وي با اشاره به اينكه مشكل آب در كشور در حال تبديل شدن به يك بحران است، تصريح كرد: در اين شرايط، صرفه‌جويي در مصرف آب و نهادينه شدن فرهنگ آن يك ضرورت است.براين اساس، در وهله نخست از فعالان بخش كشاورزي و سپس از عموم مردم تقاضا داريم اين مشكل را جدي بگيرند و در مصرف آب صرفه‌جويي كنند.

پورمهدي با اشاره به اينكه ستاد احياي درياچه اروميه در استان مديريت خوبي داشته است، گفت: مسيل‌گشايي، لايروبي رودخانه‌ها، تغيير الگوي كشت، اصلاح روش‌هاي آبياري و كاهش مصرف آب در بخش كشاورزي ازجمله اقداماتي است كه انجام شده يا در حال انجام است.

وي، انسداد چاه‌هاي غيرمجاز را از ديگر برنامه‌هاي ستاد احياي درياچه اروميه عنوان كرد و گفت: تاكنون با همكاري دستگاه قضايي و فرمانداران، بيش از يك‌هزار حلقه چاه غيرمجاز در سطح استان مسدود شده است.

معاون استاندار آذربايجان شرقي احياي درياچه اروميه را يك پروسه حداقل 10‌ساله اعلام كرد و گفت: در 2 سال اول، هدف تثبيت وضعيت درياچه است تا با اقدامات مناسب در سال‌هاي بعدي درياچه را به سطح اكولوژيك برسانيم.

وي با اشاره به اينكه 90درصد منابع آبي كشور در بخش كشاورزي مصرف مي‌شود، اما ميزان برداشت محصول نسبت به مصرف آب بسيار پايين است، افزود: ماموريت داريم طي 4 سال آينده 40درصد در مصرف آب در بخش كشاورزي صرفه‌جويي كنيم و در اين راستا برنامه‌هايي مانند تغيير الگوي كشت به سمت محصولاتي كه آب كمتري نياز دارند، جلوگيري از توسعه باغات، اصلاح و مدرن‌سازي روش‌هاي آبياري و انسداد چاه‌هاي غيرمجاز با شدت پيگيري مي‌شود.

پورمهدي با اشاره به ضرورت مديريت يكپارچه حوضه آبريز درياچه اروميه، تشكيل ستاد ملي احياي درياچه را در اين راستا عنوان كرد و گفت: مديريت استاني اين موضوع ممكن بود به بخشي‌نگري منجر شود و تشكيل ستاد ملي و رصد يكپارچه اقدامات، موجب شده است كه كارها نسبتا خوب پيش برود.

کد خبر 323037

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha