مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران از برگزاری کارگاه معرفی رویکردهای مشارکتی در احیای دریاچه ارومیه و انتقال تجربیات طرح حفاظت از تالاب‌های ایران در مرکز بررسی‌های استراتژیک نهاد ریاست‌جمهوری خبر داد.

برنامه تامین سالانه ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون متر مکعب آب برای دریاچه ارومیه

به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني سازمان حفاظت محيط‌زيست در اين نشست كه با حضور حسام‌الدين آشنا، مشاور رئيس‌جمهور و رئيس مركز بررسي‌هاي استراتژيك رياست‌جمهوري، گري لوييس، نماينده مقيم برنامه عمران سازمان ملل متحد، استاندار آذربايجان غربي و نمايندگان ستاد احياي درياچه اروميه و نمايندگان ساير دستگاه‌هاي دولتي ذيربط برگزار شد، ضمن گفت‌وگو درخصوص ابعاد و به‌كارگيري رويكردهاي مشاركتي در فرايند احياي درياچه اروميه، ارتباط اين رويكرد با پروژه‌هاي در دست اجرا مورد بررسي قرار گرفت.

حسام‌الدين آشنا، مشاور رئيس‌جمهور در اين كارگاه ضمن اشاره به تأكيد رياست‌جمهوري نسبت به ضرورت احياي درياچه اروميه، رويكرد يا شيوه مواجهه با تخريب درياچه را بسيار مهم بر‌شمرد و اين نشست را فرصت مناسبي براي بررسي ظرفيت‌هاي رويكرد مشاركتي و نقاط قوت و ضعف آن، امكان‌سنجي به‌كارگيري اين رويكرد در ساير تالاب‌هاي كشور و بررسي كارآمدي آن در مقايسه با ساير رويكردها عنوان كرد.

گري لوييس هم در اين نشست با بر شمردن ويژگي‌هاي منحصر‌به‌فرد ايران، بر لزوم توجه ويژه به مسائل زيست‌محيطي كشور و اثرات سوءتخريب محيط‌زيست بر زندگي روزمره و امنيت زيستي مردم تأكيدكرد و گفت: اصلي‌ترين اولويت برنامه عمران ملل متحد در ايران تلاش براي حل مسائل زيستي است.

مدير ملي طرح حفاظت از تالاب‌هاي ايران با بيان اهميت خدمات و كاركردهاي تالاب‌ها ميان جوامع انساني، اظهار داشت: وقتي تالابي از بين مي‌رود بسياري از خدماتي كه به جوامع انساني ارائه مي‌كرده، نابود مي‌شود و در وهله اول معيشت جوامع محلي اطراف تالاب را تحت‌تأثير قرار خواهد داد.

محسن سليماني‌روزبهاني افزود: محدوديت شديد منابع آب و رقابت بين كاربري‌هاي مختلف براي بهره‌برداري، عدم‌رعايت حقابه تالاب‌ها و برداشت بي‌رويه از منابع زيرسطحي از ديگر مشكلات تالاب‌هاي ايران و درياچه اروميه است. وي با اشاره به برنامه‌هاي حفاظت و احياي تالاب‌هاي ايران افزود: براي مديريت مناطق حفاظت شده و تالاب‌ها تلاش كرديم تا رويكرد سنتي را به رويكرد زيست‌بومي و زيست‌نگر تغيير دهيم كه در قالب اين طرح جوامع محلي و كشاورزان نقش كليدي و اصلي را ايفا مي‌كنند.

سليماني در پايان افزود: در اين كارگاه پروژه «همكاري در احياي درياچه اروميه از طريق الگوسازي مشاركت مردمي در استقرار كشاورزي پايدار و حفاظت محيط‌زيست» به‌عنوان يك نمونه موردي از تلاش براي به‌كارگيري رويكردهاي مشاركتي ارائه شد و در طول كارگاه هريك از دست‌اندركاران تجربيات و درس‌آموخته‌هاي موفق خود از اجراي پروژه در منطقه را عنوان كردند.

کد خبر 326159

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha