همشهری آنلاین: عضو پژوهشکده پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر اصفهان گفت: در سرزمین آفتاب‌خیر ایران، آلودگی هوا موجب کاهش شدید ویتامین دی در بین اکثر ایرانیان شده است به طوری که اکنون بسیاری از ایرانیان نیازمند مصرف قرص ویتامین دی حداقل با دوز کم هستند.

آلودگی هوا کمبود ویتامین دی در ایران آفتاب‌خیز را افزایش داده است

به گزارش ایرنا، رویا کلیشادی، روز سه‌شنبه در میزگرد سلامت و آلودگی هوا در چهارمین همایش ملی مدیریت آلودگی هوا در سالن همایش‌های صدا و سیما افزود: عوارض آلودگی‌ها به خصوص برای کودکان درمان قطعی ندارد و اگر عدم تعادل سلولی ایجاد شد، بیماری‌های مزمن در کودکان ایجاد می‌شود که گاهی تا آخر عمر آن‌ها را درگیر می‌کند.

وی ادامه داد: در کشور آفتاب‌خیزی مانند ایران نیابد کمبود ویتامین دی وجود داشته باشد، اما آلودگی هوا باعث افزایش میزان کمبود ویتامین دی در بین ایرانیان شده است.

کلیشادی افزود: کمبود ویتامین دی اکنون یکی از شایع‌ترین علل بروز بیماری‌های مختلف از جمله بیماری‌های قلبی-عروقی، ام اس، سرطان و بیماری‌های مزمن در بین همه مردم و به خصوص نسل جوان است، به طوری که در پروتکل جدید وزارت بهداشت از همه مردم خواسته شده است که با مشورت پزشک مقداری از مکمل خوراکی ویتامین دی استفاده کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: مواد شیمیایی موجود در آلاینده‌های هوا فعالیت غدد درون‌ریز را دچار اختلال می‌کند و باعث افزایش چربی خون و چاقی می‌شود.

کلیشادی گفت: مطالعات نشان داده مواد پلاستیکی موجود در شیشه شیر و اسباب‌بازی‌ها نیز موجب افزایش بیماری‌های مزمن می‌شود البته در مورد شیشه شیرهای موجود در ایران این آلودگی وجود ندارد و سلامت آن‌ها در سازمان غذا و دارو تایید شده است.

وی افزود: اگر مواجه خود را با آلاینده‌های هوا و مواد شیمیایی کم کنیم، با کاهش خطر چربی خون و چاقی می‌توانیم شیوع بسیاری از بیماری‌های مزمن را کم کنیم و بروز این بیماری‌ها را به تاخیر بیندازیم.

کد خبر 321471

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha