دوشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: گزارشی که در کنگره سالانه کشورهای اروپایی در مورد مقابله با روماتیسم ارایه شد، نشان می‌دهد که آلودگی هوا می‌تواند موجب التهاب مجاری تنفسی و ایجاد نوع SLE بیماری لوپوس در کودکان و بزرگسالان شود.

آلودگی هوا با بروز بیماری لوپوس مرتبط است

به گزارش ایرنا، این تحقیقات که در برزیل انجام شد، رابطه مستقیم موجود بین ذرات معلق آلودگی هوا و ایجاد بیماری لوپوس را به اثبات رسانده است.

در تحقیقات پیشین، ارتباط بین آلودگی ناشی از ذرات معلق هوا و بستری شدن در بیمارستان به دلیل روماتیسم کودکان شناسایی شده بود.

بر اساس آمار سازمان جهانی بهداشت، یک هشتم از تمامی موارد مرگ و میر در جهان، ناشی از آلودگی هوا است. به این ترتیب آلودگی هوا بزرگ‌ترین عامل زیست محیطی مرگ و میر در جهان محسوب می‌شود.

لوپوس یک بیماری خودایمنی است که 90 درصد مبتلایان به آن را زنان تشکیل می‌دهند؛ این بیماری به دو نوع DLE و SLE تقسیم‌بندی می‌شود. نقطه هدف DLE معمولا پوست است و روی ارگان‌های دیگر بدن تاثیر نمی‌گذارد. نوع SLE جدی‌تر است و علاوه بر پوست، اندام‌های حیاتی را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. در نوع شدید بیماری، بافت مفاصل و عضلات و غشای ریه، قلب، کلیه‌ها و مغز آسیب می‌بیند. تشنج، افسردگی، گیجی و سکته مغزی، از عوارض لوپوس هستند.

بیماری‌های خودایمنی به بیماری‌هایی گفته میشود که در آن سیستم ایمنی، بافت‌های سالم بدن را به عنوان یک عامل خارجی فرض و به آنها حمله می‌کند.

به گزارش بنیاد لوپوس آمریکا، خستگی و ناتوانی از مهم‌ترین و اولین نشانه‌های لوپوس است. در مراحل بعدی علایمی مانند سردرد، درد مفاصل، تب، کم خونی، ریزش مو، تورم در ناحیه دست و پا و اطراف چشم، لخته شدن غیرطبیعی خون، سفید شدن یا آبی شدن انگشتان در سرما، حساسیت پوست نسبت به نور خورشید و زخم‌های پروانه‌ای شکل روی بینی و گونه دیده می‌شود.

کد خبر 336899

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha