شنبه ۳۱ شهریور ۱۳۸۶ - ۰۸:۱۵
۰ نفر

سمیه شرافتی: تعداد کودکان مبتلا به فشار خون به دلیل افزایش تعداد کودکان چاق رو به فزونی است.

حدود 50 سال قبل مطرح کردن اینکه کودکان هم ممکن است به عارضه بالا رفتن فشار خون دچار شوند، خنده‌آور بود، ولی امروز متاسفانه این مسئله حقیقتی است که کتمان کردن آن مشکل است.

شاهد این قضیه هم این است که به گزارش واشنگتن‌پست، مطالعات انجام گرفته از دهه 80 میلادی تا‌کنون آمار نگران‌کننده ای از افزایش فشار خون در کودکان آمریکایی را به اثبات رسانده است.

 تحقیقات انجام شده بر روی 30 هزار فرد 8 تا 18 ساله، از دهة 1960 نشان می‌دهد که این بیماری از اواخر دهه 1980 به صورت بیماری چاقی بروز کرده و رو به افزایش نهاده است و هر روز هم بر تعداد تلفات ناشی از آن اضافه می‌شود.

 در آمریکا تخمین زده شده که دو میلیون کودک بیماری فشار خون دارند ولی حدود سه چهارم آنها از بیماری خود خبر ندارند.

 این درحالی است که تعداد کودکان مبتلا به فشار خون به دلیل افزایش تعداد کودکان چاق رو به فزونی است.این آمار طی هفته جاری از سوی انجمن قلب آمریکا در مجله گردش خون منتشر شده است.

بنابراین گزارش که در آن عوامل مؤثر در بالا رفتن گردش خون و عروق قلبی بررسی شده، ابتلا به فشار خون بالا در کودکان نگرانی‌های زیادی برای خانواده‌ها به وجود آورده است.

 این در حالی است که عدم تشخیص بیماری فشار خون در کودکان منجر به صدمه دیدن اعضای مهم بدن همچون قلب، کلیه و اعصاب می‌شود.

 اما با وجود اینکه بررسی فشار خون در کودکان به تامل بیشتری نیاز دارد به نظر می‌رسد بسیاری از پزشکان آمریکا این زحمت را به خود نمی‌دهند چون معتقدند بیماری فشار خون مخصوص بزرگسالان است.

 با این اوصاف در حالی که بیش از یک میلیارد نفر در سراسر دنیا از افزایش فشار خون رنج می‌برند و این آمار تا سال 2025 دو برابر خواهد شد، در ایالات متحده از هر ۴ نفر ۳ نفر به بیمارى فشار خون بالا مبتلا است. اکثر این بیماران از درمان کافى و مؤثر برخوردار نیستند و این مسئله آنها را در معرض حمله قلبى و یا سکته قرار مى‌دهد.

کارشناسان معتقدند الگوهای غلط و ناسالم زندگی در دنیای پیشرفته امروز به این معنی است که تا 15 سال آینده شمار تلفات ناشی از فشار خون بالا به 56/1 میلیارد نفر خواهد رسید، در حالی که در سال 2000 این رقم 972 میلیون نفر بوده است. اما هنوز بسیاری از بیماران بر این باورند که فشار خون بالا بیماری قابل درمانی است و یا اینکه می‌توانند در صورت پایین آمدن میزان فشار خون مصرف دارو را متوقف کرده یا کاهش دهند.

به همین دلیل کارشناسان معتقدند پزشکان باید این پیغام را به گوش همگان برسانند که فشار خون بالا نخستین علامت و هشداری است که تاکید می‌کند بسیاری از اعضای بدن تحت حمله هستند. ضمن اینکه این نشانه‌ به سهولت قابل اندازه‌گیری است.

کد خبر 32055

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز