پنجشنبه ۱ فروردین ۱۳۸۷ - ۱۹:۰۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: ازدواجی سعادتمند برای فشار خون شما خوب است، اما ازدواجی پرتنش از لحاظ تاثیر بر فشار خون از مجرد بودن هم بدتر است.

به گزارش آسوشیتدپرس جولیان هولت - لانستد سرپرست این تحقیق می‌گوید یافته دوم مایه تعجب است، زیرا بررسی‌های قبلی نشان داده بود که افراد متاهل نسبت به مجردها سالمتر می‌مانند.

هولت- لانستد که استادیار روانشناسی در دانشگاه بریگهام یانگ است می‌گوید تحقیقات بیشتری لازم است تا معلوم شود، آیا این یافته از لحاظ  سلامتی درازمدت افراد هم تاثیری به جای می‌گذارد یا نه.

این بررسی بر روی 224 فرد متاهل و 99 فرد مجرد انجام شد. این داوطلبان فشار خون‌شان را به صورت اتفاقی در طول 24 ساعت ثبت کردند. افراد متاهل همچنین پرسشنامه‌ای را درباره ازدواج پر کردند.

تجزیه و تحلیل نشان داد که هرچه رضایت افراد از ازدواج بیشتر باشد و زوج‌ها سازگاری بیشتری داشته باشند، میانگین فشار خون پایین‌تری در طول 24 ساعت و در طول روز دارند.

اما زوج‌های که در میزان رضایت پایینی از ازدواج‌شان داشتند، دارای فشار خون میانگین بالاتری نسبت به افراد مجرد داشتند، به طوری که فشار خون آنها در طول روز در حد هشداردهنده‌ای بالا می‌رفت.

دکتر کارن ماتیوز استاد روانپزشکی، روانشناسی و اپیدمیولوژی در دانشگاه پیتسبورگ که در زمینه بیماری‌های قلبی و فشار خون بالا تحقیق می‌کند، اما در این تحقیق شرکت نداشت، در این باره  می‌گوید: "به نظر من این نتایج ارزش توجه کردن را دارد."

او می‌افزاید تا به حال تحقیقات معدودی خطر فشار خون بالا را نه صرفا بر اساس تجرد و تاهل بلکه بر اساس کیفیت ازدواج ارزیابی کرده‌اند.

به گفته  دکتر برایان بیکر استادیار روانپزشکی در دانشگاه تورونتو بر اساس این یافته‌ها تا آنجایی که به فشار خون مربوط است، کیفیت ازدواج مهمتر از ازدواج کردن یا نکردن است. 

کد خبر 46931

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز