چالش مدیریت در کشور نکته‌ای بود که شهردار تهران دیروز در همایش سراسری و کارگاه‌های تخصصی آموزشی الزامات اقتصاد مقاومتی بر پایه اقتصاد دانش‌بنیان به آن اشاره کرد و گفت: تا بحث مدیریت درهمه موضوعات درست نشود هرچه برنامه و امکانات هم داشته باشیم به هدر خواهد رفت.

قالیباف

سالن همايش‌هاي صدا و سيما صبح ديروز محل برپايي گردهمايي با حضور وزراي دولت و كارشناسان و استادان رشته اقتصاد بود. در اين همايش شركت‌كنندگان با توجه به شرايط بي‌ثباتي اقتصادي پيش روي كشور و بحران‌هاي منطقه‌اي درباره راهكارهايي كه كشور را به سمت ثبات و تأثيرگذاري در منطقه هدايت مي‌كند صحبت كرده و تدابير لازم را به‌منظور بالابردن قدرت تحمل شوك‌هاي احتمالي در بعد بين‌المللي براي كشور ارائه كردند.

شهردار تهران نيز در همايش ديروز به‌عنوان يكي از سخنرانان اصلي اشاره كوتاهي به عملكرد شهرداري تهران در حوزه اقتصاد مقاومتي داشت. قاليباف براي روشن شدن موضوع به ذكر نمونه‌اي پرداخت و گفت: در شهرداري تهران تلاش كرديم بي‌برنامه حركت نكنيم البته ممكن است اشكالاتي هم بوده باشد. به هر حال ساختار اجرايي كشور دركل مشكل اساسي دارد و ناكارآمدي به ماهم به‌عنوان يكي از زيرمجموعه‌هاي آن منتقل مي‌شود اما فارغ از آن معتقديم بايد عرضه اجراي آنچه را نوشتيم داشته باشيم كه دراين باره ما به بيش از 95درصد هر آنچه تصميم گرفتيم و به‌عنوان برنامه نوشتيم، عمل كرديم.

قاليباف همچنين از تلاش براي كاهش هزينه‌هاي جاري و نگهداشت در شهرداري سخن گفت به‌نحوي كه نسبت هزينه‌هاي جاري به توسعه‌اي در وضعيت 30به 70است و به گفته وي تحقق اين مهم ‌سخت است. وي در بخش ديگري از سخنان خود از اهميت اقتصاد مقاومتي سخن گفت و اينكه چون ما به لحاظ تمدني و از لحاظ بنياد اعتقادي انقلاب اسلامي با جهان سلطه در تقابل هستيم بايد به اين مهم درحوزه اقتصاد مقاومتي توجه داشته باشيم و اين همان ترجمان مديريت جهادي در حوزه اقتصاد مقاومتي است كه منجر به جلوگيري از فشارهاي وارده مي‌شود.

  • توجه به اقتصاد مقاومتي در هر شرايطي

از نظر شهردار تهران فقط تحريم نيست كه مي‌تواند منجر به فشار براقتصاد ما شود بلكه فشارهاي اقتصادي جهاني نظير آنچه در سال2008 اتفاق افتاد نيز مي‌تواند به ما شوك اقتصادي وارد كند. بنابراين ما حتي در شرايط پساتحريم نيز بايد از اقتصاد مقاومتي پيروي كنيم.

وي در تعريف شاخصه‌هاي اقتصاد مقاومتي به كم‌كردن فشارها و تقليل پيامدهاي رانت‌خواري، فساد، عدم‌شفافيت و ناكارآمدي درسيستم اشاره كرد و گفت: همه اقتصاد مقاومتي هم اين نيست كه سهم درآمد از نفت را كاهش دهيم بلكه مديريت دانش‌بنيان يعني انضباط بخشي به دانايي و تبديل اين دانايي به موتور محركه در خلق ارزش افزوده كه بسيار كليدي و مهم است.

به گفته قاليباف، رابطه بين توليد علم و دانشگاه با حوزه مديريت و اجرا عملا صفر است. از نظر شهردار تهران نظام ارتباطي مشخصي بين ساختار آموزشي و علمي با حوزه صنعت و اجرا وجود ندارد امري كه باعث مي‌شود ما هزينه هنگفتي صرف تربيت مختصصان كنيم اما آنها جذب شركت‌هاي بزرگ دنيا شوند آن وقت يك اضافه هزينه گزاف مي‌كنيم براي واردات تكنولوژي. البته ‌اي كاش تكنولوژي بود. در فهرست واردات چوب بستني هم هست كه حتي اگر پول زيادي هم داشته باشيم حيف است به اين چيزها دهيم.

تأكيد شهردار تهران اين بود كه مولد بودن يعني قدرت، ثروت، معرفت و منزلت توليد كنيم.هر كشوري اين 4عنصر را توليد كند مولد است. البته اهميت تبديل اين قدرت‌ها به يكديگر كمتر از توليد نيست. وي با بيان اينكه در حوزه فرهنگي و اجتماعي كارمان قابل‌قبول نبوده، گفت: نهادهاي اجتماعي ما در جامعه هيچ وقت بهايي به خلاقيت، نوآوري علم و توسعه ندادند اما هميشه مشوق محافظه كاري و رانت جويي بودند. نظام اقتصادي ما هم هميشه به غلط دنبال رسيدن به سودهاي كلان و سهل‌الوصول بود به همين دليل در امر تحقيقات و نوآوري عملكرد ما مايل به صفر است.

  • نظام اجرايي و اداري رهاست

قاليباف در توضيح يكي ديگر ازمعضلات جدي اقتصادي گفت: توليد‌كنندگان ثروت نامشروع نبايد امنيت داشته باشند اما وضعيت اين است كه ثروت پاك و نجس ديگر فرقش معلوم نيست و همه با يك چوب رانده مي‌شوند. اين درحالي است كه همه ما مشكلات را مي‌دانيم، مدعي هستيم كه مي‌خواهيم آنها راحل كنيم ولي دريك اقتصاد وامانده فرورفته‌ايم. نظام اجرايي و اداري ما آنچنان رهاست كه هيچ بهبودي بين فروش نفت بشكه 12دلاري يا 120دلاري درآن مشاهده نمي‌شود كه هيچ، وضعيت كشور بدتر هم مي‌شود.

شهردار تهران چنين نتيجه گرفت كه مشكل كشور پول نيست چون قريب 800ميليارد دلار دريك دهه هزينه مي‌شود اما درحوزه اشتغال‌زايي وضع بدتر مي‌شود. قاليباف افزود: ما در سال 64، يك ميليون و 860هزار متولد داشتيم كه بالاترين ميزان زاد و ولد بود. در آن دوره ابتدا مشكل پوشك سپس مشكل شيرخشك به‌وجود آمد. اين متولدين به سن مدرسه كه رسيدند مدارس 3شيفته شد.به كنكور كه رسيدند همه پشت كنكوري شدند.

آنها هم‌اكنون به سن ازدواج و اشتغال رسيده‌اند و باز همچنان با مشكل مواجه هستند و نظام اجرايي و اداري كشور نتوانسته هيچ كدام از اين مشكلات را اصلاح كند. من عرض مي‌كنم 7 تا 8سال آينده ما با بحران پيري و تأمين اجتماعي مواجهيم. بنابراين ما نيازمند اين هستيم كه نگرش‌ها و رويكردهايمان را در يك فرايند درست و براساس يك مديريت پويا به‌كار ببريم.

در اين همايش سراسري كه اقتصاد مقاومتي و الزامات آن نام داشت حجت‌الاسلام سيدحسن ابوترابي فرد نايب‌رئيس مجلس، محمود واعظي وزير ارتباطات، حميد چيت‌چيان وزير نيرو، سورنا ستاري معاون علمي و فناوري رئيس‌جمهور، بيژن زنگنه وزير نفت، فرشاد مومني رئيس مركز مطالعات دين و اقتصاد و محمدرضا واعظ مهدوي معاون سازمان مديريت و برنامه‌ريزي كشور هم حضور داشتند و همگي درباره سياست‌هاي ابلاغي مقام معظم رهبري درباره اقتصاد مقاومتي با محوريت اقتصاد دانش‌بنيان به ارائه نظرات خود پرداختند.

معاون سازمان مديريت و برنامه‌ريزي كشور در سخنان خود يكي از الزامات تحقق اقتصاد مقاومتي را در كشور پرهيز از تصميمات خلق الساعه، سليقه‌اي و مديريت‌هاي غيرمبتني بر علم اعلام كرد و گفت: وجود 350هزار دلار ذخاير منابع طبيعي در ايران به اين معناست كه مي‌توانيم 35سال بدون دغدغه و مشكل كشور را اداره كنيم. دراين مسير نياز داريم از اختلافات كوچك بپرهيزيم تا بتوانيم از منابعي كه در اختيار داريم استفاده‌هاي بزرگ ببريم و اگر در حفظ منابع طبيعي كشور كوتاهي كنيم به مردم خيانت كرده‌ايم.

محمود واعظي، وزير ارتباطات نيز معتقد بود با تكيه بر سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي مي‌توانيم كشور را نجات دهيم.
حجت‌الاسلام ابوترابي فرد نيز در سخنان خود از ضرورت تحول بنيادي در حوزه مديريت كشور سخن گفت زيرا از نظر وي يكي از موانع حركت به سمت اقتصاد مقاومتي و دانش بنيان، نبود انضباط مديريتي و مديريت مبتني برهزينه است كه بايد تبديل به مديريت مبتني بر دانش شود.

نايب‌رئيس مجلس شوراي اسلامي يكي از دستاوردهاي اين تحول را متناسب‌سازي‌ حجم دولت با وظايف حاكميتي و واگذاري امور غيرحاكميتي به مردم دانست. حميد چيت‌چيان، وزير نيرو نيز به‌عنوان سخنران بعدي اين همايش مخاطب سياست‌هاي كلي اقتصاد مقاومتي را فقط دولت ندانست و افزود: مخاطب آن بخش خصوصي و تعاوني، مجلس و قوه قضاييه نيز هست.

سورنا ستاري، معاون علمي و فناوري رئيس‌جمهور نيز با ابراز خوشحالي بابت اينكه فرهنگ اقتصاد دانش‌بنيان دركشور در حال توسعه است از وجود بيش از 2هزار شركت دانش بنيان در كشور و فروش 7500ميليارد دلاري اين شركت‌ها سخن گفت و اظهار اميدواري كرد كه درصورت ادامه اين روند سهم بيشتري از درآمدهاي كشور از محل شركت‌هاي دانش بنيان تأمين خواهد شد. يكي ديگر از سخنرانان ديروز همايش اقتصاد مقاومتي فرشاد مومني، رئيس مركز مطالعات دين و اقتصاد بود.

وي با اشاره به اينكه از سال84 تا 90كشور دچار عقب‌افتادگي غيرعادي شد، گفت:‌ بايد با طرح اين قضايا بدون زدوخوردهاي جناحي بلكه با استناد به علم و منطق بررسي‌هاي ريشه‌اي صورت گيرد كه دراين سال‌ها چرا براي دستيابي به هر يك واحد رشد اقتصادي 5برابر دلارنفتي بيشتري خرج شد، در يك دوره 10ساله هزار ميليارد دلار به اقتصاد كشور تزريق شد اما اندازه جمعيت شاغل تغيير محسوسي نيافت يا با توجه به اينكه بحران آب وضعيت جدي و حادي دارد چرا اثر اين فهم در زندگي و در رفتار جمعي و فردي ما منجر به تغيير نشد؟

کد خبر 320496

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha