دوشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: شهردار تهران با تاکید بر لزوم اجرای دقیق اقتصاد مقاومتی در کشورمان گفت: تولید ثروت نامشروع نباید در کشورمان امنیت داشته باشد. متاسفانه تولید ثروت پاک و نجس در کشورمان با یک نگاه دیده می‌شود و این از چالش‌های جدی کشورمان است.

به گزارش ايسنا، محمدباقر قالیباف در همایش سراسری الزامات اقتصاد مقاومتی درخصوص اجرای برنامه‌های شهرداری تهران در راستای اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: در مورد شهرداری تهران تلاش کردیم بی‌برنامه حرکت نکنیم و هر آنچه که در ابتدای سال نوشته می‌شود، اجرا کنیم. در حقیقت مهم این موضوع است که هر آنچه که می‌نویسیم عمل کنیم فارغ از اینکه این نوشته‌ها و برنامه‌ها صحیح است یا خیر؟

وی افزود: در مرحله دیگری برای اجرای دقیق اقتصاد مقاومتی در شهرداری تهران از افزایش هزینه‌های جاری جلوگیری کرده‌ایم. در حقیقت بین 28 تا 30 درصد بودجه در حوزه نگهداشت و جاری هزینه شده و 70 درصد بودجه در حوزه توسعه‌ای مصرف شده است. البته اشکالاتی در مجموعه شهرداری تهران وجود دارد اما باید بپذیریم در ساختار اداری کشور مشکلات بسیاری وجود دارد و شهرداری تهران نیز به عنوان زیرسیستم، برخی از این مشکلات را دارد.

شهرداری تهران با تاکید بر اهمیت اقتصاد مقاومتی در کشورمان افزود: اقتصاد مقاومتی برای کشورمان اهمیت دارد؛ چراکه به لحاظ بنیادی با جهان سلطه در تقابل هستیم و این موضوع زمانی پایان خواهد یافت که یا کشور ما و یا جهان سلطه در ماهیت خود تغییر ایجاد کند.

قالیباف ادامه داد: مقاومت برای جلوگیری از فشارهایی که به کشورمان وارد می‌شود، الزاما تنها فشارهای ناشی از تحریم‌ها نیست. در موقعیتی که به اقتصاد جهانی شوک وارد می‌شود، بی‌تردید این شوک بر روی اقتصاد کشور ما نیز اثرگذار خواهد بود. برهمین اساس در دوران پساتحریم نیاز بیشتری به اقتصاد مقاومتی خواهیم داشت.

وی کاهش فشارها و اصلاح عدم شفافیت در سیستم را دو پیامد اقتصاد مقاومتی خواند و افزود: مدیریت دانش و انضباط‌ بخشی به دانایی و تبدیل آن به موتور محرکه در خلق ارزش افزوده از اهمیت بسیاری برخوردار است. برای حرکت در مسیر اقتصاد دانش‌بنیان که در حقیقت همان اقتصاد مقاومتی است، باید در بستری حرکت کنیم که انضباط‌ بخشی به دانایی به طور کامل محقق شود.

شهردار تهران تاکید کرد: در حال حاضر رابطه تولید علم، دانشگاه‌ها و مراکزعلمی با حوزه مدیریت و اجرایی قطع شده است. در حقیقت نیروهای کارآمد علمی ما هیچ گاه رابطه جدی با بخش صنایع نداشته‌اند که این امر یکی از چالش‌های اساسی کشورمان محسوب می‌شود. در حقیقت هزینه بسیاری برای تربیت نیروی انسانی متخصص صرف می‌شود اما این نیرو رها شده و از این بدتر اینکه برای واردات تکنولوژی نیز هزینه بسیاری می‌کنیم، در حقیقت صرف هزینه در این دو بخش نهایتا به ضرر کشور منتهی می‌شود.

قالیباف با اشاره به اینکه اقتصاد کشور در گروی مولد بودن آن است، گفت: باید قدرت، ثروت، معرفت و منزلت تولید کنیم در حقیقت هر کشوری که این 4 عنصر را تولید کند، یک کشور مولد است؛ البته تبدیل این 4 اصل به یکدیگر نیز ارزشی هم پایه تولید آنها دارد. در طول تاریخ تبدیل قدرت و ثروت به یکدیگر به صورت سنتی و متاسفانه از راه‌های نادرست را شاهد بوده‌ایم، اما باید بدانیم که تبدیل ثروت به معرفت و منزلت نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است و کشوری موفق خواهد بود که بتواند این 4 اصل را به درستی به یکدیگر تبدیل کند.

وی ادامه داد: متاسفانه همیشه به دنبال رسیدن به یک پول هنگفت در کمترین زمان ممکن بوده‌ایم و هیچ‌گاه به تحقیقات و نوآوری بها داده نشده است. نباید در کشور تولید ثروت نامشروع امنیت داشته باشد. متاسفانه امروز تولید ثروت پاک و نجس با یک نگاه دیده می‌شود که این از چالش‌های جدی کشورمان محسوب می‌شود.

شهردار تهران تاکید کرد: تمامی این موضوعات را می‌دانیم، به درستی می‌فهمیم و خواهان تغییر آنها هستیم اما متاسفانه در یک اقتصاد وامانده‌ای فرو رفته‌ایم که میان نفت بشکه‌ای 12 دلار و 120 دلار فرقی وجود ندارد و در یک فاصله زمانی 7 ساله هیچ فرقی در کشور ایجاد نمی‌شود، بلکه گاهی وضعیت بدتر شده است. حدود 900 میلیارد دلار در یک دهه هزینه می شود اما در حوزه اشتغال هیچ تفاوتی را شاهد نیستیم.

قالیباف با اشاره به رشد زاد و ولد در سال‌های ابتدایی انقلاب اسلامی گفت: از موج نیاز آن روزها به پوشک و شیر خشک تا موج کنونی نیاز به اشتغال، مسکن، ازدواج و پیری به درستی مشکلات پیش‌بینی نشد و موفق عمل نکردیم. در حقیقت نظام اداری کشور نتوانست حتی یکی از این موج‌ها را پیش‌بینی و با تدابیر لازم آن را اصلاح کند. در دوره‌ای پس از افزایش زاد و ولد با مشکل شیر خشک و پوشک مواجه شدیم و در دوره‌های بعد با مدارس چند شیفتی و کنکور برای ورود به دانشگاه. در سال‌های آینده نیز با بحران پیری مواجه می‌شویم و تدبیر ساخت خانه یا حل مشکل ازدواج در سال‌های آینده دیگر نیاز جامعه نخواهد بود.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی‌های اقتصادی توسط سران اقتصادی کشور گفت: درحوزه اقتصادی باید به عقب بازگردیم و بررسی کنیم که آیا برنامه‌های قبلی حتی در حد 25 درصد اجرایی شده است؟ به هر دلیلی در این واماندگی اقتصادی هر چه پول، منابع و دستورالعمل‌های درست و غلط برای سیستم پیش‌بینی کنیم، به نظر من ما را ناکارآمدتر خواهد کرد. باید نگرش و رویکردهای خود را در یک فرآیند درست و تحت یک مدیریت پویا اصلاح کنیم.

شهردار تهران تاکید کرد: چالش اصلی ما در کشور مدیریت است و باید این موضوع را اصلاح کنیم. در اقتصاد مقاومتی نیز رکن اصلی همین مدیریت است و با اصلاح آن می‌توانیم کارها را به پیش ببریم.

کد خبر 320418

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha