همشهری‌آنلاین: صندوق کودکان سازمان ملل متحد، یونیسف،اعلام کرد:اقدام‌های گروه افراطی بوکوحرام مانع مدرسه رفتن بیش از یک میلیون نفر کودک شده است.

Boko Haram violence

یونیسف با اعلام این مطلب افزود: نبود آموزش زمینه‌ای برای افراط‌گرایی در نیجریه و بسیاری از کشورهای همسایه این کشور است.

به گزارش واحد مركزي خبر به نقل از خبرگزاری فرانسه، به گفته یونیسف بیش از دو هزار مدرسه در نیجریه، کامرون، چاد و نیجر تعطیل شده‌اند. این چهار کشور بیش‌ترین صدمه‌ها را از حمله‌ها، غارت و آتش سوزی‌های گروه اسلام‌گرای بوکوحرام متحمل شده‌اند.

محمد بوهاری، رئیس‌جمهور نیجریه به ارتش دستور داده است تا پایان سال به خشونت های بوکوحرام پایان دهد. اما حتی در صورت پیروزی ارتش در برابر اسلام‌گرایان بوکوحرام، متخصصان خاطر نشان می‌کنند دولت با مشکلات اجتماعی ناشی از دسترسی نداشتن یک نسل از کودکان به تحصیل دست به گریبان خواهد بود.

مانوئل فونتن، مدیر منطقه‌ای یونیسف برای مرکز و غرب آفریقا اعلام کرد :« هر چه‌قدر مدت طولانی‌تری کودکان به مدرسه نروند، به همان اندازه بیشتر در معرض سوء رفتار، ربوده شدن و استخدام در گروه‌های مسلح قرار خواهند گرفت ».

شورش بوکوحرام و سرکوب بی‌رحمانه آن به دست نیروهای امنیتی از سال 2009 تاکنون به کشته شدن 17 هزار نفر و آواره شدن دو میلیون و 600 هزار نفر منجر شده است.

در زبان هوسایی، رایج‌ترین زبان در شمال نیجریه، نام گروه بوکوحرام «آموزش به سبک غربی گناه است» معنا مي‌شود.مدارس، دانش‌آموزان و معلمان از اهداف حمله‌هاي گروه بوکوحرام هستند.

به گفته یونیسف در كنار موفقيت ارتش نیجریه و آزادسازي برخي منطقه‌ها از کنترل بوکوحرام ،تعدادي از مدارس بازگشایی شده‌اند اما برخی از آنها با ازدحام دانش آموزان و کمبود تجهیزات و امکانات مواجهند.

کد خبر 318959

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha