یکشنبه ۲۵ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۶:۴۵
۰ نفر

حسین سبحانی‌نیا: طرح قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست گروه‌های تروریستی از سوی آمریکا در حالی به شکست منجر شد که از همان ابتدا، مکر آمریکا در ایجاد یک خط تبلیغاتی جدید و منفی علیه ایران مشخص بود.

در واقع طرح نام سپاه در فهرست مذکور درست در ایامی که در ایران به نام روز پاسدار معرفی می‌شود کار حساب شده‌ای بود از سوی آمریکا که در جهت تخریب چهره عمومی این نهاد صورت می‌گرفت.

از سوی دیگر طرح این مسئله در آستانه برگزاری اجلاس جنبش کشورهای غیر متعهد در کشورمان بود که نشان می‌داد آمریکا در حضور اعضای کشورهای غیر متعهد تلاش دارد با ایجاد یک خط تبلیغاتی منفی، فضای مثبتی را که در ایران و به نفع ما در حال شکل گیری است تحت تأثیر قرار داده و در ادامه، این جو مثبت را به دلخواه خود منفی نشان دهد.

این سناریوی آمریکا با ورود غیر منتظره جرج بوش به بغداد و تکرار اتهامات همیشگی آنها علیه ایران از جمله دخالت نیروهای ایرانی در عراق تکمیل شد.

با تمام این احوال، آمریکا بعد از ارزیابی‌های همه جانبه متوجه شد که دیگران نه‌تنها  این خط را دنبال نمی‌کنند بلکه جامعه بین المللی، ایران را قربانی تروریسم می‌داند و اقدام آمریکا را اقدامی واهی می‌پندارد.

مسئولان کاخ سفید بهتر از هر کسی می‌دانند که سپاه علاوه بر اینکه در مقابله با تروریسم از نهادهای فعال منطقه است بلکه خود نیز مورد هدف تروریسم بوده است.

از سوی دیگر شکست این طرح از آنجایی قابل پیش بینی بود که اجرای آن براساس یک بغض کهنه‌ای که آمریکا از سپاه پاسداران به دل داشت شکل گرفته بود.

اینکه آنها در منطقه مدام نیرویی را در مواجهه با سیاست‌های زیاده‌خواهانه خود می‌بینند که علاوه بر امور دفاعی در قبال مسائل سیاسی نیز مواضع قابل تحلیل اتخاذ می‌کند.

طبیعی است که این موضوع را تاب‌نیاورده و اقدام به واردآوردن اتهامات بی‌پایه و اساس برای تخریب چهره سپاه پاسداران نمایند. به هر حال با وجود شکست این طرح و عقب‌نشینی آمریکا باز هم می‌بینیم که کاخ‌سفید نشینان از اعمال تحریم‌هایی علیه بخش‌هایی از تنه سپاه پاسداران صحبت می‌کنند.

 این تحریم‌ها به خصوص در امور دفاعی ما نه امروز بلکه از اول انقلاب صورت می‌گرفته و نه تنها نتوانسته کاری از پیش ببرد بلکه بدنه قوای نظامی ما را تقویت کرده و به سمت خود اتکایی سوق داده است.

عضو  کمیسیون
امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس

کد خبر 31630

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز