دوشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۴ - ۰۶:۰۰
۰ نفر

علی‌اصغر محمدی: درحالی‌که تغییرات دمایی در چند روز اخیر نوسان زیادی داشته و در برخی مناطق کشور سرمای زودرس حاکم شده، برخی مدیران مدارس سامانه گرمایشی را با استناد به اینکه «طبق قانون ما باید بخاری‌ها را از ۱۵آذر روشن کنیم»، راه‌اندازی نمی‌کنند و دانش‌آموزان در کلاس‌ها از سرما می‌لرزند.

مدرسه-بخاری

پدر يكي از دانش‌آموزان استان كردستان به همشهري مي‌گويد: «بچه‌هاي ما از سرما در كلاس‌هاي درس به‌خود مي‌پيچند و مدير مدرسه مي‌گويد طبق دستورالعمل ما اجازه داريم بخاري‌ها را از 15آذر روشن كنيم. اين چه قانوني است، مگر سرما و بيماري قانون سرش مي‌شود؟» هر چند مسئولان آموزش و پرورش اين موضوع را تكذيب مي‌كنند اما گويا موضوع موكول كردن استفاده از سامانه گرمايشي مدارس به 15آذر براساس دستورالعملي است كه از سوي آموزش و پرورش به مدارس فرستاده شده است.گفته مي‌شود براساس اين بخشنامه حتي با وجود سرد شدن هوا، مديران مدارس نمي‌توانند از بخاري‌ها يا سامانه گرمايشي براي گرم شدن كلاس‌هاي درس استفاده كنند. مادر يكي از دانش‌آموزان دبستان انديشه در منطقه 11تهران مي‌گويد: «چند روز پيش كه هوا قدري سرد شده بود ديدم كه بچه‌ها از سرما مي‌لرزند، از مدير دبستان خواهش كردم كه براي گرم شدن كلاس‌ها، سامانه گرمايشي را راه‌اندازي كند ولي او گفت كه اجازه چنين كاري را ندارد.» او ادامه ماجرا را چنين توضيح مي‌دهد:«اين جمله مدير مدرسه كه طبق بخشنامه‌ سامانه گرمايشي مدارس از 15آذر راه‌اندازي مي‌شود، خيلي عجيب بود و من گفتم سرما تاريخ و بخشنامه نمي‌شناسد. مگر مي‌توان به سرما گفت كه چون بخاري مدارس از 15آذر روشن مي‌شود سراغ دانش‌آموزان نرود!» مادر يكي از دانش‌آموزان همداني نيز با انتقاد از منوط كردن استفاده از بخاري‌هاي مدارس به تاريخ خاصي معتقد است چون آب و هواي كشور متفاوت است نمي‌توان به همه مدارس كشور دستور داد كه همزمان از 15آذر بخاري‌ها را روشن كنند.

  • پيگيري موضوع

داريوش ورناصري، مديركل نوسازي مدارس استان تهران در واكنش به اين موضوع به همشهري مي‌گويد:زمان استفاده از سامانه گرمايشي مدارس ربطي به سازمان نوسازي مدارس ندارد. اين در حالي است كه مدير آموزش و پرورش بروجرد در اين‌باره به ايرنا گفته طبق بخشنامه‌اي در آموزش و پرورش، سامانه گرمايشي مدارس از 15آذرماه بايد راه‌اندازي شود. اما سخنگوي آموزش و پرورش شهر تهران به همشهري مي‌گويد:«بخشنامه‌اي كه مديران برخي واحدهاي آموزشي به آن استناد مي‌كنند مربوط به سال‌هاي پيش است، مديران مدارس مي‌توانند با توجه به موقعيت جغرافيايي واحدهاي آموزشي نسبت به استفاده از سامانه گرمايشي تصميم‌گيري كنند.» مسعود ثقفي توضيح مي‌دهد كه مديران هيچ محدوديتي در زمان استفاده از سامانه گرمايشي مدارس ندارند و اين موضوع فقط براساس صلاحديد آنهاست و هنگامي كه هوا سرد است(حتي اگر پيش از 15آذر باشد) بايد مديران مدارس نسبت به راه‌اندازي و استفاده از سامانه گرمايشي اقدام كنند. اگر چه مسئولان آموزش و پرورش مي‌گويند چنين اجباري وجود ندارد اما گزارش‌هاي مردمي نشان مي‌دهد در روزهاي سرد گذشته چنين اتفاقي در برخي مدارس افتاده است. پيش‌بيني سازمان هواشناسي از سردتر شدن هوا خبر مي‌دهد و اگر تكذيب اين موضوع از سوي مسئولان به گوش همه مدارس نرسيده باشد، ممكن است برخي دانش‌آموزان مجبور باشند تا 15آذر‌ماه از سرما بلرزند تا فصل روشن شدن بخاري‌هاي مدارس برسد.

کد خبر 313153

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha