چهارمین فصل کاوش در تپه چلو شهرستان جاجرم توسط باستان‌شناسان ایرانی و ایتالیایی با بررسی روابط و اشتراکات فرهنگی ایران و آسیای میانه در اواخر هزاره سوم و اوایل هزاره دوم پیش از میلاد شروع شد.

تپه چلو نماد همکاری ایران با کشورهای حاشیه خزر در عهد باستان

 علي اكبر وحدتي سرپرست هيأت باستان‌شناسي تپه چلو گفت: تعدادي از گورهاي مربوط به دوره مفرغ مياني و جديد پيدا شده است كه از نظر شيوه‌هاي تدفين، نوع هداياي تدفيني و آداب خاكسپاري به «مجموعه باستان شناختي باختر-مرو» درآسياي ميانه شباهت زياد دارند. وحدتي با اشاره به اينكه فضاهاي مربوط به ذخيره‌سازي نيز به‌صورت دستكند در زمين حفر شده و خمره‌هاي بزرگ ذخيره‌سازي در آنها پيدا مي‌شود، افزود: تعدادي از فضاهاي دستكند با ديوارك‌هاي جداكننده به چند بخش تقسيم شده‌اند و در برخي آثار حرارت‌ديدگي زياد مشاهده مي‌شود. چند مورد از سازه‌هاي حرارت ديده نيز به شكل اجاق‌هاي مستطيل شكل و گاه دوقلو وجود دارد كه مي‌توان اثر حرارت مداوم را در آنها شناسايي كرد .به گفته وي، با توجه به شكل و ميزان حرارت ديدگي اين سازه‌ها، گمان مي‌رود چنين فضاهايي براي استفاده‌هاي خانگي همچون فرآوري محصولات لبني يا عصاره كشي از محصولات كشاورزي كاربرد داشته‌اند.

بازيابي دانه‌هاي زغال شده انگور و برخي غلات نيز در تعدادي از خمره‌هاي ذخيره‌سازي‌ با روش شناورسازي يافت شد كه فرض كاربري خانگي سازه‌هاي حرارتي را تقويت مي‌كند. باستان‌شناس‌ها با وجود شواهد مربوط به فعاليت‌هاي صنعتي فلزي در فصول مختلف كاوش در تپه چلو هنوز آثار كوره يا بوته‌هاي فلزگري را در اين محوطه شناسايي نكرده‌اند. آنطور كه وحدتي گفته است، در فصل جاري كاوش چند گور مربوط به دوره مفرغ مياني و متاخر نيز يافت شده است كه اجساد در آنها با جهت شرقي- غربي بر پهلوي راست و به حالت خميده همراه با تعدادي هداياي تدفيني و مقداري پيشكشي خوراكي متشكل از گوشت گوسفند يا بز دفن شده‌اند.

  • گورهاي زنان غني‌تر از مردان

نتايج اوليه بررسي‌هاي انسان‌شناسي در گورستان تپه چلو مشخص كرده است كه هداياي تدفيني بسته به سن و جنس مرده‌ها انتخاب مي‌شدند و در اغلب موارد گورهاي زنان از مردان غني‌تر است.

براساس گزارش باستان‌شناسان نتايج اوليه بررسي‌ها، به‌ويژه بررسي الگوي سايش دندان‌ها نشان مي‌دهد رژيم غذايي غالب افراد مبتني بر مصرف گوشت بوده و احتمالا نشان‌دهنده اقتصاد مبتني بر دامداري است. علي‌اكبر وحدتي افزود: كاوش‌هاي پيشين باستان شناختي در تپه چلو با همكاري مؤسسه مطالعات تمدن‌هاي اژه و خاورميانه وابسته به شوراي تحقيقات ملي ايتاليا مشخص كرد كه روابط فرهنگي گسترده شمال شرق ايران با محدوده وسيعي از آسياي ميانه شامل ازبكستان، تاجيكستان، افغانستان و تركمنستان در اواخر عصر مفرغ وجود داشت.

کد خبر 312447

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha