همشهری آنلاین: مطالعات علمی انجام شده بر روی مرد نمکی مکشوفه از معدن نمک زنجان در کارگاه آموزشی آشنایی با روشهای علمی در هنر و باستان‌سنجی که به همت پژوهشکده حفاظت و مرمت برگزار شد مورد بررسی قرار گرفت.

Salt man

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، منیژه هادیان دهکردی دبیر علمی کارگاه به بیان مختصری در مورد مطالعات علمی انجام شده بر بقایای مرد نمکی (نیم تنه مومیایی طبیعی) مکشوفه از معدن نمک زنجان پرداخت که در سال 1372 بطور تصادفی در این معدن کشف و سپس برای مطالعات باستان‌سنجی به آزمایشگاه تحقیقاتی مرکزی (پژوهشکده حفاظت و مرمت فعلی) منتقل شد.

وی تصریح کرد که آزمایش سالیابی کربن 14، بررسی‌های مولکولی DNA، مطالعات بافت‌شناسی، رادیوگرافی و سی‌تی‌اسکن از جمله مطالعات انجام شده بر روی نیم تنه مرد نمکی بوده است.

کارشناس پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی - فرهنگی افزود: مطالعات نساجی از قبیل الیاف‌شناسی، مشخصات ریسندگی و بافندگی و رنگ رزی بافته‌های متعلق به این مومیایی نیز بخش دیگری از مطالعات علمی انجام شده بر روی این مجموعه تاریخی بوده است.

هادیان دهکری با بیان اینکه قدمت این مجموعه بر اساس نتایج سالیابی به 1700 سال پیش برمی‌گردد اظهار داشت: این مجموعه پس از مطالعات لازم از سال 1374 در موزه ملی ایران به نمایش درآمده است.

گفتنی است، شرکت‌کنندگان در این دوره آموزشی که به مدت 3 روز به همت پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی - فرهنگی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری بطور اختصاصی برای پژوهشکده باستان‌شناسی در حال برگزاری است طی کلاس‌های آموزشی به طور نظری و علمی با روشهای دستگاهی و آزمایشگاهی و کاربرد آنها در زمینه آثار تاریخی و باستانی آشنا می‌شوند.

کد خبر 312235

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha