سه‌شنبه ۵ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: تدفین دسته جمعی در تپه تاریخی گزوار مورد مطالعات آنتروپولوژی، ژنتیک باستان و سلولی قرار گرفت.

Heritage

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، پرستو عرفان‌منش با اعلام این خبر گفت: در راستای تداوم تحقق و گسترش همکاريهای پژوهشی و با هدف توسعه علم و فن‌آوری و کاربرد آن در حوزه ژنتیک باستان، پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی - فرهنگی با همکاری مرکز ذخیره ژنتیک انسانی بقیه الله (عج) اقدام به فعالیت در این حوزه کرده است.

به گفته کارشناس پژوهشکده حفاظت و مرمت در جریان نخستین فصل کاوش باستان‌شناختی در تپه گزوار واقع در 30 کیلومتری شمال گرمسار، 6 تدفین خاص در یک قبر به دست آمد.

او گفت: پس از این کشف تیمی مشترک از سوی 2 مرکز برای انجام مطالعات آنتروپولوژی، بررسی بافت و سلول استخوانهای اجساد و گرفتن نمونه از بخشهای خاص اجساد برای انجام مطالعات ژنتیک اعزام شد.

این کارشناس اظهارداشت: آقایان دکتر حسین بهادران و مهندس سجاد حبیبی از مرکز ژنتیک "بقیه الله (عج)"،  6 جسد شامل 3 بزرگسال، یک کودک و 2 نوزاد را مورد مطالعات آنتروپولوژی و ژنتیک انسانی قرار دادند.

بنا به این گزارش، عرفان‌منش نیز به عنوان کارشناس اعزامی پژوهشکده حفاظت و مرمت مطالعات سلولی و بافتی بر روی femure پا و دندان‌های اجساد را انجام داده است .

گفتنی است که در نخستین فصل کاوش در تپه تاریخی گزوار شهرستان گرمسار که تابستان امسال صورت گرفت تدفین خاص شامل تدفین دسته جمعی شامل  6 جسد در یک گور کشف شد.

کد خبر 311705

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha