شنبه ۱۷ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۵:۲۴
۰ نفر

مریم غفاری: سالانه 100 هزار زوج نابارور به جمعیت زوج‌های نابارور افزوده می‌شود و از این تعداد تنها 20 تا 30 درصد زوج‌ها می‌توانند تحت درمان قرار گیرند

و بقیه به دلیل مشکلات اقتصادی از درمان محروم شده یا تحت درمان منقطع قرار می‌گیرند، در حال حاضر درمان ناباروری در کشور، مانند جراحی پلاستیک و زیبایی یک عمل لوکس محسوب می‌شود و به همین دلیل تحت پوشش سازمان‌های بیمه گر قرار نمی‌گیرد.

دکتر محمدرضا نوروزی، رئیس هیات مدیره انجمن باروری و ناباروری ایران با اشاره به اینکه هم اکنون هیچ گونه پشتیبانی اقتصادی از زوج‌های نابارور صورت نمی‌گیرد،‌ می‌گوید: این زوج‌ها اغلب از پرداخت هزینه سنگین داروهای گران قیمت ناتوان هستند و همین امر موجب می‌شود که 90 درصد از زوج‌های نابارور دچار افسردگی شوند.

کارشناسان، اعتیاد، ‌مصرف سیگار و مشروبات الکلی، بیماریهای مقاربتی و ژنتیکی را در مردان و اختلال در تخمک گذاری، آلودگی هوا، دیرازدواج کردن، مصرف غذاهای آماده و حاوی افزودنی را از شایع ترین علل ناباروری در زنان می‌دانند.

به همه این دلایل، ناباروری بیماری رو به رشدی محسوب می‌شود، اما درمان ناباروری در ایران بسیار پرهزینه است و این هزینه‌ها توسط بیمه‌ها پوشش مناسب داده نمی‌شود.

دکتر محمدرضا نوروزی، با اشاره به اینکه ناباروری یک بیماری قابل درمان است، می‌گوید: نازایی باید به طور حتم یک بیماری خاص در کشور محسوب شده و حداقل 2 یا 3 سیکل درمانی آن تحت پوشش بیمه قرار گیرد، در غیر این صورت عدم حمایت دولت و فشارهای اقتصادی وارد بر زوج‌های نابارور آنها را از دستیابی به یک درمان مناسب محروم می‌سازد.

به گفته کارشناسان،‌در حال حاضردرمان ناباروری در ایران به حدی مطلوب است که اعزام بیماران به خارج از کشور جهت درمان انگشت شمار است و اگر حمایت کافی از این زوج‌ها صورت گیرد می‌توان درمان بسیاری از موارد نازایی را در کشور شاهد بود.

600 هزار تومان هزینه یک سیکل درمان

به طور میانگین هر سیکل درمان نازایی 600 هزار تومان هزینه دارو در بر دارد که این میزان به طور میانگین برای درمان از ارزان ترین روش درمانی یعنی تخمک گذاری گرفته تا گران ترین آن یعنی میکرواینجکشن می‌رسد.

با توجه به اینکه هزینه درمان نازایی در ایران یک دهم هزینه درمان در کشورهای همسایه است، هزینه درمان ناباروری به طور کل ارزان است، اما باید توجه داشت که این هزینه به نسبت درآمد مردم بالاست.

به گفته رئیس هیات مدیره انجمن باروری و ناباروری ایران، زوجهای نابارور برای تهیه داروی مورد نیازشان گاهی اوقات هزینه‌ای افزون بر 5 تا 6 میلیون ریال پرداخت می‌کنند.

دکتر نوروزی با بیان اینکه ناباروری می‌تواند مشکلات و آسیب‌های اجتماعی و کاهش بازده کاری را در زوج‌های نابارور ایجاد کند، بر حمایت سازمان‌های بیمه‌ای و دولتی در پرداخت هزینه درمانی زوجهای نابارور تاکید می‌کند و می‌گوید: این حقیقت تلخی است که به دلیل عدم پوشش بیمه‌‌ای هزینه‌های درمانی ناباروری در کشور و نبود تعرفه‌ای مشخص بسیاری از زوج‌ها برای درمان یا اصلاً مراجعه نمی‌کنند و یا پروسه درمان را نیمه‌کاره رها می‌کنند.

هزینه‌های سنگین داروی ناباروری، جدای از هزینه‌های عمل‌های جراحی و انواع روش‌های درمان این بیماری است.

تاکنون هیچ یک از بخش‌های دولتی و خصوصی، تعرفه مشخصی برای درمان ناباروری ارائه نکرده‌اند و هزینه‌ها به صورت متغیر و نامتناسب است، به گونه‌ای که در برخی مراکز تعرفه‌ها 3 تا 4 برابر مراکز دیگر از بیمار گرفته می‌شود.

در نهایت، عدم نظارت جدی مسئولان بر مراکز درمان ناباروری باعث می‌شود که در اغلب موارد، اطلاعات درستی به بیمار داده نشود و دقیقاً مورد بررسی قرار نگیرند لذا میزان موفقیت کاهش یافته و تعداد دفعات مراجعه افزایش می یابد و درنهایت بیمار ضرر می‌کند.

سن باروری 10 سال بالا رفته است

رئیس انجمن باروری و ناباروری با بیان این‌که افزایش سن ازدواج و باروری در کشور 10 سال به تاخیر افتاده است وافزایش سن ازدواج به خصوص در سالهای اخیر یکی از عوامل مهم بروز ناباروری در کشور است، می‌گوید: متوسط سن ازدواج در کشور رفته رفته از 24 سالگی به حدود 28 سالگی تغییر کرده است و با توجه به اینکه تقاضا برای فرزنددار شدن خانواده‌ها نیز معمولا 3 تا 5 سال پس از ازدواج به تاخیر می‌افتد، سن باروری در ایران به حدود 32 سالگی افزایش یافته است که حدود 8 تا 10 سال دیرتر از زمان مناسب است.

وی  ادامه می‌دهد: 60 درصد نازایی‌ها با روشهای ساده درمان و افزایش آگاهی و مشاوره و برقراری ارتباط جنسی در زمان مناسب یا مصرف داروها و جراحی‌های ساده درمان می‌شود و فقط حدود 30 تا 40 درصد زوجهای نابارور نیازمند درمان‌های پیشرفته و گران قیمت هستند.

دکتر نوروزی  تاکید می‌کند:‌ اکثر خانواده‌هایی که دچار نازایی می‌شوند به شدت از نظر روحی آسیب می‌بینند و دچار افسردگی می‌شوند و نیازمند حمایت هستند، با وجود این درمان نازایی هنوز تحت پوشش خدمات بیمه‌ای نیست وضرورت دارد که دولت با تعیین سرانه مناسب درمان هر چه زودتر برای پوشش بیمه‌ای این خدمت درمانی اقدام کند.

وی با تاکید بر اینکه در زمینه درمان نازایی باید علاه بر فرهنگ سازی اطلاع رسانی مناسب، تسهیلاتی نیز از قبیل پوشش بیمه ای هزینه‌های درمانی در نظر گرفته شود، می‌گوید: در حال حاضر بیش از 40 مرکز درمان ناباروری در کشور فعال است، اما متاسفانه این مراکز نیز به طور صحیح و کامل از ظرفیت‌های موجود خود بهره نمی‌گیرند و به طور متوسط تنها 20 تا 30 مراجعه کننده برای هر سیکل درمانی دارند.

وی همچنین بر لزوم سرمایه گذاری در بخش سلامت برای درمان ناباروری تاکید کرده و می‌گوید: از آنجا که جمعیت نابارور ایران در معرض خطرات سلامت بسیاری از جمله فرسودگی هستند، ‌تخصیص سرانه مناسب درمان از راه‌های سرمایه گذاری دولت در این بخش از سلامت کشور است تا درمان نازایی هرچه سریعتر از درمان‌های لوکس خارج شده و به سمت پوشش بیمه‌ای حرکت کند.

دکتر نوروزی با اشاره به‌ این که به‌ طورمیانگین هزینه درمان ناباروری درهر دوره برای زوج‌ نابارور یک‌ میلیون ‌و 500 هزارتومان است، می‌افزاید: 30 درصد از این هزینه مربوط به داروهای ناباروری است بنابراین ارائه خدمات بیمه‌ای به زوج‌های نابارور امری ضروری خواهد بود.

کد خبر 30919

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز