سه‌شنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۷
۰ نفر

پس از چند روز گمانه‌زنی سرانجام به‌صورت رسمی آتش‌بسی مهم میان دمشق و گروه‌های شورشی در مرحله اول در ۴منطقه سوریه آغاز شده که براساس توافقی با ۲۵بند ۶‌ ماه ادامه داشته و به دیگر مناطق هم گسترش پیدا خواهد کرد.

شينهوا، خبرگزاري رسمي چين گزارش داده كه از ساعت 12 نيمه‌شب يكشنبه به وقت محلي اين آتش‌بس در شهرهاي زبداني و مضايا در حومه غربي دمشق و همچنين شهرك‌هاي شيعه‌نشين الفوعه و كفريا در شمال غربي استان ادلب و نزديكي مرز تركيه شروع شده است. 48ساعت به‌عنوان مرحله اوليه اين آتش‌بس در نظر گرفته شده و براساس توافق درصورت پايبندي دوطرف، به‌صورت خودكار آتش‌بس براي 6‌ماه ادامه خواهد داشت. طي اين 6‌ماه توافق 25بندي و مهمي كه ميان دولت سوريه از يك سو و گروه‌هاي شورشي جيش الفتح و احرار الشام به امضا رسيده، به اجرا درخواهد آمد كه براساس يكي از مهم‌ترين موارد آن شورشيان بايد شهر زبداني را به‌طور كامل تخليه كنند. نيروهاي حزب‌الله و ارتش سوريه در تلاش براي آزادي اين شهر بودند كه تسلط بر آن تأثير مستقيمي بر امنيت دمشق و مرزهاي غربي لبنان دارد. زبداني و مضايا آخرين پايگاه‌هاي نيروهاي شورشي در نزديكي مرز لبنان به حساب مي‌آيد. شينهوا گزارش داده كه براساس اين توافق، آتش‌بس در شهرهاي نزديك به زبداني مانند بقين و سرغايا هم اجرا خواهد شد.

اين توافق همچنين شامل پايان درگيري‌ها در بنش، تفتناز، طاعوم، معره مصرين، ادلب، رام حمدان، زردنا و ديگر مناطق محاصره شده توسط گروه‌هاي شورشي مي‌شود و شهروندان مي‌توانند از اين مناطق به شهرهاي تحت كنترل دولت سوريه منتقل شوند. مرحله اول اجراي اين توافق در واقع آغازي براي گسترش آتش‌بس به ديگر مناطق درگيري خواهد بود. شينهوا گزارش داده كه اين توافق براي آتش‌بس 6ماهه به‌دنبال مذاكرات فشرده به ميزباني تركيه و با حضور نمايندگان سازمان ملل، دولت‌هاي سوريه و ايران و از سوي ديگر مقام‌هاي جيش الفتح (شامل جبهه النصره، شاخه القاعده در سوريه) و احرار الشام به‌دست آمده است. براساس اين توافق نيروهاي شورشي و خانواده‌هايشان بايد با اجراي آتش‌بس شهر زبداني را تنها با تسليحات سبك و وسايلي به اندازه يك كوله‌پشتي ترك كنند. در مقابل زنان، كودكان، مردهاي بالاي 50سال و مجروحان مي‌توانند از شهرك‌هاي تحت محاصره شورشيان خارج شوند. همچنين براساس توافق به‌دست آمده دولت سوريه در مرحله اول 500نفر از افراد بازداشت شده از مخالفان را آزاد خواهد كرد.طبق اين توافق آتش‌بس 25بندي، نبايد هيچ تسليحات سنگيني از دوطرف در خط مقدم نبرد باقي بماند و همينطور هيچ طرفي نبايد مانع از ارسال كمك‌هاي بشردوستانه به الفوعه، كفريا و ديگر مناطق محاصره شده شود.

کد خبر 308118

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha