شنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: جرمی کوربین، از اعضای جناح چپ حزب کارگر بریتانیا، به رهبری این حزب رسید. او ۵۹ درصد آرای اعضا و هواداران حزب کارگر را به دست آورد.

جرمی کوربین چپگرا رهبر حزب کارگر بریتانیا شد

به گزارش بي بي سي، او در اولین سخنرانی خود به عنوان رهبر حزب اعلام کرد که با پایان جلسه حزب کارگر به راهپیمایی برای حمایت از پناهجویان، که در لندن برگزار می‌شود، خواهد رفت.

آقای کوربین گفت کسانی که از مناطق جنگزده می‌گریزند، "انسان‌هایی مثل من و شما هستند". او گفت باید با مساله پناهجویان به شکلی انسانی برخورد کرد. او از سیاست‌های جنگ‌طلبانه و نابرابری اقتصادی در جهان انتقاد کرد و گفت پیام حزب کارگر باید این باشد که "ما یک جهان هستیم".

او گفت فقر و نابرابری مشکلاتی اجتناب‌ناپذیر نیستند، بلکه می‌توان اوضاع را تغییر داد، و اوضاع تغییر خواهد کرد.

مواضع چپگرایانه و سوسیالیستی آقای کوربین در طول رقابت برای رهبری حزب توجه بسیاری را جلب کرد. از سویی، عده‌ای به واسطه این مواضع جذب حزب کارگر شدند اما از سوی دیگر، برخی هشدار دادند که چنین مواضع به شدت انتقادی باعث می‌شود که حزب کارگر نتواند در انتخابات رای‌دهندگان میانه‌رو و محافظه‌کارتر را جذب کند.

آقای کوربین خواهان ملی کردن راه آهن، نظارت بیشتر بر بانک‌ها و موسسات مالی و تعطیلی برنامه تسلیحات هسته‌ای بریتانیا است. او همچنین وعده داده است که با رسیدن به رهبری حزب کارگر به خاطر جنگ عراق در دوران تونی بلر عذرخواهی می‌کند.

جرمی کوربین در حالی به رهبری حزب کارگر رسیده است که در میان رده‌های بالای حزب حمایت زیادی نداشت و تنها در دقایق پایانی توانست حمایت نمایندگان لازم برای نامزد شدن را جلب کند. در آغاز کارزار انتخاب رهبر حزب کارگر کمتر کسی تصور می‌کرد آقای کوربین شانس پیروزی داشته باشد.

به دنبال شکست حزب کارگر در انتخابات پارلمانی اد میلیبند، از مقام خود استعفا داد.

محور اصلی بحث‌ها در انتخابات رهبری حزب پس از او این بود که آیا شکست حزب کارگر به خاطر این بوده که آقای میلیبند سیاست‌های بیش از حد چپگرایانه‌ای را در پیش گرفت، یا اینکه علت شکست این بود که حزب کارگر در واقع موضع روشنی در برابر سیاست‌های محافظه‌کاران و لیبرال‌ها نداشت.

جرمی کوربین به صراحت علیه سیاست‌های حزب کارگر در سال‌های اخیر، به ویژه سیاست‌های این حزب در دوران تونی بلر موضع گرفت و این موضع‌گیری با استقبال گسترده‌ای در میان هواداران حزب کارگر روبرو شد.

ده‌ها هزار نفر عضو جدید به این حزب پیوستند که تصور می‌شود بسیاری از آنها هوادار جرمی کوربین بوده باشند.

با این حال بسیاری از چهره‌های کلیدی حزب کارگر از هواداران و اعضا خواستند که در انتخابات رهبری حزب به آقای کوربین رای ندهند. از جمله تونی بلر، نخست‌وزیر سابق از حزب کارگر، گفته بود انتخاب رهبری انتخابی دشوار میان "قلب و مغز" است. او گفت کسانی که قلبشان با جرمی کوربین است بهتر است یک قلب مصنوعی کار بگذارند.

کد خبر 306960

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha