سه‌شنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: سازمان ملل متحد با انتشار گزارشی چین را متهم کرد که در بحبوحه جنگ داخلی سودان که به تجزیه این کشور به دو بخش شمالی و جنوبی منجر شد ، مقادیر زیادی سلاح و مهمات به سودان جنوبی فروخته است.

 رفتار دوگانه چین در آفریقا

براساس گزارش سازمان ملل متحد، صنایع نظامی چین (نورینکو Norinco ) در جریان جنگ داخلی سودان، 20 میلیون دلار تجهیزات نظامی به سودان جنوبی فروخته است.

در گزارش سازمان ملل متحد آمده است که چین در دوره یاد شده ، یکصد موشک انداز ضد تانک ، یکهزار و 200 موشک ، دو هزار و 400 خمپاره انداز ، ده هزار تفنگ خودکار و 24 میلیون فشنگ از انواع مختلف به سودان جنوبی فروخته است.

همچنین سودان جنوبی تعدادی بالگرد جنگی نیز از چین خریداری کرده است.

گزارش سازمان ملل متحد تاکید دارد که این تسلیحات در تابستان سال 2014 میلادی و در بحبوحه جنگ داخلی سودان در اختیار بخش جنوبی قرار گرفته است.

به نوشته روزنامه فرانسوی 'لوموند' ، چین تنها کشوری نیست که در آن زمان سلاح در اختیار سودان جنوبی قرار داده است بلکه علاوه بر پکن ، کشورهای دیگری نظیر روسیه و رژیم صهیونیستی نیز در آن دوره سلاح در اختیار سودان جنوبی قرار داده بودند.

بنابراین گزارش، حساسیت در خصوص فروش سلاح از سوی چین به سودان جنوبی در سال 2014 از آنجا ناشی می شود که پکن در آن زمان از یک سو سلاح در اختیار سودان جنوبی قرار می داد و از سوی دیگر با اعزام نیروهای حافظ صلح به سودان برای حل و فصل جنگ داخلی این کشور ظاهرا تلاش می کرد.

چین در آن زمان علاوه بر اینکه یک گردان توپخانه متشکل از 700 نیروی کلاه آبی در قالب نیروهای حافظ صلح به سودان اعزام کرده بود، در گفت وگوهای سه جانبه با محوریت آمریکا، انگلیس و نروژ برای پایان دادن به جنگ داخلی سودان نیز حضور داشت.

براین اساس، کارشناسان سازمان ملل متحد، چین را به ایفای نقش مزورانه و دوگانه در آفریقا متهم می کنند.

به نوشته لوموند، نورینکو به عنوان بخشی از صنایع نظامی چین از سال 1980 فعالیت صادراتی خود را آغاز کرد و ازآن زمان تا کنون همواره موضوع انتقاداتی از این دست بوده است.

صدها هزار کارمند و کارگر در صنایع نورینکو مشغول فعالیت هستند و گردش مالی آن بیش از 26 میلیارد یورو در سال 2010 و بیش از 40 میلیارد یورو در سال جاری میلادی بوده است.

صنایع 'نورینکو' انواع تجهیزات نظامی شامل سلاح های سبک، سلاحهای سنگین، تانک و نفربر زرهی تولید می کند. این صنایع همچنین در کپی سازی سلاح های معروف جهانی نیز تجربه دارد که کپی سازی تفنگ معروف 'وینچستر' آمریکا از آن جمله است.

بنابراین گزارش، بطور سنتی کشور زیمبابوه دروازه ورود سلاحهای چینی به آفریقا محسوب می شود و در حال حاضر سلاحهای ساخت چین را تقریبا در همه جای آفریقا از جمله در جمهوری آفریقای مرکزی، چاد، جمهوری دمکراتیک کنگو، نامیبیا، نیجریه ، سودان ،تانزانیا، زامبیا و آفریقای جنوبی می توان مشاهده کرد.

انواع سلاح های سبک و سنگین، تانک ، نفربر ، بالگرد و هواپیماهای جنگی از جمله سلاح هایی هستند که کشورهای آفریقایی از چین خریداری می کنند.

لوموند نوشت نورینکو چین بیست دفتر نمایندگی در سراسر جهان دارد و همچنین سلاح شکاری به آمریکا صادر می کند.

کد خبر 306557

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha