شنبه ۱۰ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۸:۰۶
۰ نفر

گروه اقتصادی: سرانجام پس از کش‌و‌قوس‌های فراوان میان نهادهای دست‌اندرکار سهمیه‌بندی بنزین و سازمان گردشگری،‌ سرپرست وزارت نفت از موافقت کار‌گروه ویژه نمایندگان رئیس جمهوری با اختصاص 100 لیتر سهمیه بنزین سفر و خانواده خبر‌داد.

به گزارش روابط عمومی‌وزارت نفت غلامحسین نوذری تاکید کرد: این سهمیه ویژه برای سفر و تسهیل تردد خانواده‌ها در روز‌های بازگشایی مدارس به همه خودروهای شخصی و به صورت یکسان  اختصاص می‌یابد.

نوذری دلیل این تخصیص سهیمه را نگرانی برخی هموطنان در آغاز سال تحصیلی برای تامین بنزین به دلیل انجام مسافرت‌های تابستانی اعلام کرد.

وی همچنین تصریح کرد: نگاه دولت به صنعت گردشگری، حمایتی است و اختصاص سهمیه ویژه موجب تامین بنزین سفر هموطنان و رونق صنعت گردشگری نیز خواهد شد.

نوذری با بیان این که امسال برای نخستین بار اجرای طرح سهمیه بندی بنزین در مهر ماه و آغاز سال تحصیلی تجربه می‌شود، یادآور شد: کار‌گروه ویژه نمایندگان رئیس جمهوری برای کمک به حل مشکلات مردم و اجرای هر چه بهتر طرح سهمیه‌بندی، موافقت کرد که 100 لیتر سهمیه ویژه سفر با آغاز سال تحصیلی از طریق کارت هوشمند سوخت به صورت یکسان و یکجا در مهر‌ماه به همه خودروهای شخصی اختصاص یابد. پیش از این وزارت نفت هرگونه ابلاغ سهمیه سفر را از سوی مراجع مسئول رد کرده بود.

طرح سهمیه خانواده جدید‌ترین طرح برای ارائه بنزین به شهروندان است که به نظر می‌رسد با ادغام در طرح سهمیه سفر توجیه‌گر ارائه سهمیه سفر از ابتدای پاییز باشد.

سهمیه بنزین خانواده

مصطفی پور‌محمدی وزیر کشور نیز در مراسم تحویل هزار دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل و نقل کشور اعلام کرد: برای رفع دغدغه خانواده‌ها‌ که در هفته‌های آغاز مهر‌ماه اغلب ترجیح می دهند فرزندان خود را تا مدرسه همراهی کنند، طرح اختصاص سهمیه بنزین اضافه برای سفر و خانواده دردست بررسی است.

وزیر کشور افزود: برای ساماندهی سرویس مدارس نیز با هماهنگی شهرداری‌ها و مناطق آموزش و پرورش مقرر شده تا تاکسی‌ها، آژانس‌ها و مسافربران «راهی» در شبکه حمل‌ونقل دانش آموزان مدارس ساماندهی شوند.

دستاوردهای دوماهه

علی اکبر محرابیان رئیس تبصره ۱۳ در مراسم تحویل هزار دستگاه اتوبوس تولید داخل به ناوگان حمل و نقل عمومی، با اعلام اینکه با اجرای سهمیه‌بندی بنزین در 2 ماه گذشته روزانه ۲۴میلیون لیتر صرفه‌جویی در مصرف بنزین داشتیم، اظهار داشت: سهمیه‌بندی بنزین علاوه بر کاهش مصرف بنزین در کاهش ترافیک شهری نیز موثر بود.

300 میلیارد تومان هزینه اضافه

کمال دانشیار رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در پی اعلام اختصاص سهمیه بنزین مازاد تحت عنوان بنزین سفر و خانواده گفت: این امر ناشی از اجرا نشدن کامل مصوبات مجلس در زمینه سهمیه بندی در تبصره 13 است. در این مصوبه دولت موظف شده تا همزمان با عرضه بنزین به‌صورت سهمیه‌بندی، بنزین آزاد نیز عرضه کند. در واقع این مصوبه با هدف تامین بنزین مازاد مورد نیاز مردم تصویب شده است. 

وی با اشاره به اینکه در کشور حدود 6 میلیون خودرو وجود دارد و اضافه شدن100 لیتر سهمیه بنزین در ماه، به حدود 300 میلیارد تومان هزینه واردات نیاز دارد، افزود: این عادلانه نیست که سرمایه‌های عمومی به این شکل سوزانده شود. در عین حال سهمیه‌های اختصاص داده شده عادلانه نیست. در واقع باید دولت در اجرای سهمیه بندی، با عرضه بنزین آزاد و بازنگری سهمیه‌ها  اصلاحاتی اعمال کند.

کد خبر 30333

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز